انواع کاکتوس بدون تیغ ، معرفی 10 کاکتوس زینتی

به گزارش موسیقی با امیر، آیا انواع کاکتوس بدون تیغ را می شناسید؟! آیا می دانید که در سراسر جهان کاکتوس ها جزء محبوب ترین گیاهان آپارتمانی هستند؟

انواع کاکتوس بدون تیغ ، معرفی 10 کاکتوس زینتی

لمس کردن کاکتوس های بدون تیغ برای کودک و حیوان خانگی شما خطری ندارد و شما می توانید از این گیاهان زیبا در داخل خانه نگهداری کنید.

بیش از 1500 گونه کاکتوس وجود دارد و تنها درصد کمی از آنها دارای تیغ هستند. انواع کاکتوس بدون تیغ، ظاهر زیبایی دارند و در بیشتر دکوراسیون های مدرن به کار می روند. اگر کنجکاو شدید این کاکتوس ها را بشناسید با این مقاله از مجله موسیقی با امیر همراه شوید.

شما می توانید برای خرید، نگهداری، تعویض گلدان و خاک و کوددهی گیاه در صفحه نگهداری از گیاهان آپارتمانی درخواست خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در این زمینه شما را راهنمایی کنند.

نکات کلیدی

  • نگهداری از انواع کاکتوس بدون تیغ آسان است و به مراقبت زیادی نیاز ندارند.
  • بیشتر انواع کاکتوس بدون تیغ در فصل بهار گل می دهند.
  • کاکتوس کریسمس دو بار در سال به طور طبیعی گل می دهد.
  • کاکتوس عید پاک از بسکمک جهات شبیه کاکتوس کریسمس است.
  • کاکتوس پیوت نوعی کاکتوس کوچک بدون تیغ و بومی مکزیک است.
  • کاکتوس ریپسالیس از جمله کاکتوس های بدون تیغ است که مانند درخت رشد می کند و آویزان می شود.

نقش کاکتوس ها در زندگی ما چیست؟

جالب است بدانید نگهداری گیاهان در خانه، استرس را کاهش داده و فشار خون را متعادل می کند. علاوه براین ابتلا به بیماری هایی مانند افسردگی را هم به حداقل می رساند. وقتی گیاهانی در اطراف ما باشند بهتر نفس می کشیم.

در این میان انواع کاکتوس های بدون تیغ بهترین انتخاب برای افرادی هستند که در طول روز سرشان شلوغ است. این افراد وقت زیادی برای مراقبت از گل و گیاه ندارند و شاید گاهی فراموش کنند گلدان را آب بدهند.

پس فرصت خوبی است که با این نوع کاکتوس ها و نحوه نگهداری از آنها آشنا شویم. اگر به گل و گیاه به خصوص کاکتوس علاقه دارید این مقاله مجذوب کننده را از دست ندهید.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

معرفی انواع کاکتوس بدون تیغ

اگر عاشق کاکتوس هستید قطعا با تیغ های آن کنار نمی آیید. چون هروقت بخواهید گلدان را آب بدهید یا جابه جا کنید حداقل یک خار به دستتان فرو می رود. پس راه چاره چیست؟

بهترین انتخاب برای افرادی که به نگهداری کاکتوس علاقه دارند کاکتوس های بدون تیغ هستند. انواع مختلفی از این کاکتوس ها در گل فروشی ها وجود دارد که می توانید آن ها را تهیه کنید. پس بیایید با نام و مشخصات آن ها آشنا شویم.

1. کاکتوس کریسمس (Schlumbergera Truncata)

کاکتوس کریسمس یا کاکتوس تعطیلات از 3 الی 9 کاکتوس مختلف تشکیل می شود. این نوع کاکتوس بدون تیغ گل های بسیار زیبایی دارد که در رنگ های مختلفی ظاهر می شوند.

کاکتوس کریسمس یکی از محبوب ترین انواع کاکتوس بدون تیغ است و یکی از بهترین نوع کاکتوس برای خانه است. این گیاه استوایی بومی برزیل است و ساقه های تکه تکه با گل های رنگارنگ دارد. این کاکتوس در کریسمس گل می دهد و به همین دلیل کاکتوس کریسمس نامیده شده است.

مراقبت از کاکتوس کریسمس کار آسانی است و به عنوان گیاه آپارتمانی انتخابی عالی محسوب می شود. اگر می خواهید این گل را داخل خانه نگهداری کنید آن را در محلی روشن، اما دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید.

بهترین زمان برای آبکمک کاکتوس کریسمس زمانی است که خاک آن کاملا خشک شده باشد. کاکتوس کریسمس به خشکی مقاوم است و می تواند مدت طولانی بدون آب دوام بیاورد.

2. کاکتوس عید پاک (Rhipsalidopsis Gaertneri)

کاکتوس ایستر یا عید پاک یکی از انواع کاکتوس گوشتی بدون تیغ است. این نوع کاکتوس شباهت زیادی با کاکتوس کریسمس دارد و از بسکمک جهات مشابه هستند.

کاکتوس عید پاک بومی برزیل است و چون در زمان عید پاک گل می دهد به این نام معروف شده است.

مراقبت از کاکتوس عید پاک کار سختی نیست. زمان پرورش این گیاه داخل خانه، گلدان آن را در محلی روشن، اما دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید. وقتی متوجه شدید خاک گلدان خشک شده باید به گیاه آب بدهید.

کاکتوس عید پاک مانند کاکتوس کریسمس به خشکی مقاوم است و مدت طولانی بدون آب دوام می آورد. مراقب کاکتوس عید پاک باشید چون مستعد پوسیدگی ریشه است. آن را در خاکی با زهکشی مناسب بکارید و از آبکمک بیش ازحد خودداری کنید.

3. مامیلاریا لازیاکانتا (Mammillaria Lasiacantha)

مامیلاریا لازیاکانتا نوع دیگری از انواع کاکتوس بدون تیغ بومی بخش هایی از مکزیک است. این گیاه به دلیل موهای بلند و سفیدی که تنه آن را پوشانده به این نام خوانده می شود. این موها به محافظت از گیاه در برابر آفتاب داغ بیابان کمک می کنند.

تنه مامیلاریا لازیاکانتا کروی است و 15 سانتیمتر قد دارد. گل های این کاکتوس سفید یا صورتی هستند و در بهار شکوفا می شوند.

مراقبت از این کاکتوس به عنوان گیاه آپارتمانی خیلی آسان است. برای رشد بهتر داخل خانه آن را در مکانی روشن و دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید. بین نوبت های آبکمک اجازه دهید خاک آن کاملا خشک شود. در زمستان کمتر به آن آب بدهید.

مامیلاریا لازیاکانتا به بیشتر آفات یا بیماری ها حساس نیست؛ اما شپشک آرد آلود می تواند برای این گیاه مشکل ساز باشد. بهترین راه برای محافظت از این گیاه در برابر شپشک های آردآلود این است که اگر آلوده شد با روغن چریش درمان کنید.

4. اپی فیلوم یا کاکتوس ارکیده ای (Epiphyllum)

کاکتوس ارکیده ای یکی از انواع کاکتوس بدون تیغ است که گل هایی شبیه به ارکیده دارد. به کاکتوس های ارکیده ای، کاکتوس های اپی فیلوم هم گفته می شود.

مراقبت از کاکتوس ارکیده ای آسان است. این گیاه می تواند هم در داخل خانه و هم در فضای باز رشد کند. اگر آن ها را به عنوان گیاه آپارتمانی انتخاب کرده اید حواستان به نور باشد. گلدان باید در مکانی روشن و دور از نور مستقیم خورشید قرار گیرد.

یادتان باشد گلدان این کاکتوس را روی پنجره رو به جنوب یا نزدیک پنجره رو به شرق قرار دهید. زمانی که خاک آن خشک شد گیاه را آبکمک کنید. گل های این کاکتوس معمولاً سفید یا صورتی هستند و در بهار یا تابستان شکوفا می شوند.

5. کاکتوس ریپسالیس (Rhipsalis Baccifera)

این کاکتوس بومی برزیل یکی از محبوب ترین انواع کاکتوس دراز بدون تیغ است. ساقه های بلند و نازک آن می تواند تا 1 متر رشد کنند. ساقه ها قهوه ای مایل به سبز و پوشیده از کرک های ریز و سفید هستند.

گلهای ریپسالیس کوچک و سفید هستند و در اواخر بهار یا اوایل تابستان باز می شوند. مراقبت از این نوع کاکتوس آسان است و باید در محل روشن و دور از نور مستقیم خورشید قرار بگیرد.

یکی از راه های مراقبت از انواع کاکتوس ها در ماه های زمستان، آب دادن به دفعات کمتر است. جالب است بدانید این نوع کاکتوس می تواند تمام زمستان را بدون آب زنده بماند.

ریپسالیس در میان انواع کاکتوس بدون تیغ معمولا دچار بیماری یا آفت نمی شود؛ اما شپشک آردآلود گاهی به این گیاه هجوم می آورد. این آفات شیره گیاه را می مکند و باعث کم شدن رشد یا حتی مرگ کاکتوس می شوند.

اگر شپشک آردآلود روی گیاه خود مشاهده کردید، آن ها را با مایع حشره کش یا روغن چریش درمان کنید.

6. ملکه شب (Peniocereus Greggii)

ملکه شب یکی از زیباترین انواع کاکتوس بدون تیغ است. این کاکتوس بومی مکزیک و جنوب غربی ایالات متحده است. از آنجایی که گل های این کاکتوس در شب باز می شوند به ملکه شب معروفیت دارد.

مانند تمام کاکتوس های بدون تیغ نگهداری از کاکتوس ملکه شب کار آسانی است. این گیاه به عنوان گل آپارتمانی به محل روشن و دور از نور مستقیم خورشید نیاز دارد. وقتی سطح خاک گلدان کاملا خشک شد آن را آبکمک کنید.

کاکتوس ملکه شب برای زنده ماندن در منطقه ها نسبتا خشک سازگار است و می تواند دوره های طولانی را بدون آب بگذراند.

کاکتوس ملکه شب معمولا در اواخر بهار یا اوایل تابستان گل می دهد. عمر گل ها کوتاه است و فقط یک شب ماندگاری دارند. بااین حال، این گیاه به مدت چند هفته هر شب گل های جدیدی می دهد.

بعد از دوره گلدهی، گیاه به دوره خفتگی می رود و باید کمتر آبکمک شود. ممکن است برگ های قدیمی این گیاه در طول دوره خفتگی بریزند. این اتفاق طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

ملکه شب مانند کاکتوس های دیگر ممکن است یه شپشک آردآلود آلوده شود. اگر متوجه این آفات روی گل خود شدید از روغن چریش برای درمان استفاده کنید.

7. کاکتوس پیوت (Peyote)

پیوت یکی از عجیب ترین و بامزه ترین انواع کاکتوس بدون تیغ بومی مکزیک و جنوب غربی ایالات متحده است. تنه سبز و کروی با گل های کوچک و صورتی به مجذوب کنندهیت این کاکتوس اضافه می کند.

پیوت در منطقه ها بیابانی خشک رشد می کند و کاکتوسی با رشد کند است. بالغ شدن گیاه پیوت ممکن است تا 12 سال طول بکشد. این گیاه کوچک است و تنها حدود 15 سانتیمتر قد می کشد.

بومیان آمریکا از کاکتوس پیوت به عنوان منبع غذایی و هم دارو استفاده می کنند. در مرنام مذهبی به عنوان داروی توهم زا هم کاربرد دارد. این کاکتوس سمی است و باید دور از دسترس بچه ها و حیوانات خانگی نگهداری شود.

بیشتر بخوانید: نگهداری از کاکتوس در خانه و فوت و فن های آن

8. آستروفیتوم میریوستیگما (Astrophytum myriostigma)

آستروفیتوم میریوستیگما نوعی کاکتوس بدون تیغ است. Myriostigma به معنای خال دار است. اگر دقت کنید تعداد زیادی نقاط سفید کوچک روی ساقه این کاکتوس وجود دارد.

این کاکتوس ریشه قوی ندارد و پرورش آن کمی سخت تر است. به همین دلیل، باید از خاک سبک با زهکشی سریع برای گلدان آن استفاده کنید. یادتان باشد فقط زمانی این گل را آب بدهید که خاک گلدان خشک باشد.

وقتی ارتفاع این کاکتوس به حدود 8 سانتیمتر گل می دهد. گل های زرد رنگ با بوی شیرین مجذوب کنندهیت این کاکتوس را چند برابر می کنند.

این کاکتوس عاشق نور غیرمستقیم است و به خواب زمستانی نیاز دارد. از جمله کاکتوس های نسبتاً مقاوم است و در دماهای پایین حتی تا زیر صفر تحمل بالایی دارد.

9. کاکتوس آشوریا یا مرغ و جوجه (Hen And Chick Cactus)

کاکتوس آشوریا یکی از انواع کاکتوس بدون تیغ است. تنه اصلیاین کاکتوس شبیه به مرغ و برگ هایش شبیه به جوجه هستند. از این رو به کاکتوس مرغ و جوجه معروف شده است. حدبیشتر سرعت رشد این گیاه به 10 سانتی متر می رسد.

به دلیل ریشه های سطحی این کاکتوس، باید آن را در گلدان های کم عمق بکارید. آشوریا آفتاب دوست است؛ بنابراین باید حداقل 6 ساعت نور خورشید را در روز دریافت کند.

برای آبکمک این کاکتوس باید خاک را مرطوب کنید. یادتان باشد روی کاکتوس آب نریزید چون باعث پوسیدگی آن می شود.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم موسیقی با امیر

10. مامیلاریا پلوموزا یا کاکتوس پَر (Mammillaria plumosa)

کاکتوس پر، یکی از انواع کاکتوس های بدون تیغ است که پوشش سفید رنگ جالبی دارد. پهنای ساقه این کاکتوس تا 8 سانتی متر می رسد. گل های آن به رنگ های سفید، زرد تا صورتی هستند و گلدهی معمولی در بهار رخ می دهد.

زمان آبکمک نباید پرهای کاکتوس خیس شوند. سالی دو بار با کود کاکتوس، گیاه خود را تغذیه کنید.

جمع بندی

در این مقاله با انواع کاکتوس بدون تیغ برای نگهداری در خانه و آپارتمان آشنا شدیم. کاکتوس گیاه مقاومی است و در شرایط بی آبی رشد خوبی دارد. کاکتوس های بدون تیغ برای افرادی که فراموش می کنند به گل ها آب بدهند انتخاب خوبی است.

انواع کاکتوس بدون تیغ باید در نور غیرمستقیم خورشید نگهداری شوند. بیشترا در برابر آفات مقاوم هستند. اما اگر متوجه شدید گیاه شما بیمار شده باید فورا برای درمان اقدام کنید.

منبع: https://cactusway.com

https://www.thedailyeco.com

سوالات متداول

آیا کاکتوس ها سمی هستند؟

بیشتر گونه های کاکتوس ها سمی نیستند. در عوض خارهایی دارند که به دستان ما آسیب می زنند. بعضی کاکتوس ها سمی هستند و در صورت مصرف باعث اسهال می شوند.

آیا کاکتوس ها می توانند در زمستان زنده بمانند؟

بیشتر کاکتوس های گرمسیری قادر به تحمل دمای پایین زمستان نیستند. اینکه یک کاکتوس از سرمای زمستانی جان سالم به در می برد یا نه بستگی به نوع آن و عوامل دیگری مانند نور و رطوبت دارد.

خارهای کاکتوس چه عوارضی دارند؟

خارهای کاکتوس می توانند عوارضی مانند التهاب، عفونت، واکنش های ناشی از سم، واکنش های آلرژیک و گرانولوم را ایجاد کنند.

منبع: آچاره

به "انواع کاکتوس بدون تیغ ، معرفی 10 کاکتوس زینتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع کاکتوس بدون تیغ ، معرفی 10 کاکتوس زینتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید