سمند سورن پلاس را با کدام موتور خودرو باید خرید؟

به گزارش موسیقی با امیر، با توقف فراوری پژو پارس، ایران خودرو سمند سورن پلاس را برای خریداران جایگزین نموده است. این محصول با دو موتور عرضه می گردد یکی EF7 و دیگری XU7P. کدام مناسب خرید است؟

سمند سورن پلاس را با کدام موتور خودرو باید خرید؟

موسیقی با امیر - امین آزاد: پس از توقف فراوری پژو پارس، ایران خودرو گزینه خرید سمند سورن پلاس را پیش روی خریداران گذاشته است. جوجه اردک زشت ایران خودرو که البته مسائل زیادی دارد، با دو موتور عرضه می شود یکی EF7 و دیگری XU7P.

موتورXU7P یک موتور قدیمی هشت سوپاپ است که البته حسن آن در بازار راحتی تعمیر آن است. در مقابل موتور EF7 موتور پیشرفته تری است، اما به علت همین پیشرفته بودن در ایران، سخت تعمیر می شود. از طرفی این موتور مسائل برقی فراوانی دارد.

اما اگر مجبور باشیم یکی را بخریم کدام گزینه بهتر است؟

موتور XUP

موتور XU7P در اصل پیشرفته موتور XU7 است. ایران خودرو ادعا می نماید بزرگترین مشکل موتورXU7 که مربوط به گرمایش موتور است را در این نسخه حل نموده است. بزرگ ترین مشکل موتور XU7 در بازار واشر زدن پیاپی آن است.

در گذشته ایران خودرو موتور پژو 405 یا همان XU7 را تغییر حجم و کمی توسعه داد و موتوری با نام ایکس یو ام با حجم نزدیک دو لیتر را روی پژو پارس گذاشت.

این موتور اما به علت استانداردهای مصرف سوخت و آلایندگی، دیگر اجازه فراوری ندارد. به همین علت بار دیگر ایران خودرو دست به کار شد و با تغییر موتور XU7، این موتور را تبدیل به موتور XU7P کرد.

بعضی قطعات این موتور از نسخه XUM و بعضی از موتور EF7 آمده است.

دیدنی ویدیوی سمند سورن پلاس را با کدام موتور باید خرید؟ را در کانال یوتیوب موسیقی با امیر پلاس از دست ندهید:

موتور XU7P سورن پلاس نسبت به نمونه پیشین دارای میل بادامک، میل لنگ، پوسته یاتاقان، سرسیلندر، مجموعه شاتون، رینگ و پیستون، درِ سوپاپ، مجموعه کلاچ، ورودی هوا، شمع و تسمه های تازهی است. بعلاوه منبع انبساط به مجموعه موتور این خودرو اضافه شده است.

ایران خودرو ادعا می نماید خنک کاری در این موتور ارتقا پیدا نموده است و فن در بیشتر مواقع کار می نماید.

از طرفی در زمانی که دمای آب موتور بالا رود، مغز هوشمند موتور وارد عمل شده، دور فن را بالا می برد و اگر راننده روی پدال گاز فشار دهد، دور موتور افزایش پیدا نمی نماید. به این ترتیب عملا خودرو گاز نمی خورد تا دمای موتور کنترل شود.

با این وجود این موتور هشت سوپاپ است و یک موتور منسوخ محسوب می شود. قدرت موتور این خودرو حدود 97 اسب بخار و گشتاور آن 146 نیوتن متر است. این قدرت و گشتاور امروز برای یک موتور 1.7 لیتری فاجعه محسوب می شود.

رازهای پژو پارس با موتور تازه را در کانال یوتیوب موسیقی با امیر پلاس ببینید:
بیشتر بدانید:

آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز

دنا جوانان با موتور EFP تست شد؛ قویترین خودرو ایرانی زیر فشار

آنالیز معایب و مزایای موتور EFP ایران خودرو

موتور سه سیلندر تازه ایرانی ؛ تغییر در دقیقه نود

آنالیز دنا جوانان اتومات در برابر دنا توربو دستی / نتیجه چه بود؟

پیشرانه EF7 بازنشست می شود / موتورهای جایگزین را بشناسید

موتور سه سیلندر GDI هم توان با موتور EFP ایران خودرو/ بازنشستگی موتورهای EF7

عجیب ترین کلاه برداری های خودرو و راه درست خرید و فروش خودرو را در کانال یوتیوب موسیقی با امیر پلاس از دیدن کنید:

ضریب تراکم در این موتور به 10.5 رسیده ، درحالی که در موتور XU7 دارای ضریب تراکم 9.2 است. این عامل سبب شده است تا این موتور گزینه بهتری برای گاز سوز شدن باشد. در حالت گاز سوز افت توان کمتر و اندازه آسیب به موتور هم کاهش پیدا می نماید.

نکته قوت این موتور در مقابل موتورEF7 هماهنگی بهتر موتور با گیربکس است که سبب می شود کشش خودرو به ویژه در دورهای بالا خوب باشد.

البته ایران خودرویی ها برای اینکه بتوانند استانداردهای مصرف سوخت و آلایندگی را در پژو پارس موتور تازه بگیرند، بعضی ضرایب دنده را سبک تر گرفته اند. که این عامل سبب شده است موتور تازه در دنده یک و دو، عملکرد مطلوبی را در شیب های شدید نداشته باشد.

عجیب ترین نکته در این خودرو این است که این موتور با وجود اینکه قیمت کمتری نسبت به EF7 دارد7 اما سورن پلاس مجهز به این موتور از نسخه مجهز به EF7 مقرون به صرفه تر نیست.

یکی از مسائل این موتور نداشتنِ مدیریت تنفس در مقابل EF7 است. این خودرو هشت سوپاپ، زمان بندی متغییر سوپاپ ندارد که البته سبب راحت تعمیری و هزینه کمتر آن می شود. ولی راندمانِ موتور و قدرت هم به همین علت پایین تر است.

موتور EF7

سورن پلاس با موتور EF7 اگر درست فراوری شود، چند سرو گردن بالاتر از نسخه XU7P است. اما ایرادهای برقی خودرو به علت تامین نمایندگان متعدد برای سامانه کنترل موتور که بیشتر چینی هستند7 و سخت تعمیر بودن آن و هزینه تعمیر بیشتر، سبب شده است، موتورXU7P در برابر این موتور شانس داشته باشد.

موتور EF7 دارای ضریب تراکم بهتر، سیستم کارآمدتر در مدیریرت دمای موتور، خنک کن روغن، سیستم زمان بندی متغییر سوپاپ و 16 سوپاپ نسبت به موتور هشت سوپاپ XU7P بوده، و چندین نسل پیشرفته تر است.

شاهین با موتور 150 اسب بخاری می آید؟ پاسخ را در کانال یوتیوب موسیقی با امیر پلاس دیدن کنید:

اما مشکل بزرگ نبود هماهنگی مناسب این موتور با گیربکس سری BE پژو است. که در نسخ پنچ سرعته این مشکل حادتر هم می شود. در اصل باید برای این موتور یک گیربکس طراحی یا از نسخه شش سرعته در آن استفاده می شد.

سورن پلاس EF7 دارای قدرت 113 اسب بخار و 153 نیوتون متر گشتاور است.

سمند سورن پلاس به جای پژو پارس

داستانی که ایران خودرو برای توقف فراوری پژو پارس مطرح می نماید، به استانداردهای 85 گانه باز می شود. این شرکت ادعا می نماید سورن پلاس می تواند این استانداردها را پاس کند.

جالب آنکه هر دو خودرو از پلت فرم مشابهی استفاده می نمایند که در اصل همان پلت فرم پیشرفته پژو 405 است. از دیگر سو در نسخه XU7P دقیقا موتور و گیربکس هم یکی است.

در اصل می توان گفت هر دو خودرو از نظر تکنولوژی کاملا قدیمی هستند. پلت فرم پژو 405 که در سورن و پارس استفاده می شود، سال ها پیش می باید بازنشسته می شد.

مهندسی بازار برای فروش سمند سورن پلاس
جالب است که قیمت پژو پارس در آخرین قیمت گذاری بیش از 100 میلیون تومان مقرون به صرفه تر از سورن پلاس بود و شاید این توقف فراوری و اجبار خریداران به خرید سورن پلاس بیش از بحث استاندارد بحث قیمتی داشته باشد.
گفت وگو با سلطان لاستیک خودرو ایران را در کانال یوتیوب موسیقی با امیر پلاس از دست ندهید:

خنده دار این است که ایران خودرو برای پاس کردن تست تصادف عابر پیاده، یک برآمدگی را روی سپر سورن استفاده نموده است.

از جمله تغییرات مهم در سورن پلاس تازه7 اضافه شدن سیستم کنترل پایداری است که شاید تا حدی شرایط فرمان پذیری این خودرو را بهتر کند.

از نظر کیفیت فراوری، آنالیز موسیقی با امیر موسیقی با امیر نشان می دهد سمند سورن پلاس شرایط چندان مناسبی از نظر کیفیت فراوری و مواد استفاده شده در آن ندارد. شاید به علت قیمت و شرایط بازار، مصرف نماینده ایرانی چاره ای جز خرید چنین خودرویی نداشته باشد. گویی بازار طوری مهندسی شده است که این خودرو رقیبی در بازار نداشته باشد.

آنالیز سهند برترین خودرو سدان شهری ایران که کشته شد

سوپر اسپرت ایران خودرو تا شاسی بلند سایپا در یک نگاه

موتور شاهین 150 اسب بخاری می آید؟ سایپا موتور خودرو می سازد

سورن پلاس توربو گازسوز چگونه به دنیا آمد؟ / تراکم 11.7 در موتور EF7 خودرو

پلت فرم ری را چگونه به دنیا آمد؟ / ویژگی های نسل تازه پلت فرم تارا + تصاویر اختصاصی

برترین تایر ایرانی کدام است؟ / آنالیز تخصصی ویژگی های تایرهای ایرانی جهت خرید

روش های کلاهبرداری فروش خودرو ؛ خودرو چپی و سوخته شما را خریدارند

روش های کلاهبرداری در خرید خودرو را بشناسید؛ جَک زنی چیست؟

مدیرعامل گروه بهمن تغییر کرد؛ محمدی میراث دار جریمه گرانفروشی بهمن کیست؟

با 100 لیتر بنزین به کجا در ایران سفر کنیم؟

آخرین خبر درباره قیمت بنزین ، توزیع بنزین با کد ملی و کارت آزاد در جایگاه

مقایسه قیمت خودروهای چینی در ایران، امارات، ترکیه و البته چین

پیمان کارگر در پی یاری به صنعت خودرو ایران؛ راه های نجات چیست؟

منبع: بیت ران

به "سمند سورن پلاس را با کدام موتور خودرو باید خرید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سمند سورن پلاس را با کدام موتور خودرو باید خرید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید