خوراک ناب گردشگر خارجی

به گزارش موسیقی با امیر، اناربیج، میرزاقاسمی، باقلاقاتق، زیتون پرورده، کباب ترش، کته و بسیاری دیگر از غذاهای ناب گیلانی، توانسته خود را به دنیا معرفی کند و این استان را به واسطه غذا به یک منطقه برتر غذایی تبدیل کند.

خوراک ناب گردشگر خارجی

به گزارش موسیقی با امیر به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد غذای ایرانی به واسطه تنوع و ازدیاد خود، به مثابه یک خوراک ناب توریستی برای کشور محسوب می گردد، اما نتوانسته به عنوان یک نقطه قوت در برنامه های سیاستگذاران و تورهای خارجی قرار بگیرد و همچنان مغفول مانده است. حتی گیلان با وجود تبدیل شدن به یک برند غذایی دنیای، همچنان جایگاهی در مقصد منتخب توریستی از سوی برنامه ریزان و فعالان صنعت توریستی در بسته های مسافرتی دنیاگرد های خارجی پیدا ننموده است. بعلاوه بی توجهی به پتانسیل های غذایی دیگر شهرها و استان ها، باعث شده بسیاری از منطقه ها مهم غذایی ایران از قرار گرفتن در فهرست منطقه ها برتر غذایی دنیا باز بمانند. این در حالی است که غذا یک محرک اصلی بر جذب توریستان به یک مقصد دنیاگردی به شمار می آید.

خوراک ناب دنیاگرد خارجی

اناربیج، میرزاقاسمی، باقلاقاتق، زیتون پرورده، کباب ترش، کته و بسیاری دیگر از غذاهای ناب گیلانی، توانسته خود را به دنیا معرفی کند و این استان را به واسطه غذا به یک منطقه برتر غذایی تبدیل کند. سایت TasteAtlas، راهنمای آنلاین تجربه سفر برای غذاهای سنتی، بهترین منطقه ها غذایی دنیا را رتبه بندی کرد که براین اساس گیلان به عنوان تنها منطقه غذایی ایران توانست در این فهرست 100 منطقه برتر جای بگیرد و رتبه بیست و چهارم را به خود اختصاص دهد.

گیلان با 220 نوع غذا، یکی از متنوع ترین غذاها را دارد که علاوه بر به دست آوردن امتیازاتی چند در این سایت توریستی، در یونسکو نیز توانسته به عنوان شهر خلاق خوراک به ثبت برسد. بنابراین غذا را می توان یکی از محرک های اصلی سفر به این استان دانست؛ چرا که در سفر به گیلان، تنها طبیعت و سایت های توریستی آن نیست که برای مسافران و توریستان مجذوب کنندهیت دارد، بلکه، غذاها و نحوه پخت و وسایل مورد احتیاج برای پخت غذاها نیز از جاذبه های مهم سفر به گیلان به شمار می رود. در سفر به استان گیلان اگر هوس کته و باقلاقاتق و مرغانه با ماهی شور یا سفید و سیر ترشی کنید، فقط کافی ست به راسته ماهی فروشان رشت یا هر شهر دیگری از گیلان بروید و به خرید ماهی، زیتون، دِلار و دیگر محصولات غذایی محلی مشغول شوید.

قدم زدن در بازارهای محلی گیلان، یکی از جاذبه های مهم سفر برای توریستان محسوب می گردد. زنان و مردان محلی محصولات غذایی خود را به بازار آورده و با پهن کردن بساط روی زمین، محصولات خود را به فروش می رسانند. ترکیب بازاری رنگارنگ با صداهای محلی، توریستان زیادی را مشتاق به قدم زدن در راسته ماهی فروشان می نماید. این منطقه برتر غذایی با ترکیب سیر و بادمجان و انار و دِلار متنوع ترین و لذیذترین غذاها را فراهم می نماید که این مقصد بسیار زیبا و خوش آب و هوای توریستی را به یک برند دنیای غذا تبدیل نموده است.

اینکه گیلان توانست از بین نزدیک به 400هزار غذا و 115هزار محصولات غذایی، با کسب بالاترین امتیازها در بین 100 منطقه غذایی برتر جای بگیرد، فرصت مناسبی برای این استان حداقل به واسطه غذاهایش به دنیا و جذب توریستان از سراسر دنیا فراهم می نماید. زیرا غذا یکی از دلایل مهم سفر به بعضی مقاصد برای بسیاری از توریستان است. در واقع غذا ممکن است در انتخاب مقصد تاثیر بگذارد. بنابراین از این منظر، برند شدن گیلان به واسطه تنوع غذایی اش، می تواند برای متولی و فعالان توریستی، شرایط جذب توریستان را فراهم کند. اما با نگاهی به فهرست 100 منطقه برتر غذایی، باید گفت که غذاهای ایرانی نتوانسته به جایگاه واقعی خود در سطح دنیای دست یابد. ایتالیا توانست 17 منطقه غذایی خود را در این فهرست جای دهد و بیشترین سهم منطقه غذایی برتر را به خود اختصاص دهد. آمریکا و فرانسه هر کدام با 11 منطقه، اسپانیا با 10 منطقه و هند با 8 منطقه غذایی توانستند پس از ایتالیا بیشترین سهم از این منطقه ها برتر را به دست آورند.

بعلاوه 2 تا 5 منطقه از بیشتر کشورهای ثبت شده، در این فهرست حضور دارند؛ این در حالی است که ایران با این حجم بزرگ از تنوع غذایی، تنها یک سهم در این فهرست 100 منطقه ای به دست آورده است. می توان جای خالی دیگر استان ها را به خوبی احساس کرد. کرمانشاه دیگر شهر خلاق خوراک ثبت شده در یونسکو، از فهرست بهترین منطقه ها غذایی این سایت آنلاین توریستی از نگاه غذاهای سنتی جای مانده است. همان طور که استان های جنوبی به واسطه سبک غذایی متفاوت و لذیذ خود یا استان های غربی و شرقی و مرکزی که هر کدام حداقل 100 نوع غذای خاص منطقه خود را دارند، نتوانستند به عنوان یک مقصد برتر غذایی معرفی شوند.

در این روزهایی که بازار توریستی ایران، به دلایل مختلف سیاسی و مالی نه تنها جایگاه قابل توجهی در سطح دنیای به دست نیاورده است، بلکه به واسطه تاثیرپذیری از هر رویداد داخلی و خارجی، اندک توریستان خود را نیز از دست می دهد، تمرکز بر موضوع خوراک و شناساندن ایران از بعد مقصدی با متنوع ترین فرهنگ و خوراک بهترین فرصت مناسب را برای جذب توریستان و توجه به مقاصد غذایی ایران فراهم می نماید. اما آنچه که در سیاست های جذب توریست از سوی فعالان این عرصه و سیاستگذاران توریستی مشاهده می کنیم تمرکز صرف بر چند مقصد سنتی همانند تهران، اصفهان، یزد، شیراز و مشهد است که از منظر غذایی توجهی به جذب توریستان نمی گردد.

در واقع غذا و خوراک جایگاهی در انتخاب معرفی مقاصد توریستی از سوی برنامه ریزان و طراحان جذب دنیاگرد بین المللی ندارد، در نتیجه حتی مقاصدی که از منظر غذا جایگاهی در سطح دنیای به دست آورده اند در بسته مسافرتی توریستان خارجی به ایران قرار ندارند. گیلان وکرمانشاه که به واسطه تنوع غذایی خود جایگاهی دنیای به دست آورده اند عمدتا در پکیج مقاصد سفر به ایران گنجانده نشده اند و شاید درنظر نگرفتن تمامی ابعاد علاقه مندی مسافران و تمرکز صرف بر بعد تاریخی و فرهنگی توریستی، ایران را از تبدیل شدن به یک مقصد توریستی مجذوب کننده باز داشته است و تنها نمی توان بحران های سیاسی و مالی و بهداشتی را مقصر نادیده گرفته شدن جاذبه های توریستی ایران دانست.

بحران های سیاسی و مالی و بهداشتی در کشورهایی همانند ترکیه که اکنون رتبه پنجم بهترین مقاصد دنیاگردی دنیا را به خود اختصاص داده است، نیز وجود دارد، اما هر بار این بازار توریستی است که پس از وقفه ای کوتاه به نجات اقتصاد این کشور می آید و محرکی برای توسعه مالی و حتی سیاسی ترکیه به شمار می رود. چرا که این کشور توانسته از تمامی پتانسیل های خود برای جذب توریستان استفاده کند و غذا نقش مهمی در جذب توریستان به ترکیه دارد. وعده صبحانه ترکی یکی از جاذبه های مهم سفر به ترکیه برای توریستان از سراسر دنیا محسوب می گردد. چنان که در سال گذشته CNN در گزارشی صبحانه ترکیه را در رتبه اول 100 صبحانه برتر قرار داده بود و اتفاقا خبری از صبحانه های ایرانی در این فهرست 100تایی نبود.

منبع: دنیای سفر

به "خوراک ناب گردشگر خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوراک ناب گردشگر خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید