تور مجازی مناره های کالیان؛ تجلی معماری اسلامی در ازبکستان

به گزارش موسیقی با امیر، مناره کالیان یکی از دیدنی های بی نهایت زیبا و نفس گیر شهر بخارا است که در این مطلب، از قاب تور مجازی به آن سر می زنیم.

تور مجازی مناره های کالیان؛ تجلی معماری اسلامی در ازبکستان

بخارا یکی از تماشای ترین و زیباترین شهرهای جهان، به خصوص آسیای مرکزی به شمار میرود. شهری که چندین و چند بار از بین رفت، بازسازی شد و تحولات تاریخی بسیار بسیاری را تجربه نموده است. پنجمین شهر بزرگ ازبکستان جایی است که از تک تک چشم انداز هایش می توان برای ثبت کردن تصاویر به شدت زیبا و خاطره انگیز استفاده کرد. بخارا و سمرقند دو شهر مهم ازبکستان هستند که از آن ها با عنوان بازتاب نمایندگان معماری اسلامی یاد می نمایند. شهرهایی که قسمت مهمی از جمعیتشان را مسلمانان، تاجیک زبانان و فارسی زبانان شکل می دهند. همراه ما باشید که در تازه ترین قسمت از تورهای مجازی، قرار است از یک مناره به شدت تماشای و زیبا در شهر بخارا تماشا کنیم.

گنبدها و مناره های مسجد کالیان، مهم ترین و مجذوب کننده ترین جاهای تماشای بخارا محسوب می شوند. این بنا در دوران آل افراسیاب ساخته شد و ارتفاع 45 متری اش برای راهنمای مسافران بخارا، به شدت کاربردی و حیاتی بود. مناره های مسجد کالیان تا مدت ها به عنوان بلندترین مناره های قاره آسیا به حساب می آمدند.

گفته می شوند در زمان حمله مغول ها به شهر بخارا، زمانی که چنگیز خان و افرادش مشغول تار و مار کردن شهروندان تاجیکستان بودند، بلندی مناره کالیان باعث شد تا شاه مغول هنگام بلند کردن سر خود برای تماشای این مناره بلند و نفس گیر، کلاهش را افتاده بر زمین ببیند! بنایی که شکوه و عظمتش باعث شد تا چنگیزخان به تحسین معمارانش بپردازد و از نابودی اش دست بکشد. البته که مناره های کالیان تنها بناهای تاریخی نبودند که از زیر دست چنگیز مغول سالم خارج شدند. مسجد ماگوکی-آتاری (به معنی مسجد آبی) یک سازه زیبای دیگر از شهر بخارا است که در دوران حمله مغول، صحیح و سالم از زیر دستان سربازان چنگیز خارج شد!

در ادامه و به وسیله تور مجازی می توانید به بازدید از منار ه های کالیان بپردازید. موسیقی با امیر روزانه مطالب مختلفی را با موضوع تورهای مجازی و سفرهای تصویری منتشر می نماید. اگر به این دست از مطالب علاقه مند هستید، بازدید روزانه را از موسیقی با امیر نباید فراموش کنید.

منبع: کجارو / airpano.com

به "تور مجازی مناره های کالیان؛ تجلی معماری اسلامی در ازبکستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور مجازی مناره های کالیان؛ تجلی معماری اسلامی در ازبکستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید