درمان قلب مجروح به شیوه گورخر ماهی!

به گزارش موسیقی با امیر، ایرنا نوشت: یک تحقیق نو حاکی از آن است که گورخر ماهی (Zebrafish) می تواند قلب خود را بعد از جراحت مجددا ترمیم کند.

درمان قلب مجروح به شیوه گورخر ماهی!

زمانی که فردی دچار حمله قلبی می گردد در صورتی که درمان فوری دریافت نکند، سلول های ماهیچه قلب به دلیل فقدان اکسیژن آسیب می بینند و آغاز به مردن می نمایند و از آنجا که انسان نمی تواند سلول های عضله قلب را مجددا بازسازی کند، قلب قادر به پمپاژ کافی خون نیست.

اما شرایط برای بعضی مهره داران مانند گورخرماهی فرق دارد. تحقیق نو محققان موسسه بیولوژی سیستم های پزشکی برلین (BIMSB) حاکی از آن است که این مهره داران می تواند اندام هایی از جمله قلب خود را مجددا ترمیم نمایند و بسازند.

بیشتر بخوانید: مهم ترین عامل طول عمر کشف شد

پروفسور یان فیلیپ یونکر گفت: می خواستیم پی ببریم که این ماهی کوچک چگونه این کار را می نماید و اگر بتوانیم از آن یاد بگیریم.

این محققان جراحت عضله قلب را در گورخرماهی شبیه سازی کردند و با استفاده از تحلیل سلول های بنیادی فرایند ترمیم آن را آنالیز کردند. یافته های این تحقیق به تازگی در نشریه Nature Genetics منتشر شده است.

قلب گورخر ماهی به میزان یک میلی متر در شرایط خاصی زیر میکروسکوپ تحت آنالیز نهاده شد تا شرایط مرگ و احیای سلول های قلبی تحت رصد قرار گیرد. محققان در این ارتباط سه نوع نو تاررویان (fibroblast) را شناسایی کردند که بطور موقتی فعال می شوند.

این تیم تحقیقاتی برای شناسایی منبع فعال شدن این تاررویان ها از یک تکنیک موسوم به LINNAEUS ابداع شده در سال 2018 استفاده کردند و دو منبع را برای این فعال شدن موقتی شناسایی کردند که یکی در لایه بیرونی قلب و دیگری در لایه داخلی است. محققان اکنون درصدد آنالیز دقیق تر ژن هایی هستند که بطور موقتی تاررویان ها را فعال می نمایند.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "درمان قلب مجروح به شیوه گورخر ماهی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان قلب مجروح به شیوه گورخر ماهی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید