قرص های آهن ، 1

به گزارش موسیقی با امیر، مصرف قرص آهن هنگامی که در فرد کم خونی تشخیص داده شده باشد، لازم است. در مورد این مکمل های آهن در این مقاله اطلاعات بیشتری کسب کنید.

قرص های آهن ، 1

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

مصرف قرص آهن هنگامی که در فرد کم خونی تشخیص داده شده باشد، لازم است. در مورد این مکمل های آهن در این مقاله اطلاعات بیشتری کسب کنید.

حتی با وجود آنکه آهن در انواع میوه و سبزیجات وجود دارد، به چه علت به بعضی افراد توصیه می شود قرص آهن مصرف نمایند؟ خوب بایستی گفت که این کار صرفاً به جهت غلبه بر کم خونی انجام می شود که یک مشکل جدی پزشکی است که با کمبود آهن ایجاد می شود. افراد مبتلا به کم خونی از سلول های قرمز خون کافی در خون خود برخوردار نیستند. جزء مهم سلول های قرمز خون هموگلوبین (نوعی پروتئین) است. هموگلوبین عملکرد مهمی در انتقال اکسیژن به هر یک و تمام قسمت های بدن دارد. فراوری سلول های خونی به مصرف مواد معدنی خوراکی مانند آهن دارد. پایین بودن میزان آهن به این معناست که سلول های بدن ما محروم از اکسیژن کافی شده اند. این امر معمولاً موجب خستگی و سرگیجه های مکرر می شود. فراتر از آن با فرو افتادن سطوح آهن فرد ممکن است دچار درد قفسه سینه، سردرد و مسائل تنفسی شود. رژیم غذایی ضعیف و از دست دادن سریع و شدید خون بعضی از عواملی بوده که موجب کم خونی می شوند.

قرص های آهن برای کم خونی

به طور کلی، قرص های آهن حاوی ترکیبات آهنی یا فرو (ferrous) از آهن می باشند که مصرف آنها به افراد مبتلا به کم خونی توصیه می شود. به این علت که، این نوع از آهن به راحتی جذب می شود و در افزایش سطوح آهن تأثیر بیشتری دارد. معمولا، قرص با میزان اثر 325 میلی گرم در روز به مدت تقریباً 3 ماه تجویز می شود. میزان قرص و بعلاوه مدت زمان آهن درمانی برحسب شدت کم خونی تفاوت خواهد نمود. به منظور اطلاع از میزان آهن مصرفی مورد احتیاج در درمان کم خونی بایستی با پزشک مشورت نمود.

احتیاط

مشاهده شده است که اختلالات روده هم موجب کم خونی می شوند. در چنین حالتی، چنانچه مکمل یا قرص آهن در دوز یا میزان صحیح مصرف نشود، مسائل روده ای زمینه ای ممکن است شدید شوند. به عنوان مثال، بیماران مبتلا به بیماری کرون هم دچار کم خونی مکرر می شوند. در این عارضه، روده قادر به جذب مواد مغذی کافی از غذای خورده شده نیست. بیماری کرون موجب التهاب دیواره روده، اسهال، کرامپ یا دردهای شکمی و خون در مدفوع می شود. این علائم، به ویژه التهاب روده می تواند به علت مصرف مکمل های آهن بدتر شود. بنابراین، از پزشک خود بپرسید که آیا مصرف قرص آهن جهت درمان کم خونی ناشی از عوارض پزشکی مانند کولیت اولسراتیو، زخم دستگاه گوارش و دیورتیکولیت مناسب می باشد و یا خیر.

تداخلات دارویی با آهن

چنانچه هر یک از داروها یا مکمل هایی (که در ذیل آمده) را مصرف می کنید، پیش از آغاز دوز آهن، بلافاصله پزشک خود را از آن آگاه سازید. پزشک ممکن است از شما بخواهد که از مصرف مکمل های آهن خودداری نموده و یا توصیه نماید که فاصله حداقل 2 ساعته میان دوز آهن و داروهای تجویزی را حفظ کنید. در ادامه داروهایی که می توانند یا اثر توانایی شما در جذب آهن را کاهش دهند و یا ممکن است به علت وجود مکمل آهن اثر آنها کاهش یابد، آورده شده است.

آنتی بیوتیک هایی مانند کینولون (سیپروفلوکساسین) و تتراسایکلین (داکسی سایکلین، مینوسیکلین)

داروهایی مانند لووتیروکسین (لووتروید، التروکسین) که به بهبود عملکرد تیروئید

یاری می نمایند.

مکمل های کلسیم

بیس فسفونات (مورد استفاده در درمان پوکی استخوان) که شامل نریدرونات (neridronate)، ایباندرونات، تیلودرونات، کلودرونات

داروهای فشار خون بالا مانند متیل دوپا، کاپتوپریل و لیزینوپریل

داروهای کاهنده کلسترول (بایل اسید سکواسترنت) مانند کلستیپول (کلستید) و کلستیرامین (کوئستران (Questran))

داروهای پارکینسون مانند لوودوپا

آنتی اسیدها و مسدود نماینده های اسید

نکاتی جهت بهبود جذب آهن

گزینه بهتری که جهت درمان کم خونی ناشی از مسائل روده می توان برگزید، به وسیله منابع رژیم غذایی است. یک رژیم غذایی که بیشتر بر خوردن غذاهایی که منبع خوبی از آهن هِم (heme) (شکلی از آهن است که می تواند به راحتی جذب شود) متمرکز باشد، توصیه می شود. به منظور افزایش جذب آهن خوراکی، مواد غذایی حاوی ویتامینC ، غذاهای دریایی (ماهی)، و گوشت گوسفند و گاو را وارد رژیم غذایی خود نمایید. بعلاوه بایستی از مصرف نوشیدنی هایی مانند چای سبز و مکمل های آهن به طور همزمان خودداری کنید، به این علت که توانایی شما در جذب آهن را کاهش می دهد. به عنوان مثال، چنانچه قرص آهن خود را به جای آب، همراه با شیر، چای سبز یا قهوه مصرف کنید، می توانند جذب آهن در مقادیر کافی را محدود سازند. تخم مرغ بعلاوه دارای بعضی ترکیباتی است که تمایل به اتصال با آهن داشته که این امر همچنن می تواند میزان جذب آهن را کاهش دهد.منبع: راسخون

به "قرص های آهن ، 1" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرص های آهن ، 1"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید