هنگام جوش آوردن ماشین چه کار کنیم؟

به گزارش موسیقی با امیر، یکی از سوالات مهمی که هر راننده ای باید جواب آن را بداند این است که زمان جوش آوردن ماشین باید چه کارهایی انجام داد (و نداد). برای دانستن این مورد پیشنهاد می کنیم این مطلب را تا خاتمه مطالعه کنید.

هنگام جوش آوردن ماشین چه کار کنیم؟

از موارد غیرقابل انکار درباره موتورهای درون سوز، بالا رفتن دمای آن ها هنگام فعالیت است. این از اصلی ترین شاخصه های این موتورها است. به همین خاطر، معمولاً در ساخت اجزا و قطعات مختلف موتور، به تحمل گرمایی آن ها توجه ویژه می گردد. اما نکته مهم این است که سقف دمایی که هر موتور می تواند تحمل کند مشخص است و درصورت بالاتر رفتن دما از این سطح مشخص، عملکرد موتور و اجزای آن مختل می گردد.

به همین خاطر سیستم خنک کاری موتور نیز در تمامی خودروها اهمیت بالایی دارد. ضمن عملکرد صحیح سیستم خنک کاری، بعضی عوامل دیگر نیز در بالا رفتن دمای موتور موثر هستند. توصیه می گردد که از عوامل همیشه مدنظر باشند تا مانع از داغ شدن موتور یا به اصطلاح جوش آوردن آن شویم.

در ادامه قصد داریم به آنالیز بیشتر دلایل جوش آوردن ماشین بپردازیم و بدانیم که درصورت بروز چنین مسئله ای، چه راه کاری را باید در پیش بگیریم. ضمن اینکه توضیح می دهیم دقیقاً چه زمانی می گوییم ماشین جوش آورده است.

چه زمانی می گوییم ماشین جوش آورده است؟

جوش آوردن ماشین آن قدر واضح است که احتیاج به علامت خاصی ندارد. معمولاً دمای موتور بالا می رود شاهد دو مورد زیر خواهیم بود:

  • نشان گر آب موتور روی خط قرمز می ایستد یا چراغ هشدار روشن می گردد
  • از زیر کاپوت بخار و شاید دود سفید رنگ خارج می گردد که می تواند نشانه سوختن روغن موتور در اثر بالا رفتن بیش از حد حرارت باشد

در چنین مواقعی، اولین و مهم ترین توصیه خاموش کردن خودرو و توقف حرکت است چرا که حرکت با خودرویی که موتور آن جوش آورده و ادامه روشن نگه داشتن موتوری که دمای آن به بیشتر از حد مجازش رسیده، می تواند آسیب های جدی در پی داشته باشد. فراموش نکنیم بسیاری از اجزا و قطعات موتور، قادر به تحمل دمای مشخصی هستند که برای موتور مشخص شده و با بالاتر رفتن این دما، تخریب می شوند.

به جز این علائم ممکن است موارد دیگر قبل از جوش آوردن کامل موتور مشاهده گردد. علائمی که می توانند به عنوان زنگ خطر محسوب شوند و توجه به آن ها یاری کند تا پیش از رسیدن به نقطه جوش، خودرو را خاموش کنیم. این علائم عبارتند از:

  • شنیدن صدای غیر عادی از موتور خودرو
  • نشت روغن از موتور
  • بوی سوختگی شبیه به بوی سوختن لاستیک یا پلاستیک که می تواند علامتی از سوختن واشرهای موتور باشد
  • شنیدن صدایی مثل پرتاب یک شیئی از زیر کاپوت
  • کاهش توان موتور

علائم ذکر شده مانند کاهش توان موتور یا شنیدن صدای غیرعادی از آن ممکن است علامت مسائل دیگری هم باشند. اما درصورت همراه شدن با بعضی علائم دیگر می توان مطمئن شد که نشانه ای از بالا رفتن دمای موتور هستند.

10 دلیل جوش آوردن ماشین

به طور کلی دلیل جوش آوردن موتور، نقص در عملکرد سیستم خنک کاری خودرو است. به این معنی که یک یا چند بخش از این سیستم به وظیفه خود به خوبی عمل نمی نمایند. بنابراین دلایل جوش آوردن خودرو می تواند به توضیح زیر باشد:

1 - خرابی رادیاتور

ممکن است افزایش رسوب در رادیاتور باعث خوردگی آن گردد و آب نشت کند، در نتیجه، سطح مایع خنک نماینده کاهش می یابد و با افزایش دمای آب روبرو می شویم.

2 - خرابی ترموستات

ترموستات بر اساس زمان بندی، راستا آب در موتور را باز و بسته می نماید. باز نشدن ترموستات در زمان مشخص سبب جوش آوردن ماشین خواهد شد.

3 - خرابی واتر پمپ

پمپ آب یکی از بخش های سیستم خنک نمایندهٔ ماشین است. این قطعه آب رادیاتور را به گردش در می آورد. همین گردش آب منجر به خنک شدن موتور می گردد، اما هرگونه خرابی یا اختلال در فعالیت واتر پمپ باعث می گردد که جریان آب متوقف گردد و ماشین جوش آورد. این خرابی ممکن است از نشتی پمپ یا شکستن آن به هر دلیلی باشد.

4 - خرابی فن رادیاتور

فن رادیاتور یا همان پروانه موتور بخش دیگری از سیستم خنک نماینده موتور است که آب رادیاتور را خنک نموده و سبب خنک شدن موتور می گردد. اگر درجه آب، دمای بیش از حد مجاز را نشان دهد اما فن رادیاتور روشن نگردد یا شدت چرخش آن بسیار کم باشد می توان برداشت کرد که مشکل از این قطعه است.

5 - نشتی در سیستم خنک نماینده

این نشتی چیزی غیر از ترک در رادیاتور را واتر پمپ است. ممکن است شلنگ ها و لوله های انتقال آب دچار نشتی یا پارگی شده باشند. این معضل کم شدن آب رادیاتور و بالا رفتن دمای موتور را به همراه دارد. نشتی ممکن است در اتصالات سیستم خنک نماینده نیز ایجاد گردد.

اگر پارگی یا آسیب وارد شده به لولع ها یا شلنگ ها زیاد باشد، باعث نفوذ هوا به داخل سیستم می گردد. این هوا در راستاهای سیستم خنک نماینده در بدنه موتور ایجاد حباب های هوای گرم می نماید که بر بالا رفتن دمای موتور تاثیر مستقیم دارد و در نتیجه سبب جوش آوردن ماشین می گردد.

6 - انسداد یا گرفتگی در سیستم خنک نماینده

ممکن است راستا حرکت آب رادیاتور به دلایل مختلف مانند رسوب کردن ذرات یا آسیب به یکی از قطعات و اجزا بسته باشد. در این صورت، مایع خنک نماینده نمی تواند به وظیفه خود عمل کند و دمای موتور بالا می رود. این راستا می تواند شامل پره های رادیاتور یا لوله های انتقال آب گردد.

7 - پایین بودن سطح روغن موتور یا کیفیت آن

روغن موتور علاوه بر روان کاری موتور، بر کاهش دمای آن نیز موثر است. به این ترتیب که وقتی روغن موتور شرایط ایده آلی نداشته باشد، اصطکاک در قطعات موتور بالا رفته و موجب بالا رفتن دمای این اجزا می گردد. ضمن اینکه روغن موتور حین حرکت در بین قطعات موتور، به تبادل گرمایی با آن ها پرداخته و به پایین آمدن دمای موتور یاری می نماید.

حال اگر روغن موتور شرایط ایده آلی نداشته باشد، دمای موتور افزایش پیدا می نماید و احتمال جوش آوردن آن نیز بالاتر می رود. سطح روغن موتور خود را آنالیز کنید و نباید فراموش کنید که طبق دستورالعمل سازنده، در زمان مناسب روغن موتور خودروی خود را تعویض کنید.

8 - مایع خنک نماینده

در سیستم خنک نماینده موتور خودرو، اصلی ترین نقش را مایع خنک نماینده ایفا می نماید. این مایع که آب رادیاتور نامیده می گردد، باید استانداردهای لازم را داشته باشد تا بتواند به خوبی دمای موتور را کاهش دهد. حجم آب رادیاتور نیز اهمیت زیادی دارد و نباید زیاد یا کم باشد. در صورتی که مایعی که استفاده می کنید استاندارد نیست، آن را تعویض کنید. بهتر است کل آب را تخلیه نموده و سپس مجدداً آن را پر کنید.

9 - تسمه پروانه

تسمه پروانه که وظیفهٔ چرخاندن پروانه موتور را برعهده دارد، آسیب پذیر است. گاهی خرابی این تسمه، دلیل اصلی جوش آوردن ماشین است. دقت کنید این تسمه نباید به وسیله روغن چرب گردد و در صورت مشاهده هرگونه پارگی در تسمه باید اقدام به تعویض آن کرد. شل و سفت بودن تسمه پروانه نیز اهمیت زیادی در نحوه عملکرد آن دارد.

10 - خرابی واشر سرسیلندر

پیشتر از استاندارد نبودن مایع خنک نماینده صحبت کردیم. اکنون باید گفت که در صورت عدم تعویض به موقع مایع خنک نماینده یا استفاده از آب شهری به تنهایی به جای ترکیب آب مقطر و ضد یخ یا ضد یخ خالی، این مایع پس از مدتی باعث خورده شدن واشر سرسیلندر و حتی خود سرسیلندر می گردد و در صورت بروز چنین مسئله ای دی اکسید کربن یا روغن وارد رادیاتور شده و باعث بالا رفتن دما و حتی ترکیدن شلنگ های رادیاتور می گردد.

به جز موارد ذکر شده که می توانند از رایج ترین و اصلی ترین دلایل جوش آوردن موتور باشند، دلایل دیگری نیز در بین عوامل چنین معضلی مطرح می شوند. این موارد معمولاً عبارتند از:

  • بالا بودن دمای هوای محیط
  • تنظیم نبودن موتور
  • مسدود بودن اگزوز
  • استفادهٔ طولانی مدت از دنده سنگین
  • رانندگی در سربالایی برای مدت طولانی
  • تنظیم نبودن باد لاستیک
  • خرابی درب محافظ رادیاتور
  • تنظیم نبودن دلکو
  • سفت بودن سوپاپ ها (کم بودن خلاصی سوپاپ ها)
  • دقیق نبودن زمانبرندی جرقه زنی شمع ها
  • کثیف بودن بلوک سیلندر و بدنه موتور
  • سنگینی و اضافه بار خودرو

دقت داشته باشید اگر خودروی شما به دفعات جوش می آورد و این دفعات مکرر، در شرایط مختلف اتفاق می افتد، احتمال خرابی در اجزای موتور یا سیستم خنک نماینده بیشتر است. ضمن اینکه بعضی از عوامل جوش آوردن خودرو به راحتی قابل پیشگیری هستند و می توانیم با کمی دقت، نسبت به این عوامل از این اتفاق پیشگیری کنیم.

هنگام جوش آوردن ماشین چه کار کنیم؟

اولین و مهم ترین اقدام هنگام جوش آوردن موتور، متوقف کردن خودرو و خاموش نمودن آن است. پس از این کار، طی کردن مراحل زیر از طرف کارشناسان و تعمیرکاران توصیه می گردد:

  • کاپوت را با احتیاط بالا بزنید
  • به هیچ عنوان در رادیاتور را باز نکنید. در این مورد بسیار دقیق باشید. باز کردن در رادیاتور در این شرایط بسیار خطرناک است و می تواند به شما آسیب جدی وارد کند.
  • روی بدنه رادیاتور آب بریزید. این کار را با دقت به دو مورد انجام دهید. اول اینکه آب روی بدنه موتور نریزد. دو اینکه تمام قسمت های رادیاتور با آب شسته و خنک گردد. ریختن آب روی بلوک سیلندر و بدنه موتور می تواند منجر به ترک خوردن آن گردد.
  • روی بدنه موتور آب نریزید
  • ماشین را در راستای مستقیم قرار دهید و اجازه دهید خودرو در شرایط خلاص حرکت کند. این کار باعث می گردد جریان هوا با رادیاتوری که روی آن آب ریخته اید و خیس است برخورد داشته باشد و به خنک شدن آن یاری می نماید.
  • پس از خنک شدن رادیاتور، درب آن را باز کنید، اگر احتیاج بود و سطح مایع آن پایین بود، رادیاتور را پر کنید.
  • اگر در ترافیک هستید، دنده را خلاص و سپس پدال گاز را اندکی فشار دهید تا سرعت پمپ آب و فن رادیاتور بالا رود.
  • برای متوقف کردن خودرو، ناگهان توقف نکنید. ابتدا سرعت را کم نموده و سپس توقف کنید.
  • تا زمانی که بتوانید توقف کنید، زیاد از ترمز استفاده نکنید.
  • اگر کولر ماشین روشن است آن را خاموش کنید.

گفته می گردد اگر امکان توقف خودرو را ندارید، روشن کردن بخاری خودرو و باز کردن شیشه ماشین نیز می تواند در خنک شدن موتور و پایین آمدن دمای آن موثر باشد.

جمع بندی

پیشنهاد می کنیم موارد گفته شده در بالا را جدی بگیرید تا اگر زمانی با این مشکل روبه رو شدید بدانید که باید چه کارهایی انجام دهید و از انجام چه کارهایی خودداری کنید.

جوش آوردن ماشین اتفاقی طبیعی است که می تواند برای هرکسی رخ دهد، با این حال دانستن نکات بالا می تواند شما را در زمان و شرایط لازم آماده کند و احتمال وقوع خسارت به شما و خودرویتان را در هنگام جوش آوردن به حداقل برساند.

خرید قطعات یدکی خودرو

در هر صورت، امیدواریم که این مطلب برایتات مفید بوده باشد. شما چه تجربه ای در این زمینه دارید؟ نظرات و تجربیات ارزشمند خودتان را به وسیله بخش دیدگاه ها با ما و خوانندگان بلاگ موسیقی با امیر در میان بگذارید.

منبع: بلاگ دیوار

به "هنگام جوش آوردن ماشین چه کار کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنگام جوش آوردن ماشین چه کار کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید