وای فای HaLow چیست و چه کاربردی برای ما دارد؟

به گزارش موسیقی با امیر، اگرچه وای فای نسل 7 که جدیدترین و سریع ترین وای فای است، همه توجه را به خود جلب کرده است، یک فناوری بی سیم در حال ظهور به نام وای فای HaLow آماده است تا چشم انداز اینترنت اشیا (IoT) را متحول کند. در اینجا همه چیز هایی است که باید در مورد این قابلیت بدانید:

وای فای HaLow چیست و چه کاربردی برای ما دارد؟

در این مطلب می خوانید:

Toggle
  • وای فای HaLow چیست؟
  • تفاوت وای فای HaLow با وای فای سنتی چیست؟
  • عملکرد در مورد Z-Wave ،Zigbee یا Thread
    • معرفی Z-Wave
    • معرفی Zigbee
    • معرفی Thread
    • وای فای HaLow چه سودی برای شما خواهد داشت؟
    • چگونه می توانید وای فای HaLow را دریافت کنید؟
    • یک خط وای فای بسیار کند اما قابل اعتماد برای اینترنت اشیا

وای فای HaLow چیست؟

وای فای HaLow یک فناوری بی سیم است که بر اساس پروتکل IEEE 802.11ah کار می کند.

این تکنولوژی اولین بار در سال 2016 معرفی گشت و بر خلاف پروتکل های سنتی وای فای 5، ، و که از فرکانس های 2.4 گیگاهرتز، 5 گیگاهرتز و 6 گیگاهرتز استفاده می کنند، روی فرکانس های زیر 1 گیگاهرتز کار می کند.

از آنجایی که فرکانس های پایین تر می توانند مسافت های طولانی تری را طی کنند؛ وای فای HaLow می تواند اتصال تا یک کیلومتر و حتی بیشتر را در مورد اتصال از طریق خط دید فراهم کند.

با این حال، استفاده از فرکانس پایین تر نیز به این معنی است که کانال های باریک تر و پهنای باند کمتری دارد و در نتیجه سرعت داده های پایین تری دارد. با این حال، می تواند سرعت داده را از 150 کیلوبیت در ثانیه در فواصل طولانی تر و تا 86.7 مگابیت در ثانیه در فواصل کوتاه تر ارائه دهد.

باید توجه داشت این تکنولوژی جایگزینی برای استاندارد های سنتی وای فای نیست.

در عوض، برای تکمیل پروتکل های وای فای موجود و ارائه اتصال به دستگاه ها در مسافت طولانی تر بدون نیاز به توسعه دهنده های بی سیم، نقاط دسترسی متعدد و اتصالات سیمی پیچیده، طراحی شده است. دستگاه های اینترنت اشیا، پروژه های شهر هوشمند و شبکه های مش بیشترین سود را از آن خواهند برد.

در کشور هایی مانند آمریکا، وای فای HaLow روی فرکانس 900 هرتز کار می کند که بخشی از طیف معاف از مجوز است و استفاده از آن را برای همه رایگان می کند.

با این حال، بسته به اینکه کدام فرکانس زیر گیگاهرتز در سراسر جهان در دسترس است؛ وای فای HaLow ممکن است در فرکانس های مختلف در کشور های دیگر کار کند.

تفاوت وای فای HaLow با وای فای سنتی چیست؟

پروتکل های وای فای سنتی بیشترین پیشرفت را در سرعت و تأخیر بی سیم داشته اند. اما دامنه سیگنال در این سرعت بالا، آسیب دیده است.

وای فای HaLow تلاشی برای رفع این حفره چشم گیر در مجموعه قابلیت های وای فای است؛ به ویژه در جهانیی که دستگاه های IoT به طور تصاعدی در حال رشد هستند و به روشی قابل اعتماد برای حفظ ارتباط با یکدیگر و اینترنت نیاز دارند.

بنابراین، همانطور که گفته شد، وای فای HaLow محدوده انتقال بسیار بهتری را نسبت به وای فای معمولی فراهم می کند. اما مهم تر از همه، استفاده از فرکانس پایین تر به این معنی است که در نفوذ به موانع، مانند دیوار ها، بهتر است، مشابه اینکه وای فای2.4 گیگاهرتز، محدوده سیگنال و نفوذ دیواری بهتری نسبت به باند های وای فای 5 گیگاهرتز و 6 گیگاهرتز ارائه می دهد.

HaLow همچنین انرژی بسیار کمتری مصرف می کند؛ زیرا به لطف حالت های خواب مختلف می تواند با انرژی کم تری باقی بماند. بنابراین، می تواند دستگاه های باتری دار مانند سنسور ها، دوربین های امنیتی بی سیم و موارد دیگر را تامین کند و به آن ها کمک کند ماه ها و حتی سال ها بدون نیاز به تعویض باتری یا شارژ کار کنند.

مزیت دیگر HaLow WiFi نسبت به وای فای سنتی، توانایی آن برای اتصال همزمان با بیش از 8 هزار دستگاه است.

عملکرد در مورد Z-Wave ،Zigbee یا Thread

وای فای HaLow اولین فناوری بی سیمی نیست که اتصال به دستگاه های IoT را ارائه می دهد. سایر فناوری های بی سیم مانند Z-Wave ،Zigbee و Thread از قبل وجود دارند که این کار را انجام می دهند. اما هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

معرفی Z-Wave

Z-Wave از چندین جنبه مشابه وای فای HaLow است. همچنین از فرکانس های زیر 1 گیگاهرتز استفاده می کند و در نتیجه برد بیشتر و مصرف انرژی پایینی دارد. اما با وجود داشتن برد انتقال طولانی، نمی تواند با دسترسی HaLow مطابقت داشته باشد. یک شبکه Z-Wave نیز نمی تواند بیش از 232 دستگاه را پشتیبانی کند. به علاوه، برای کارکرد موثر دستگاه های Z-Wave به یک کنترلر نیاز دارید.

نکته قابل توجه، Z-Wave Alliance نسخه نو با برد بلند Z-Wave را در سال 2020 معرفی کرد که دامنه سیگنال را به سطح وای فای HaLow می رساند و تعداد دستگاه های پشتیبانی شده در شبکه Z-Wave را به 4000 افزایش می دهد.

معرفی Zigbee

از طرف دیگر Zigbee روی فرکانس های 780 مگاهرتز، 868 هرتز، 915 مگاهرتز و 2.4 گیگاهرتز کار می کند. با این حال، بیشتر دستگاه های Zigbee خانگی از باند 2.4 گیگاهرتز استفاده می کنند.

بنابراین، سرعت انتقال داده سریع تر از Z-Wave است اما محدوده محدودی دارد. همچنین به میزان وای فای ایمن نیست و برای کنترل شبکه به یک دستگاه هماهنگ کننده نیاز دارد. اما می تواند بیش از 65000 گره را در یک شبکه پشتیبانی کند، که مساوی عملکرد بسیار بالاتر از Z-Wave و حتی وای فای HaLow است.

معرفی Thread

Thread یکی از نوترین پروتکل های بی سیم کم مصرف است که از فرکانس 2.4 گیگاهرتز برای اتصال و ارتباط با سایر دستگاه های Thread استفاده می کند.

دستگاه های Thread مبتنی بر IP هستند و می توانند بدون هاب یا پل به یکدیگر متصل شوند. اما آن ها همچنان به یک روتر مرزی Thread برای اتصال شبکه به اینترنت نیاز دارند. شبکه های رشته ای نیز به حدود 250 دستگاه محدود می شوند و برای دستگاه های با پهنای باند نسبتاً بالا مانند دوربین های امنیتی ایده آل نیستند.

بنابراین، در حالی که هر یک از این پروتکل های بی سیم کم مصرف خاص، بسکمک از کار ها را به درستی انجام می دهند، هر کدام دارای معایبی هستند.

در مقایسه، وای فای HaLow دارای محدوده سیگنال قابل توجهی است، نیازی به هاب ندارد، امنیت عالی دارد، می تواند به بیش از 8000 دستگاه متصل شود و سرعت انتقال داده مناسبی دارد. به علاوه، قابلیت همکاری یکپارچه را دریافت می کنید و با استفاده از باند متفاوتی نسبت به شبکه های وای فای موجود، HaLow زیرساخت های موجود را مسدود نمی کند.

وای فای HaLow چه سودی برای شما خواهد داشت؟

وای فای HaLow پتانسیل استفاده در کاربردهای متنوعی را دارد، اما کاربران خانگی معمولی بیشترین تأثیر را در دستگاه های خانه هوشمند، اینترنت اشیا و سیستم های شبکه مش خواهند دید.

تقریباً همه دستگاه های خانگی هوشمند می شوند و برای اتصال به دسترسی بی سیم نیاز دارند، باند بی سیم 2.4 گیگاهرتز بیشترین ازدحام را دارد، زیرا تنها می تواند سه کانال غیرهمپوشانی داشته باشد.

اما وای فای HaLow با فرکانس کاملاً متفاوتی نسبت به وای فای معمولی کار می کند و می تواند بیش از 26 کانال غیر همپوشانی داشته باشد. در نتیجه، احتمال تداخل و ازدحام تقریباً ناچیز است، مگر اینکه هزاران و هزاران دستگاه در حال رقابت برای اتصال باشند.

علاوه بر این، گستره وسیع آن اجازه می دهد تا از یک نقطه دسترسی واحد بر روی ویژگی های بزرگ به اینترنت اشیا و دستگاه های خانه هوشمند سرویس دهد. بنابراین، برای مثال، می توانید یک روتر یا یک سیستم مش داشته باشید که محل سکونت اصلی شما را پوشش می دهد تا به دستگاه های با پهنای باند بالا سرویس دهد.

اما با استفاده از وای فای HaLow، همان روتر یا سیستم مش می تواند حسگر ها، دوربین های امنیتی و سایر دستگاه های با پهنای باند نسبتاً کم را در محیط املاک، خانه ها، مهمان خانه ها و سایر بخش های ملک پوشش دهد.

این کار نیاز به سیم کشی کل ویژگی یا نصب گره های مش اضافی یا توسعه دهنده های وای فای را برای ارائه پوشش سیگنال طولانی را از بین می برد.

چگونه می توانید وای فای HaLow را دریافت کنید؟

مانند هر نسل نو وای فای، برای بهره مندی از مزایای آن، به روتر بی سیم و دستگاهی برای پشتیبانی از وای فای HaLow نیاز دارید. متأسفانه، جذب این وای فای کند بوده است، اما با توجه به علاقه روزافزون، باید در آینده شاهد دستگاه های بیشتری با این مشخصات باشیم.

گفته می شود، برخی از تولیدکنندگان، توسعه دهنده های وای فای را منتشر کرد ه اند که از HaLow برای توسعه برد شبکه های بی سیم تا صد ها متر استفاده می کنند.

در مورد دستگاه ها، Abode یک دوربین امنیتی نو به نام Edge را در CES 2024 به نمایش گذاشت که از وای فای HaLow استفاده می کند و انتظار می رود در سه ماهه اول سال 2024 با قیمت حدود 200 دلار وارد بازار شود. سازنده تایوانی Chicony نیز در حال برنامه ریزی برای معرفی دوربین های امنیتی با استفاده از وای فای HaLow است.

متأسفانه، روتر یا دستگاه بی سیم موجود شما نمی تواند از مزایای HaLow از طریق ارتقاء سفت افزار بهره مند شود، زیرا به سخت افزار نو نیاز دارد. این مشابه این است که روتر های وای فای 6E یا دستگاه های سرویس گیرنده نمی توانند با به روز رسانی نرم افزار به وای فای7 دسترسی پیدا کنند.

یک خط وای فای بسیار کند اما قابل اعتماد برای اینترنت اشیا

وای فای HaLow آزادراه اتصال وای فای را با افزودن یک خط آهسته برای دستگاه های اینترنت اشیا که قابل اعتماد، ایمن و بدون درز است تکمیل می کند.

به این ترتیب، آزادراه اتصال موجود بدون مزاحمت باقی می ماند و انتقال دستگاه های IoT از خطوط موجود به خطوط کند نیز پهنای باند را برای دستگاه های دیگر پاک می کند.

منبع: شبکه چی

به "وای فای HaLow چیست و چه کاربردی برای ما دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وای فای HaLow چیست و چه کاربردی برای ما دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید