... و دهان و دندان پیر می شوند

به گزارش موسیقی با امیر، اگر به تازگی پا به سن گذاشته اید در آینه دنبال چروک های بیشتر در زیر چشم یا موهای سفیدتان می گشت، بدانید که اینها تنها برخی تغییرات به وجود آمده در بدن شما است. همان طور که ما پا به سن می گذاریم، دهان و دندان هایمان هم فرسوده می شوند.

... و دهان و دندان پیر می شوند

... و دهان و دندان پیر می شوند

اگر به تازگی پا به سن گذاشته اید در آینه دنبال چروک های بیشتر در زیر چشم یا موهای سفیدتان می شد، بدانید که اینها تنها برخی تغییرات به وجود آمده در بدن شما است. همان طور که ما پا به سن می گذاریم، دهان و دندان هایمان هم فرسوده می شوند.

طی سالیان، مراحل طبیعی زندگی مانند جویدن یا تمیز کردن دندان ها سبب می گردد دندان ها به مرور فرسوده شوند. این فرسودگی گاهی به صورت ساییده شدن سطح دندان هاست که به کوتاه شدن طول آنها منجر می گردد و گاهی هم می بینید که دندان های شما تیره تر از گذشته به نظر می رسند. این امر به علت این است که مینای سطح دندان که لایه محکم و سفیدی است، به تدریج نازک شده و لایه زیرین آن که عاج دندان است و رنگ زردی دارد، نمایان می گردد. بعلاوه بسیاری افراد مسن جرم بیشتری روی دندان هایشان وجود دارد. البته این امر به علت پیر شدن دندان ها نیست بلکه به علت این است که افراد مسن ناتوانی هایی پیدا می نمایند که مسواک زدن یا نخ کشیدن را برای آنها سخت یا حتی غیرممکن می سازد.

سوغات سالمندی

لثه ها هم به مرور زمان با بالا رفتن سن تحلیل می فرایند و ریشه های دندان ها به تدریج نمایان خواهند شد. همین امر می تواند سبب حساس شدن دندان ها و بعلاوه بروز پوسیدگی در ریشه دندان ها گردد.

خشکی دهان هم جزو تغییرات شایع در سنین بالا است. این خشکی دهان در بسیاری موارد به علت مصرف داروها است. در این شرایط به علت کم شدن بزاق، دندان ها به طور طبیعی پاک نمی شوند و ذرات غذایی و باکتری ها به مدت طولانی روی آنها باقی می مانند و دندان ها مستعد پوسیدگی های بیشتر می شوند. برخی تغییرات در حس چشایی هم در افراد مسن به چشم می خورد که این مشکل هم می تواند نتیجه مصرف برخی داروها باشد. همین تغییر در حس چشایی باعث می گردد غذاها به دهان افراد مزه نکند و آنها به همین علت از خوردن غذاها امتناع می نمایند و در نتیجه دچار ضعف بدنی می شوند.

غفلت موجب پشیمانی است

شاید شما فکر کنید که چون پیر شده اید، پس دندان هایتان را هم از دست خواهید داد اما بدانید که این طور نیست! همچون مواظبت از سایر اعضای بدن، مواظبت از دندان ها هم می تواند علت باقی ماندن طولانی مدت آنها و یا تا پایان عمر افراد گردد. در بسیاری موارد، غفلت از رسیدگی به دندان ها، علت از دست رفتن آنهاست نه پیری! با ویزیت های منظم دندانپزشکی، شاید شما متوجه شوید که خون ریزی از لثه یا درد لثه شما به علت بیماری های لثه است که قابل درمان هستند. پس همه مسائل را به گردن پیری نیندازید. بعلاوه با هدایت لازم از طرف دندانپزشک شما می توانید درباره تغذیه، عادات نادرست و تست های پیش سرطانی یاری موثری بگیرید. حتی اگر دندانی در دهان ندارید، باید هر از چندی نزد دندانپزشک بروید تا دندان های مصنوعی شما آنالیز شوند که آیا هنوز برای دهان شما مناسب هستند یا نه؟ لثه ها و استخوان های فک هم آنالیز شوند تا اگر مسئله ای وجود دارد سریع تر رسیدگی گردد.

شما ترمیم هایی در دهان دارید که شاید متعلق به سالیان پیش باشد. به مرور زمان ممکن است این ترمیم ها دچار شکستگی شوند یا از سطح دندان فاصله بگیرند که این محل ها سبب تجمع باکتری ها و غذاها می گردد و دندان ها دچار پوسیدگی خواهند شد. دندانپزشک می تواند با تعویض این ترمیم ها، شما را از عوارض بعدی آن دور نگه دارد.

جوان باشید؛ به دل و غذا

مهم نیست که شما چه سنی دارید اما مهم است که رژیم غذایی متعادل و مناسبی داشته باشید که شامل میوه و سبزی های زیاد و چربی و شکر کم باشد. چنین رژیمی، ویتامین و مواد مصرفی لازم را برای شما تامین می نماید که به داشتن بدن و دندان هایی سالم منجر خواهد شد. بسیاری افراد مسن به علت نداشتن دندان های طبیعی یا دندان مصنوعی نامناسب و لق یا کم شدن حس چشایی، چندان رغبتی به خوردن غذاهای سالم و مفید ندارند یا نمی توانند غذاها را خوب بجوند. به همین علت مجبورند به طرف رژیم غذای نرم و گاه با ارزش غذایی کم رو بیاورند. همین امر موجب می گردد چرخه معیوبی ایجاد گردد و بدن آنها ضعیف شده و مسائل دندانی و دهانی هم افزایش یابد.

... و در نهایت

اگر شما برای جویدن مشکل دارید، می توانید از سبزی های پخته به جای خام و کمپوت ها به جای میوه های تازه بهره ببرید. اگر دندان مصنوعی دارید، حتما شب ها آن را از دهانتان خارج کنید و حتما بعد از هر وعده غذا آن را بشویید. اگر سیگاری هستید، ترک سیگار حتی در دوران کهنسالی هم می تواند به شما برای داشتن بدنی سالم تر یاری کند. مسواک زدن، نخ کشیدن و استفاده از دهان شویه های حاوی فلوراید، ویزیت های منظم دندانپزشکی و رژیم غذایی مناسب هم می توانند کلیدهای رهایی از بسیاری مسائل دوران پیری باشند.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون

به "... و دهان و دندان پیر می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "... و دهان و دندان پیر می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید