چرا زمان اضافه شدن رشته بدلکاری به جوایز اسکار فرا رسیده است؟

به گزارش موسیقی با امیر، همه ما اسکار را دوست داریم؛ افراد مشهور، فرش قرمزهای پرزرق وبرق و لذت تماشای هنرمندان محبوبمان که مجسمه طلایی را به خانه می برند همه و همه از دلایلی است که از اولین دوره مراسم اهدای جوایز آموزشگاه اسکار تا به حال میلیون ها نفر از سراسر جهان به تماشای این مراسم می نشینند و منتقدان بی شماری برندگان را از ماه ها قبل پیش بینی می نمایند. جوایز اسکار رشته های زیادی از برترین بازیگر و کارگردان گرفته تا فیلم نامه و طراحی صحنه و لباس را پوشش می دهد. در حالی که آموزشگاه از خطا مصون نیست و هر ساله برخی از فیلم ها یا اجراهای تحسین برانگیز را نادیده می گیرد اما می تواند به همان مقدار مؤثر و هوشمندانه عمل کند و باعث پیشرفت برندگان و نامزدهای رشته های مختلف در حرفه شان گردد اما در همه این سال ها چند رشته پرطرفدار را نادیده گرفته است و جای خالی آن ها در میان جوایز به شدت احساس می گردد؛ یکی از این رشته ها بدلکاری است.

چرا زمان اضافه شدن رشته بدلکاری به جوایز اسکار فرا رسیده است؟

مسلما دنیا با بدلکاری های سینمایی بیشتر از اسکار آشنایی دارد. طراحان و مجریان بدلکاری در صحنه فیلم برداری به سختی کار می نمایند تا به ما بگویند بدن انسان چه توانایی هایی دارد و می تواند چه کارهای محیرالعقولی انجام دهد. آن ها با وجود آسیب دیدگی های بی شمار عملکرد فوق العاده ای به مخاطبان هدیه می دهند اما همه این سختی ها هنوز هم نتوانستند اعضای آموزشگاه را قانع نمایند که یک جایزه مستقل را به آن ها اختصاص دهند.

واقعیت این است که نبود جایزه بدلکاری یکی از نقص های اسکار است و تعداد زیادی از مخاطبان سینما با اضافه شدن این رشته موافق هستند. بعلاوه این حرکت می توانند برای سایر مراسم های معتبر سینمایی هم الگو باشد و این رشته را در سطح بین المللی مطرح کند مثلا در کشور خودمان هم نقدها زیادی به عدم وجود این رشته در جشنواره های معتبری مثل فجر وجود دارد و شاید با انجام این کار از سوی آموزشگاه اسکار در آینده شاهد اتفاقات بهتری برای بدلکاران ایرانی باشیم.

به نظر می رسد که زمان تغییر چهارچوب های سفت و سخت فرا رسیده است اما چه دلایل قانع نماینده ای برای این تغییر وجود دارد؟ ما به شما پاسخ می دهیم.

آیا جایزه ای برای بدلکاری وجود دارد؟

در حال حاضر آموزشگاه اسکار هیچ جایزه ای در رشته بدلکاری در نظر نگرفته. البته در مراسم های سالانه مستقلی مثل جوایز دنیای بدلکاری Taurus از دست اندرکاران این رشته تقدیر می گردد اما مهم ترین مراسم سینمایی دنیا تقریبا یک قرن را با بی توجهی کامل به زحمات و سختی های بدلکاری سپری نموده است.

آموزشگاه علوم و هنرهای سینمایی هنوز شرح شفافی درباره این موضوع ارائه ننموده اما مطمئنا نقش مهم این رشته را در صنعت سینما تائید می نمایند. تا به حال در این زمینه جوایز بشردوستانه ای اهدا شده است و مقالات زیادی هم درباره اهمیت بدلکاری و تکنولوژی در سینما نوشته شده اما چرا جایزه اسکاری برای این رشته وجود ندارد؟ با توجه به رواج فیلم های اکشن و فرنچایزهای مدرن مارول و دی سی در سال های اخیر، جای خالی این رشته در جوایز سینمایی به شدت احساس می گردد.

صحنه های بدلکاری در همه ژانرهای سینمایی وجود دارند

صحنه های بدلکاری به فیلم های اکشن محدود نمی شوند. شما می توانید در آثار ترسناک، کمدی- رمانتیک، علمی- تخیلی، بیوگرافی و… ردپایی این رشته را بیابید. مطمئنا صحنه های رزمی بزرگ، زدوخوردهای خون بار و پرش های محیرالعقول در مقایسه با صحنه های بدلکاری عادی، سینمایی تر هستند اما بدلکاران در همه ژانرها نقش مهمی دارند و انجام حرکات بدنی که برای بازیگران سخت است را بر عهده می گیرند.

مثلا کمدی-رمانتیکِ بر فراز دریا (Overboard) محصول سال 1978، فیلم بانمکی با مضمون عاشقانه های شاه و گدا است اما چند سکانس مهم دارد که در آن شخصیت های اصلی از قایق تفریحی به اقیانوس شیرجه می زنند یا کین هادر در فرنچایز آدینه سیزدهم (Friday the 13th) بدلکاری شخصیت جیسون ورهیز را بر عهده دارد و از قضا در بسیاری از سکانس ها با چالش های فیزیکی جدی روبه رو می گردد.

از صحنه های نبرد راه های افتخار (Paths of Glory) گرفته تا سکانس های مجذوب کننده ایستگاه فضایی میان ستاره ای (Interstellar)، بعضی از برترین صحنه های تاریخ سینما مدیون بدلکاری است. برای درک اهمیت این رشته کافی است تصور کنید دیگر بدلکاری در صنعت سینما وجود ندارد؛ در نتیجه همه آثار بیش از میزان خشک به نظر می رسند و ژانر اکشن عملا از بین می رود.

بدلکاری یکی از سخت ترین مشاغل دنیا است

بدلکاری شوخی نیست. همه بدلکاران باید در شرایط بدنی خوبی باشند و بیشتر آن ها پیش از حضور در صحنه فیلم برداری تمرینات ورزشی سفت و سختی را انجام می دهند تا به نهایت آمادگی برسند. مجریان بدلکاری دو برابر بازیگران معمولی کار می نمایند؛ آن ها باید در حرفه شان آموزش های لازم را ببینند، مهارت بازیگری شان را تقویت نمایند و به جزئیات سکانس و دیالوگ ها هم تسلط داشته باشند. بعلاوه بیش تر صحنه های اکشن چندین بار فیلم برداری می شوند تا نهایتا زاویه ای بی نقص به دست آید و همین مورد در طولانی مدت توان بدنی آن ها را به شدت کاهش دهد.

این همه ماجرا نیست، آسیب های بدنی بخشی از حرفه بدلکاری است که می تواند عوارض جبران ناپذیری مثل مرگ یا معلولیت های شدید را به همراه بیاورد و آن ها را برای همواره خانه نشین کند. این مورد فقط مربوط به فیلم های سینمایی اکشن نمی گردد و در آثار تلویزیونی هم به وفور اتفاق می افتد. بدلکاران در سراسر دنیا با حوادث وحشتناکی روبه رو می شوند مثلا از نمونه های وطنی می توانیم به ارشا اقدسی و پیمان ابدی فقید اشاره کنیم که با وجود مهارت های بالایشان که در کلاس دنیای قرار داشت در صحنه فیلم برداری جانشان را از دست دادند و دو نیروی متخصص که پیدا کردن جایگزین مناسب برایشان سال ها زمان می برد، برای همواره از دنیای سینما خداحافظی کردند.

کوشش های اعضای گروه بدلکاری نادیده گرفته می گردد

هرگز فقط یک نفر مسؤول بدلکاری نیست بلکه با یک تیم خبره سر و کار داریم که تک تک اعضا در جان بخشیدن به صحنه های اکشن نقش دارند. نادیده گیری این رشته از سوی اعضای آموزشگاه اسکار اساسا کوشش تک تک این افراد را نادیده می گیرد.

به گفته تحلیلگر فیلم استفان فالوس سال 2016 بیش از 5900 بدلکار در فیلم های مختلف مشغول به کار بودند. بدیهی است که این تعداد در سال های بعد، بیشتر هم شده. از سوی دیگر با محبوبیت فیلم های اکشن و ابرقهرمانی، به احتمال زیاد این رقم سر به فلک خواهد کشید. از طراحان بدلکاری گرفته تا تنظیم نمایندگان ایمنی و مجریان همه و همه در مراسم های سینمایی مهم در سراسر دنیا نادیده گرفته می شوند و حتی در نمونه های وطنی مثل جشنواره فجر هم جایی ندارند. با این همه اضافه شدن رشته بدلکاری به جوایز مهم سینمایی به نوعی می تواند تقدیری از تک تک اعضای گروه های بدلکاری باشد و به آن ها برای ادامه کار انگیزه دهد.

در سال های آینده تقاضا برای حضور بدلکاران در فیلم های سینمایی افزایش پیدا می نماید

همان طور که پیش تر اشاره کردیم حجم تولیدات اکشن و ابرقهرمانی به صورت تصاعدی در حال افزایش است. MCU تنها تا سال 2022، بیست و هفت فیلم سینمایی دارد و این تعداد در آینده نزدیک بیش تر هم خواهد شد. به همه این موارد فیلم های سریع و خشمگین (Fast and Furious)، جنگ ستارگان (Star Wars)، دنیای سینمایی DC و صدها فرنچایز و اثر مستقل دیگر را هم اضافه کنید.

ازدیاد فیلم های اکشن به این معنا است که صحنه های اکشن بیش تری هم وجود دارد که برای طراحی و اجرا به بدلکار احتیاج دارند؛ بنابراین این رشته احتیاجمند جذب نیروهای جوان و تازه نفس است. با اضافه شدن جایزه اسکار برترین بدلکاری این پیغام به علاقه مندان مخابره می گردد که زحمات آن ها بالاخره یک جا دیده می گردد و انگیزه لازم برای پیوستن به این حرفه سخت را در آن ها ایجاد می نماید.

منبع: movieweb

منبع: دیجیکالا مگ

به "چرا زمان اضافه شدن رشته بدلکاری به جوایز اسکار فرا رسیده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا زمان اضافه شدن رشته بدلکاری به جوایز اسکار فرا رسیده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید