آسیب ورزشی در کدام رشته ها بیشتر است؟

به گزارش موسیقی با امیر، در بین تمامی رشته های ورزشی، رشته های فوتبال، کشتی و ورزش های رزمی بیشترین آسیب ورزشی را با خود به همراه دارند و بیشترین آسیب ها نیز در ناحیه زانو، شانه و کشاله ران رخ می دهد

آسیب ورزشی در کدام رشته ها بیشتر است؟

به گزارش موسیقی با امیر، نرمش و گرم کردن بدن باعث افزایش جریان خون به سمت ماهیچه ها، افزایش انعطاف پذیری و کاهش وقوع آسیب ها می گردد. در شرایط کنونی با توجه به پاندمی کووید-19 و تاثیر مستقیم آن بر مدت زمان فعالیت های ورزشی و محدودیت های تمرینی ناشی از این بیماری، حفظ آمادگی بازیکنان و اتخاذ روش های تمرینی مناسب جهت پیشگیری از آسیب ناشی از فعالیت های محدود شده، اهمیت بسزایی دارد.

بر اساس این مطلب که از سوی هوشنگ بهمنی تهیه شده و از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار موسیقی با امیر قرار گرفته، آمده است: بنابراین بیشتر از گذشته پیشگیری از آسیب ها ورزشی در بین مربیان و ورزشکاران باید مورد توجه قرار گیرد و منطقی است که بازیکنان و مربیان با دانستن و انجام روش های تمرینی ساده که زمان بسیار کمی از تمرینات روزانه آن ها را به خود اختصاص می دهد و در وهله گرم کردن پیش از تمرینات اصلی قابل انجام است، نسبت به پیشگیری از این آسیب ها اقدام نمایند تا در یک راستا مستمر در جهت نیل به اهداف قهرمانی گام بردارند.

این تمرینات از بخش های مخلتفی از جمله تمرینات دویدن، قدرتی، تعادلی و تمرینات هماهنگ نماینده عصب و عضلات تشکیل شده است و دارای اهدافی شامل بهبود کنترل حرکتی اندام تحتانی، افزایش ثبات ناحیه مرکزی بدن و افزایش آگاهی از شرایط مفاصل اندام تحتانی است و منجر به بهبود اجرای امن و درست الگوهای حرکتی می گردد تا از این طریق مقدار بروز آسیب ها کاهش یابد.

در بین تمامی رشته های ورزشی، رشته های فوتبال، کشتی و ورزش های رزمی بیشترین آسیب ورزشی را دارند و بیشترین آسیب ها در ناحیه زانو، شانه و کشاله ران است اما در کنار این آسیب ها می توان به آسیب های شایع دیگر در ورزش مانند آسیب زانو، کشیدگی کشاله ران، شانه، پارگی رباط صلیبی، پیچ خوردگی مچ پا، التهاب و درد قسمت جلویی ساق پا اشاره نمود.

برخی مواقع پیشگیری از آسیب های شایع ورزشی خارج از کنترل ما است، حال آن که بیشتر مواقع قابل پیشگیری هستند و گاها آسیب های ورزشی را خودمان بر سر خودمان می آوریم چون برای انجام آن ورزش خاص شرایط بدنی آماده ای نداریم.

فوتبال ورزشی پرهیجان و پر برخورد است که در آن انواعی از حرکات پرشی، افزایش و کاهش شتاب و تغییر جهت های ناگهانی رخ می دهد و بسیار طبیعی است که با توجه به ذات این ورزش احتمال بروز آسیب های ورزشی در آن زیاد باشد. از طرفی با بروز آسیب، هزینه های مستقیم و غیر مستقیم زیادی به ورزشکار، باشگاه یا تیم های ملی وارد می گردد. هزینه های بالای درمان های جراحی و فیزیوتراپی و ... بعلاوه محرومیت ورزشکار از فعالیت ورزشی که مدت زمان این محرومیت بستگی به نوع آسیب دارد و می تواند ضرر زیادی را متوجه بازیکن، مربی، باشگاه و تیم های ملی کند. از همه مهمتر برخی از این آسیب ها می توانند طول دوره قهرمانی و عمر فعالیت ورزشی او را متاثر سازند و چه بسیار بازیکنان مستعدی که به علت مصدومیت مجبور به خداحافظی از دنیای ورزش شده اند.

طبقه بندی آسیب های ورزشی

معمولا آسیب های ورزشی از خفیف تا میانه طبقه بندی می شوند که می توان با استفاده از روش های P.R.I.C.E تراپی (محافظت کردن، استراحت، سرما درمانی، کمپرس کردن، و بالا نگه داشتن اندام) مشکل را رفع کرد؛ اما باید در نظر داشت که برخی از آسیب های ورزشی حتی با انجام برترین روش درمانی برای درمان کامل به ماه ها زمان احتیاج دارند.

بنابراین هر فعالیت ورزشی باید آهسته و ابتدا با نرمش آغاز گردد تا از بروز آسیب های شایع ورزشی پیشگیری کند به گونه ای که می توان گفت نرمش و گرم کردن بدن باعث افزایش جریان خون به سمت ماهیچه ها، افزایش انعطاف پذیری و کاهش وقوع آسیب ها می گردد.

درمان های خاص آسیب های رایج

برای درمان هر یک از آسیب های رایج ورزشی، درمانی خاص وجود دارد. بیشتر ورزشکاران پیچ خوردگی مچ پا را تجربه خواهند کرد. به خصوص زمانی رخ می دهد که مچ پا زیاد به سمت داخل چرخانده گردد. این حالت رباط های اطراف مچ را تحت فشار قرار داده و سبب پارگی رباط های مچ پا می گردد (به خصوص آن هایی که ضعیف تر هستند). ورزشکار بهتر است به پزشک ورزشی مراجعه نموده تا درمان مناسب را دریافت نماید.

کشش و جابه جایی ناگهانی پوزیشن سبب کشیدگی عضلات داخلی ران (کشاله) می گردد. گلف، فوتبال، فوتسال و بسکتبال از ورزش هایی هستند که آسیب به کشاله در آن ها شایع است. اغلب آسیب های وارده به کشاله با کمپرس کردن، سرد کردن و استراحت درمان می شوند. اینکه زودتر از موعد اصلی به فعالیت های قبلی پرداخته ممکن است سبب وارد شدن صدمات جدی تر و مسائل طولانی مدت به کشاله گردد، ولی باید توجه کرد که هر آسیب وارده به کشاله که همراه با التهاب و تورم باشد باید در اسرع وقت به وسیله پزشک معاینه گردد.

احساس درد در قسمت فوقانی ساق پا که اصطلاحا Shin splint نامیده می گردد، عموما در پی دویدن های طولانی مدت به خصوص در دویدن روی جاده آسفالت رخ می دهد. بهتر است در این حالت استراحت کند و اگر با وجود استراحت باز هم احساس درد داشتید باید به پزشک مراجعه کنید.

دویدن و ایستادن ناگهانی یا حتی ضربه از پهلو به زانو می تواند سبب پارگی رباط صلیبی گردد. بنابراین هر وقت احساس کردید رباط صلیبی تان آسیب دیده است باید به پزشک مراجعه کنید. پارگی رباط صلیبی قابلیت آن را دارد که به صورت بالقوه شدیدترین آسیب ورزشی باشد. پارگی کامل رباط صلیبی معمولا برای درمان احتیاجمند عمل جراحی است.

در عین حال پنج اصل درمان اولیه آسیب ورزشی شامل استفاده از اصل P.R.I.C.E از التهاب بیشتر جلوگیری نموده و فرایند بهبودی را سرعت ببخشید:

(p محافظت کردن): ممانعت از آسیب بیشتر است و برای آسیب های شدیدتر ناحیه آسیب دیده را با یک پد یا آتل محافظت می کنیم.

(R استراحت): محدود کردن فعالیت ها است و این اقدام می تواند سبب ممانعت از شدت یافتن آسیب ها گردد.

(I سرما درمانی): بلافاصله پس از آسیب اندام را سرد کنید. یخ خواص ضد التهابی دارد حال آنکه عوارض جانبی خاصی نمی دهد. در 48 ساعت اول آسیب، هر 2 ساعت به مدت 20 دقیقه اندام را سرد کنید. در این مدت اندام را گرم نکنید. یخ باعث کاهش التهاب و تورم می گردد.

(C کمپرس و گرما درمانی): اندام را محکم پانسمان کنید. بانداژ سفت با یک باند کشی سبب کاهش تورم خواهد شد.

(E بالا نگه داشتن اندام): ناحیه آسیب دیده را بالا نگه دارید. بالاتر نگه داشتن اندام آسیب دیده نسبت به قلب سبب کاهش تورم خواهد شد.

بعلاوه ورزشکاران باید توجه داشته باشند که در صورت داشتن علایم نظیر تغییر شکل در مفصل یا استخوان (به نظر شکسته باشد یا غیر عادی حرکت کند)، نداشتن تحمل وزن یا اینکه بدون عصا نتوانند راه بفرایند، التهاب بیش از حد، تغییرات رنگ پوست به سمت کبودی ملایم و اینکه حتی بعد از چند روز درمان حمایتی یا R.I.C.E بهبودی حاصل نشده است باید حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "آسیب ورزشی در کدام رشته ها بیشتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسیب ورزشی در کدام رشته ها بیشتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید