افزایش 100 درصدی شهریه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی صدای دانشجویان را درآورد!

به گزارش موسیقی با امیر، افزایش شهریه بیش از 15 درصد دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد به گونه ای است که صدای اعتراض این دانشجویان را بلند کرد.

افزایش 100 درصدی شهریه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی صدای دانشجویان را درآورد!

به گزارش خبرنگار دانشگاه موسیقی با امیر، هر ساله با فرا رسیدن سال جدید، بسیاری از مسائل به ویژه شهریه دانشجویان شهریه پرداز با تغییراتی روبرو می گردد و شهریه های سال جدید بر اساس مصوبه هیات امنای دانشگاه ها اعلام و به دانشگاه ها ابلاغ می گردد.

اما سال تحصیلی جدید نسبت به سال های گذشته کاملا متفاوت تر شروع شد. سال تحصیلی که با آمدن مهمان ناخوانده ای مانند ویروس کرونا باید دانشجویان به جای حضور در دانشگاه به صورت غیر حضوری و مجازی آموزش خود را دنبال نمایند.

البته شیوع کرونا فقط مجازی شدن دانشگاه ها را به دنبال نداشت، بلکه شرایط مالی جامعه به ویژه خانواده ها را با مسائل زیادی روبرو کرد.

تدابیر شهریه دانشگاه ها در دومین ترم کرونایی

همین مسائل مالی باعث شد که دانشگاه ها برای رفاه حال دانشجویان تصمیمات جدیدتری برای پرداخت شهریه بگیرند؛ از تخفیف های 50 درصدی تا وام ها شهریه و... تدابیری است که برای سال تحصیلی کرونایی اتخاذ شده است. با اینکه به نظر می رسید تصمیمات دانشگاه ها به نفع دانشجویان باشد؛ اما صدای اعتراض دانشجویان حکایت از موضوع دیگری دارد.

هر ساله بر اساس قوانین آموزشی مبلغی به شهریه دانشجویان جدید الورود اضافه می گردد که این افزایش از 10 تا 15 درصد است ،اما از دانشگاه آزاد به ویژه مقطع تحصیلات تکمیلی و ارشد خبر های دیگری به گوش می رسد افزایش شهریه به گونه ایست که صدای دانشجویان به ویژه دانشجویان ارشد روانشناسی را درآورد.

تعدادی از این دانشجویان عنوان کردند که افزایش شهریه ها غیر منطقی است. غیر منطقی بودن از این جنبه است که یک دانشجوی رشته روانشناسی بالینی در شهر تهران با افزایش بیش از سه میلیون تومان شهریه روبرو شده درصورتی در دیگر شهرها این افزایش شاید به یک میلیون تومان برسد.

علاوه بر این در ابتدا دانشجویان برای ثبت نام که به سایت دانشگاه ها مراجعه کردند، شهریه مبلغی برای شهریه ثابت درج شده بود که این مبلغ در زمان واریز وجه به دو برابر افزایش یافته است. برای مثال یکی از دانشجویان در زمان مراجعه دو میلیون و 700 هزار تومان شهریه ثابت در پروفایل دانشجویی وی ثبت شده بود که چند روز بعد که برای واریز وجه به سایت مراجعه نموده است این مبلغ به 5 میلیون تومان افزایش یافته است.

بر اساس گفته رئیس دانشگاه آزاد مشخص میزان شهریه به هیات های استانی واگذار شده که میزان شهریه را بر اساس شرایط استان ، شهر و یا واحد دانشگاهی مشخص نمایند. با این تصمیمی که دانشگاه آزاد گرفته قطعا مبلغ شهریه دانشجویان در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد حتی در یک رشته تفاوت قابل توجهی خواهد داشت.

برای مثال میزان شهریه دانشجوی رشته حقوق در واحد دانشگاهی در شهر تهران بسیار بالاتر از شهریه ای است که یک دانشجوی حقوق در استان کم برخوردار پرداخت می نماید . در نگاه شاید این تصمیم درست باشد مشخص شهریه ها از سوی هیات های استانی فاصله شهریه ها را در شهرهای مختلف چندین برابر نموده است که این نشان دهنده بی عدالتی در دریافت شهریه از دانشجویان است.

تصمیم شهریه ای به هیات های امنای استانی واگذار شده است

پس از اعتراضات متعدد دانشجویان به سراغ مسئولان دانشگاه آزاد رفتیم و علت افزایش این شهریه ها را جویا شدیم.حیدری، سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی در مورد میزان افزایش شهریه دانشجویان در سال جدید تحصیلی گفت: در سال 99 تورم در کشور حدود 100 درصد افزایش یافته و اداره دانشگاه نیز در همین کشور و با تورم بسیار زیاد باید انجام گردد و باید ساختار دانشگاه از خرید لوازم تحصیلی تا فراهم کردن زیرساخت آموزش باید انجام گردد.

وی اضافه نمود: زیر ساخت های آموزش فضای مجازی را نداشتیم و باید زیر ساختی آماده می شد که به یک میلیون دانشجو بتواند خدمات ارائه دهد که این مسئله هزینه بردار بود، همچنین قبل از شرایط کرونایی دانشگاه آزاد از مراکز تفریحی و ورزشی گرفته تا سایر موارد درآمد هایی را داشت که این کسب و کار ها تعطیل شده و بیش از هزار میلیارد تومان دانشگاه آزاد متضرر شد، اما به خاطر این شرایط هیچ کدام را به دانشجو منتقل نکردیم.

حیدری افزود: سال جاری هیات رئیسه دانشگاه برعکس این موضوع تصمیم گرفتند و افزایش، کاهش و یا ثابت ماندن شهریه ها به هیات امنای استانی واگذار شد.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد 400 واحد در سراسر کشور دارد و هیات امنای استانی راحت تر تشخیص می دهند چه مبلغی باید به شهریه اضافه گردد و اختیار داده شد که برای دروس در شهر های مختلف می تواند متفاوت باشد.

سخنگوی دانشگاه آزاد افزود: علاوه بر این تصمیمات شهریه بسیاری از رشته ها افزایشی نداشت و حتی بعضی از رشته ها کاهش شهریه و در بعضی افزایش شهریه داشته است. به دلیل شرایط کرونایی در ترم جدید 6 واحد رایگان ترم قبل را به دانشجویان ارائه دادیم و هیچ مبلغی از دانشجویان دریافت نمی گردد.

وی خاطر نشان کرد: موضوع دیگر کلاس های عملی، کارگاه ها و آزمایشگاه ها است که در این شرایط هر کلاس 3 یا 4 گروه تقسیم شدند، اما هیچ گونه هزینه اضافه تز دانشجویان دریافت نشد در صورتی که هزینه این کلاس ها سه برابر شده است.

حیدری اضافه نمود: در این شرایط با بانک های عامل، صندوق رفاه ابلاغ شده که وام های دانشجویی قرض الحسنه به دانشجویان پرداخت نمایند و به تمامی واحد ها ابلاغ شده که شهریه ها را به صورت اقساطی از دانشجویان دریافت نمایند و برای اولین بار سال جاری دانشجویان به دلیل شرایط کرونایی تنها با پرداخت بخشی از شهریه ثابت توانستند ثبت نام نمایند و این ها شرایطی است که دانشگاه آزاد برای دانشجویان فراهم نموده است.

وی گفت: این شرایط در صورتی است که دانشگاه آزاد بودجه دولتی ندارد و با این دانشگاه مانند یک بنگاه مالی برخورد می نمایند.

سرگردانی دانشجویان رشته روانشناسی

اما دانشجویان رشته روانشناسی اعتراض دیگری هم علاوه بر افزایش شهریه دارند و آن هم اینکه این رشته به زیر مجموعه رشته های پزشکی منتقل شده و به همین دلیل از سال قبل تا کنون شهریه این رشته دوبرابر شده است و دانشگاه های غیر پزشکی در این رشته دانشجو جذب می نمایند و جالب اینکه این دانشگاه ها نیز شهریه واحد های پزشکی را دریافت می نمایند که این مسئله را نیز از سخنگوی دانشگاه آزاد جویا شدیم که وی اینگونه پاسخ داد:

این رشته به گروه پزشکی منتقل شده، اما تمامی واحد های دانشگاه آزاد مجوز جذب دانشجو در این رشته را دارند و ساختار دانشگاه آزاد از یکدیگر جدا نیست.

حیدری گفت: چه رشته های پزشکی و چه غیر پزشکی شهریه آن ها توسط هیات امنای استانی مشخص می گردد و غیر از آن ها کسی تصمیم گیرنده در این خصوص نیست.

پیگیری ها نشان می دهد که اولا افزایش شهریه ها در دانشگاه آزاد ملاحظه کرونایی نداشته و واگذاری آن به هیات های استانی اعتراضات بیشتری را در پی داشته است. ثانیا تدبیر درستی از سوی دانشگاه آزاد برای انتقال رشته روانشناسی صورت نگرفته و فقط صرفا مشخص شهریه این رشته به عنوان یکی از زیر مجموعه های رشته به گروه انتقال یافته و ساماندهی درستی صورت نگرفته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "افزایش 100 درصدی شهریه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی صدای دانشجویان را درآورد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 100 درصدی شهریه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی صدای دانشجویان را درآورد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید