غفلت از گردشگری دریایی در 270 کیلومتر نوار ساحلی گیلان

به گزارش موسیقی با امیر، گیلان با جاذبه های طبیعی، مالی، تاریخی و بنادر مهم در ساحل دریای خزر از مقاصد مهم گردشگران داخلی و خارجی است که این ظرفیت ها مورد غفلت قرار گرفته است.

غفلت از گردشگری دریایی در 270 کیلومتر نوار ساحلی گیلان

به گزارش ، گیلان با جاذبه های طبیعی، مالی، تاریخی و بنادر مهم در ساحل دریای خزر از مقاصد مهم توریستان داخلی و خارجی است، اما زیرساخت های ساحلی آن بیشتر برای تجارت دریایی استفاده می شود در حالی که همیشه توریستی و مسافرت های آبی حلقه مغفول صنعت توریسم و اقتصاد استان محسوب می شود.

استفاده از نوار ساحلی دریا ها برای استراحت، تفریح، بازی و حتی شنا و قایق سواری جزو تفریحات دریایی است، اما توریستی دریایی به سفر با کشتی های کوچک و بزرگ با بهره مندی از جاذبه های دریا و جزایر آن اطلاق می شود که می تواند باری از حجم تردد در جهت های خشکی، ریلی و هوایی را هم بردارد.

گیلان با داشتن مجتمع های بندری نظیر انزلی با 16 پست اسکله و آستارا با 2 پست اسکله، از زیرساخت های توریستی دریایی برخوردار است، اما این امکانات به طور کلی برای اقتصاد دریامحور استفاده می شود و با وجود اینکه ظرفیت توریستی دریایی گیلان بار ها مطرح شده، اما مغفول مانده است.

استان گیلان در حاشیه دریای خزر از چابکسر در شرق تا آستارا در غربی ترین نقطه استان، بیش از 270 کیلومتر نوار ساحلی دارد و مواهب و مزایای گردشگاه های این استان آنچنان زبانزد عام و خاص است که پیش از هجوم ویروس منحوس کرونا هر سال میزبان حدود 30 میلیون توریست بود.

این استان علاوه بر جاذبه های توریستی جلگه ای، جنگلی و کوهستانی، در نوار ساحلی هم با داشتن مجتمع های بندری نظیر انزلی با 16 پست اسکله و آستارا با 2 پست اسکله، از زیرساخت های توریستی دریایی برخوردار است. اما این امکانات به طور کلی برای اقتصاد دریامحور استفاده می شود و با وجود اینکه ظرفیت توریستی دریایی گیلان بار ها مطرح شده، اما همچنان به اسم بخش مغفول این صنعت مانده است.

اگر ساکنان منطقه ها مرکزی و غیرساحلی ایران در پی توریستی دریایی نباشند، چندان جای تعجب نیست، اما وقتی در گیلان و ساحل دریای خزر به میزان توجه به اقتصاد دریا به توریستی آبی اهمیت داده نمی شود، جای سئوال و تامل است.

نه تنها بین اقتصاد دریا محور و توریستی دریایی منافاتی وجود ندارد بلکه توریسم آبی از منظر اقتصاد هم مفید است. همانگونه که کشور های دارای ساحل و دریا نظیر ترکیه یا جمهوری آذربایجان هر ساله از جاذبه توریستی آبی عایدی های کلانی کسب می نمایند، توجه به توسعه توریستی آبی در گیلان می تواند تقویت نماینده اقتصاد استانی و حتی ملی هم باشد.

بندر انزلی با 17 پست اسکله و امکان تخلیه و بارگیری 10 میلیون تن کالا در سال، بزرگترین و مجهزترین بندرگاه ایرانی حاشیه دریای خزر با سابقه 300 ساله در عرصه حمل و نقل دریایی به اسم برند شناخته شده در منطقه، همیشه مورد توجه بازرگانان و تجار بوده است.

این مجتمع بندری یکی از پرسابقه ترین بنادر ایران و از مهمترین و بزرگترین بنادر شمال کشور محسوب می شود که با قرار گرفتن در کریدور های بین المللی از قبیل نوستراک و تراسیکا از دیرباز عهده دار نقشی برجسته در صنعت حمل و نقل دریایی با کشور های حاشیه دریای خزر و اروپایی بوده است.

بندر مرزی آستارا هم در منتهی الیه غرب استان گیلان از مبادی مهم تجارت و ترانزیت خارجی است، اما با توجه به حضور میلیونی مسافران و توریستان داخلی در شهرستان آستارا، از بندرگاه آن برای سفر ها و توریستی های دریایی استفاده نمی شود.

تردد نخستین کشتی در بندر آستارا به فروردین سال 92 باز می شود و این بندر چند منظوره با 60 هکتار وسعت، نخستین بندر بخش خصوصی کشور و نزدیک ترین و ارزان ترین جهت تجارت و حمل و نقل کالا بین آسیا، آفریقا و اروپاست و برای تخلیه و بارگیری کشتی هایی با حجم 2 هزار و 500 تن طراحی شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان در راستای شعار و نام سال، ضرورت پشتیبانی و مانع زدایی از توریسم دریایی و پیگیری این امر از ناحیه این اداره کل را مطرح و با اشاره به رشد 36 درصدی عملکرد بنادر گیلان تصریح نموده که با استفاده از توان و ظرفیت بخش خصوصی، توسعه توریستی دریایی را در بندر انزلی در حال پیگیری است.

به گفته حمیدرضا آبایی کوشش می شود با استفاده از توان بخش خصوصی، چهار هکتار از اراضی خشکی و 6 هکتار از اراضی دریایی منطقه آزاد انزلی بصورت همه جانبه استفاده و بندر از حالت تک بعدی خارج شود.

رئیس اداره بندر و دریانوردی منطقه ویژه مالی آستارا هم در مورد ظرفیت های این بندرگاه گفت: این بندر چند منظوره بیشتر برای مقاصد تجاری و مالی طراحی و ایجاد شده است و با توجه به اهمیت و در اولویت بودن فعالیت منطقه ویژه مالی بندر، راه اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی و ارزآوری در اولویت برنامه های ماست.

کیانوش امیری ادامه داد: بحث توریستی یا سفر های دریایی در اولویت دوم بندر آستارا واقع شده است و در این راستا از سرمایه گذاری بخش خصوصی به شرط داشتن طرح توجیهی مطالعه شده و دقیق استقبال می کنیم.

به گفته او باید در طرح جامع سرمایه گذاری بخش خصوصی، برای ایجاد توریستی دریایی در بندرآستارا امکانات تفریحی، مسافرتی، درمانی و هتل و هر آنچه که لازم باشد به صورت یک بسته کامل ارائه شود.

او با اشاره به وجود 2 اسکله 150 متری در بندر آستارا و کوشش برای افزایش آن ها به پنج اسکله، اضافه کرد: اسکله های توریستی هزینه های خاص خود را دارند و با توجه به توریستپذیر بودن آستارا، در صورت فراهم شدن مقدمات توریستی دریایی، تحقق این امر دور از انتظار نیست.

صرف نظر از وجود بنادر مهم انزلی و آستارا مراحل احداث بندر تفریحی توریستی چمخاله در شهرستان لنگرود از اسفند سال 1397 کلید خورد و 300 متر از جهت سنگی برای رسیدن به پل و عرشه در این بندر ایجاد و ساخت موج شکن در عمق پمج متری با در نظر گرفتن جریان آب دریا و مسائل زیست محیطی و ساخت حوضچه چهار هکتاری برای ورزش های آبی، دریایی و قایقرانی و تفریحات دریایی اجرا شده است.

با بهره برداری از بندر چمخاله، زمینه توسعه صنعت توریستی دریایی و ایجاد زیرساخت ها و شرایط هتلینگ و پذیرایی از مهمان ها در گیلان فراهم خواهد شد و این پروژه در اختیار پیمانکار است و سازمان بنادر بر فرایند پیشرفت آن نظارت دارد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان از پیشرفت 50 درصدی زیرساخت های بندر چمخاله اطلاع داد و گفت: برای این پروژه 90 میلیارد تومان اعتبار اولیه منظور شده، اما با توجه به تورم موجود، این اعتبار اکنون تا 110 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

به گفته حمید رضا آبایی با بهره برداری از بندر چمخاله، زمینه توسعه صنعت توریستی دریایی و ایجاد زیرساخت ها و شرایط هتلینگ و پذیرایی از مهمان ها در گیلان فراهم خواهد شد و این پروژه در اختیار پیمانکار است و سازمان بنادر بر فرایند پیشرفت آن نظارت دارد.

پرویز محمدنژاد نماینده مردم لنگرود هم چمخاله را بندری توریستی معرفی نموده و گفته است این بندرگاه در حوزه لنگرود، جلگه و بالادست کوهستان از منابع ثروت استان گیلان محسوب می شود و می توانیم با استفاده از آن در جذب توریست و ارزآوری توفیق حاصل کنیم.

به موازات توسعه و تجهیز بندر های گیلان، ارتقا امکانات توریستی و اقامتی هم با توجه به توریستپذیر بودن استان ادامه دارد و نزدیک به سه هزار و یکصد هتل، هتل آپارتمان، مجتمع توریستی و مهمانپذیر، خانه مسافر، مجتمع تفریح و تفریحی، اقامتگاه بومگردی، اقامتگاه سنتی، بین راهی و اسکله توریستی و مسافربری دریایی در استان گیلان فعال است.

در هفته دولت سال جاری 15 واحد توریستی با اشتغالزایی برای 103 نفر در شهر های رشت، لاهیجان، املش، سیاهکل، شفت، رودبار، رودسر و صومعه سرا بهره برداری شد و مسعود حلاج پور مدیرکل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی گیلان این تعداد واحد توریستی را شامل 10 واحد بومگردی،2 هتل آپارتمان،2 هتل و یک سفره خانه سنتی اعلام نمود و گفت: برای آن ها 120 میلیارد تومان سرمایه گذاری شده و 36 میلیارد و 881 میلیون تومان آن تسهیلات بانکی تامین شده است.

به نظر می رسد گیلان با بنادر مهم و فعال و نوار ساحلی وسیع و مرتبط با کشور های حوزه دریای خزر، بستر های لازم برای احیا و ترویج توریستی و مسافرت های دریایی را دارد و تحقق این مهم، مستلزم لحاظ نگاه توریستی به موازات بهره مندی مالی از ظرفیت ها و زیرساخت های یاد شده است.

قرار گرفتن بهره برداری توریستی دریایی از بندرگاه ها در دستور کار ادارات کل بنادر و دریانوردی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی استان می تواند محرک این امر باشد و رسانه ها هم باید در معرفی موقعیت های توریستی دریایی گیلان و بعلاوه در تبیین جاذبه های سفر های آبی کوشش نمایند.

بعلاوه باید فراوری شناور های مناسب و استاندارد سفر های دریائی و ارائه تسهیلات کم بهره به صاحبان صنایع مرتبط، در برنامه های اداره کل بنادر و دریانوردی و دستگاه های مرتبط قرار گیرد تا به تدریج در ساخت و فراوری کشتی های مسافربری کوچک و بزرگ سرمایه گذاری شود.

تعریف جهت های دریایی تازه و توسعه مسافرت های آبی و حذف یا تعدیل بعضی قوانین امنیتی و کنوانسیون های دریایی برای افزایش حوزه حرکت کشتی ها با همکاری بنادر و کشور های حوزه دریای خزر و توسعه تور ها و آژانس های توریستی دریا و تربیت تورلیدر ها یا مدیران تور های مسافرت دریایی هم می تواند راهگشا باشد.

بی شک با عملیاتی شدن این ایده، بخش خصوصی در این میدان وسیع وارد عمل خواهد شد و به تدریج در کنار بندر ها و شهر های ساحلی مشاغل و حرفه های تازه و مرتبطی ایجاد خواهد شد و با تعریف رشته های آموزشی متناسب با موضوع در مراکز آموزش فنی و حرفه ای و حتی دانشگاه ها و با پهلو گرفتن کشتی های مسافرتی کشور های حوزه خزر در بنادر گیلان ثمرات و مزایای متنوعی در حوزه کسب و کار حاصل خواهد شد.

منبع: ایرنا

پ

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "غفلت از گردشگری دریایی در 270 کیلومتر نوار ساحلی گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غفلت از گردشگری دریایی در 270 کیلومتر نوار ساحلی گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید