رشد 10 درصدی ورود گردشگران خارجی به کشور

به گزارش موسیقی با امیر، پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و به ویژه در فرایند توافق جمهوری اسلامی ایران با 1+5 و لغو تحریم های ناعادلانه، فرایند ورود گردشگران خارجی به ایران شتاب قابل ملاحظه ای داشته است، گردشگران بسیاری از کشورهای مختلف برای بازدید از جاذبه های فرهنگی و تاریخی و بعلاوه استفاده از جاذبه های طبیعی به ایران سفر می نمایند و گردشگری داخلی نیز متحول شده است.

رشد 10 درصدی ورود گردشگران خارجی به کشور

مسعود سلطانی فر، معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ به بهانه فرا رسیدن هفته دولت، به مرور وقایع سه سال گذشته و اقدامات دولت در سه حوزه صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری، پرداخته و نوشته است:

آنچه طی سه سال گذشته اتفاق افتاده بر همگان روشن و مبرهن است و بی شک هر دولتمردی در حیطه وظایف تعریف شده خود دستاوردهایی از جنس تدبیر و امید فراهم آورده است، اما به جرأت می توان گفت در عرصه گردشگری، اتفاقاتی افتاده است که بیش از هر چیز، مرهون لبخند دیپلماتیک رییس جمهور محترم دکتر حسن روحانی، گشایش دوباره درهای ایران به روی دنیایان و نیز ناشی از برکات است.

آمارها گویای آن است که شمار ورود گردشگران غربی از کشورهای مختلف به ایران افزایش پیدا نموده است، رشد عمومی گردشگری ورودی ایران در سه سال گذشته میانگین به 10 درصد رسیده که دو برابر میانگین دنیای است،

توسعه زیرساخت های گردشگری، ارائه تسهیلات صدور ویزا و افزایش مدت زمان ویزای فرودگاهی به سه ماه، احداث و ایجاد هتل های 4 و 5 ستاره و ساماندهی و نوسازی شبکه حمل ونقل هوایی که به علت تحریم های ناعادلانه دچار مشکلاتی شده بود، از جمله مهمترین اقدامات در بخش گردشگری است، بعلاوه آموزش نیروی انسانی در حوزه گردشگری در قالب برنامه گسترده و بلندمدت 10 ساله تدوین شده و در حال انجامست.

اگر بخواهم تنها به بعضی شاخص های آماری مهم در حوزه گردشگری اشاره کنم، باید بگویم بسته پیشنهادی سرمایه گذاری در قالب 1500 پروژه با اعتباری معادل 30 میلیارد دلار در بخش های مختلف مرتبط با گردشگری برای فضای پس از تحریم آماده شده و بخشی از آن از هم اکنون در حال انجام است.

از ابتدای تاریخ هتل سازی در ایران تا سال 92 تعداد 125 باب هتل چهار تا پنج ستاره در ایران ساخته شده بود، در حالی که طی سه سال اخیر 34 هتل چهار و پنج ستاره به همت بخش خصوصی و با حمایت دولت احداث و شماری از آنها به بهره برداری رسیده است.

بخش خصوصی داخلی هم اکنون در حال برنامه ریزی برای ساخت و بهره برداری از 170 هتل چهار و پنج ستاره تا پنج سال آینده است. در حال حاضر 820 پروژه اقامتی در کشور در دست احداث است و بین 10 تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارند که با موضوع بخش خصوصی انجام می شوند.

بعلاوه اولین محموله تاریخی شامل 349 قلم شی باستانی متعلق به منطقه خوروین در دی ماه 1393 بعد از چند دهه دعوای حقوقی، از بلژیک به ایران بازگردانده شد. دومین محموله ارزشمند تاریخی؛ حاوی 108 شیء تاریخی منطقه چغامیش از سوی مؤسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو در اردیبهشت 94 به مسئولان سازمان میراث فرهنگی تحویل داده شد. سومین محموله اشیا تاریخی ایران نیز شامل 30 قطعه از اشیا و آثار فرهنگی متعلق به دوران قبل و پس از اسلام بود که به وسیله دولت ایتالیا تحویل سفارت ایران در رم شد. اکنون هم شاهد تحویل 73 قلم شی تاریخی با ارزش از سوی آمریکا به ایران هستیم.

طی سه سال گذشته منجر به ثبت دنیای شهر سوخته در استان سیستان و بلوچستان، منظر فرهنگی میمند در کرمان، شهر باستانی شوش در استان خوزستان، قنات های ایرانی و بیابان لوت شده و تعداد آثار دنیای کشورمان را از 16 به 21 و جایگاه ایران را به 11 در بین کشورهای دنیا ارتقاء داده است.

در حوزه صنایع دستی نیز خوشبختانه شاهد رشد شاخص های اشتغال، فراوری، فروش و صادرات هستیم و حضور صنایع دستی ایران در نمایشگاه های بین المللی نیز با اقبال گسترده ای روبرو شده است.

رشد 18 درصدی صادرات صنایع دستی، رشد 60 درصدی فروش صنایع دستی در داخل کشور نوید بخش آینده درخشان این صنعت است.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا

به "رشد 10 درصدی ورود گردشگران خارجی به کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد 10 درصدی ورود گردشگران خارجی به کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید