امیریان: وظیفه هنرمند حفظ روحیه مردم در شرایط فعلی

به گزارش موسیقی با امیر، برنامه شب روایت در شامگاه سه شنبه 13 اسفند با موضوع ادبیات طنز از شبکه چهارسیما پخش شد.

امیریان: وظیفه هنرمند حفظ روحیه مردم در شرایط فعلی

به گزارش گروه فرهنگی موسیقی با امیر، در این برنامه داوود امیریان داستان نویس کشورمان در رابطه با ادبیات طنز صحبت کرد و در مورد مواجهه طنز گونه مردم با شرایط فعلی کشور و بیماری کرونا گفت:این یک واکنش روانی است و من فکر میکنم که بعضا ما ترس را دوست داریم مثل فیلم های ترسناکی که ما گاهی دوست داریم آن فیلم های ترسناک را ببینیم و آن ترس شیرین و دوست داشتنی است. وظیفه یک هنرمند این است که بتواند روحیه مردم را حفظ کند.

امیریان در پاسخ به این سوال که ما شما را با دو قید طنز نویس و دیگر اینکه برای نوجوانان مینویسید میشناسیم مثل رفاقت به سبک تانک که همین باعث میگردد بگویند آثار شما طنز نیست و شما چقدر این را قبول دارید گفت:نظرتان قابل احترام است من خودم به این فکر ننموده ام که اثارم با نمک است یا طنز. به هرحال شیرین نوشتن خودش یک سبک است، ولی همواره سعی نموده ام که کارهایم شیرین باشد نه سوهان روح برای مخاطب.

امیریان افزود:اینگونه نبوده که من از قبل بخواهم سراغ طنز بروم. دوستانی مثل داوود غفارزادگان و رضا بایرامی گفتند سعی کن در بخش طنز بنویسی و خودم هم خیلی دوست داشتم، اما ما با فقرادبیات طنز مواجهیم و در ادبیات بزرگسال هم نویسنده طنز نداریم. برای مردمی که در هر شرایطی خودشان طنز درست مینمایند کار طنز نوشتن خیلی سخت است.

این نویسنده طنز پرداز در رابطه با کتاب پر تیراژ جام جهانی در جوادیه شرح داد:برای من خودباوری نوجوانان اهمیت داشت که نوجوانان این نکته را فهمیدند. اینکه بچه ها بدون اینکه از کسی یاری بگیرند و مشکلاتشان را خودشان حل نمایند برای من مهم بود. ما در زمان جنگ هم خیلی از فرماندهانی که توانستند سرنوشت ساز شوند از نوجوانی به جوانی قدم گذاشته بودند.

امیریان در پاسخ به این سوال که شما تجربه ای در اقتباس و فیلنامه نویسی داریداما چرا اثری مثل جام جهانی در جوادیه تبدیل به نسخه تصویری نمیگردد شرح داد:نهاد هایی مثل فارابی، حوزه هنری، سیما فیلم بیشتر کارشکنی کردند. تهییه نماینده برای کارگردان و بازیگر هزینه میکند، اما برای فکر و اندیشه این کار را نمینمایند.

امیریان در رابطه با مرحوم ابولفضل زرویی نصر ابادی طنز نویس کشورمان گفت:من با ابولفضل زرویی نصر ابادی رفاقتی نداشتم، اما کارهایش را دوست داشتم و واقعا جایش خالی است و ما هرکدام از این ها را که از دست میدهیم انگار یک گنجینه گرانبها را از دست داده ایم.

شب روایت به تهیه نمایندگی حسین شاهمرادی محصول گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما است که سه شنبه ها ساعت 23 پخش می گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "امیریان: وظیفه هنرمند حفظ روحیه مردم در شرایط فعلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امیریان: وظیفه هنرمند حفظ روحیه مردم در شرایط فعلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید