آنالیز 6 دلیل کم و زیاد شدن باد کولر گازی

به گزارش موسیقی با امیر، گاهی اوقات ممکن است به دلیل کم و زیاد شدن باد کولر گازی عملکرد دستگاه دچار اختلال گردد و این امر قطعا مطبوع کاربران نخواهد بود. تصور روزهای گرم تیر و مرداد با یک کولر گازی معیوب و خراب واقعاً عذاب آور است.

آنالیز 6 دلیل کم و زیاد شدن باد کولر گازی

هم زمان با آغاز ماه های گرم سال، نخستین اقدامی که باید انجام دهید، آنالیز سیستم سرمایشی خانه و در صورت احتیاج سرویس آن است. معمولاً کاهش و افزایش خودبخود باد کولر گازی امری رایج در بین کولرها است که به مرور زمان اتفاق می افتد.

با مجله موسیقی با امیر همراه باشید تا دلیل کم و زیاد شدن باد کولر گازی و روش برطرف این مشکل را آنالیز کنیم.

چنانچه در این زمینه احتیاج به مشاوره و خدمات تخصصی دارید، می توانید به وسیله ثبت سفارش در بخش تعمیر کولر گازی و بعلاوه سرویس ویژه شارژ کولر گازی درخواست خود را ثبت نموده و مشاوره رایگان دریافت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره سراسری 1471 تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • گرفتگی فیلتر هوا معمول ترین دلیل کم و زیاد شدن باد کولر گازی محسوب می گردد.
  • سرویس به موقع کولر گازی می تواند از پرداخت هزینه های بالا و یا خرید کولر نو جلوگیری کند.
  • عدم توجه به نوسان باد کولر می تواند زمینه ساز اختلالات جدی باشد.

6 دلیل کم و زیاد شدن باد کولر گازی

دلیل نوسان باد کولر گازی می تواند وابسته به نوع اختلال متفاوت باشد و برترین راه برای شناخت عیوب رایج در میان کولرهای گازی سرویس آن ها قبل از آغاز فصول گرم سال است.

گرمای بیش ازحد این روزهای گرم ماهای تابستان موجب عدم تمرکز در شرایط بحران خواهد شد.

پس اگر دریکی از روزهای نه چندان گرم بهاری متوجه نوسان باد کولر شدید، حتماً پس از شناخت دلیل کم و زیاد شدن باد کولر گازی اقدام به سرویس آن کنید.

1. از دست دادن شارژ مبرد

به خاطر داشته باشید که رگ حیاتی یک کولر گازی، ترکیب شیمیایی مبرد است که در سیستم حرکت می نماید و موجب انتقال گرما از داخل به خارج می گردد.

مبرد تا زمانی که سیستم تهویه مطبوع به طور معمول کار می نماید، در یک سطح تنظیم شده باقی می ماند که به عنوان شارژ شناخته می گردد.

جالب است بدانید که مبرد هم چون یک آنزیم عمل می نماید در طول چرخه خنک نماینده استفاده نمی گردد. در بعضی مواقع نشتی گاز مبرد می تواند دلیل کم و زیاد شدن باد کولر گازی باشد.

اگر گاز مبرد دچار نشتی گردد، کولر توانایی جذب گرمای محیط را ندارد و عدم توجه به این اختلال می تواند موجب تخریب کمپرسور و سوختن آن گردد.

2. مسدود شدن فیلتر هوا

وظیفه فیلتر هوا در کولر، محافظت از آن در برابر گردوغبار، آلودگی ها و زباله هایی است که به وسیله دریچه قصد دارند، وارد کولر شوند. در اغلب موارد مسدود شدن فیلتر هوا مهم ترین دلیل نوسان باد اسپلیت شمرده می گردد.

در اغلب مواقع مسدود شدن یا گرفتگی فیلترها سبب کاهش جریان هوا به کولر می گردد و این موضوع عامل کوشش مضاعف کولر برای حذف گرمای حاکم بر خانه است.

کوشش مداوم کولر در چنین وضعیتی باعث می گردد که از بازدهی آن کاسته گردد. ازاین رو بهتر است هر یک ماه یک بار فیلترهای کولر به یاری آب گرم و مقداری ماده شوینده تمیز شوند.

این عمل بسیار ساده علاوه بر برطرف دلیل کم و زیاد شدن باد کولر گازی، در بهبود کارایی کولر نیز بسیار مؤثر است.

3. از کار افتادن فن بیرونی

از کار افتادن فن های بیرونی کولر هم می تواند دلیل کم و زیاد شدن باد کولر گازی باشد. فن، هوای گرم بیرون را به وسیله کویل کندانسور می کشد و باعث می گردد مبرد داغ داخل، گرما آزاد کند.

بدون فن، مبرد به میزان کافی خنک نمی گردد. هنگامی که مبرد به وسیله کویل اپراتور وارد کابینت داخلی می گردد، نمی تواند گرمای کافی را از هوا بکشد تا سطح خنک نماینده موردنظر شما را فراهم کند.

در چنین مواقعی تکنسین ها و تعمیرکاران حرفه ای می توانند موتور، خازن، تسمه، فن شکسته یا هر چیزی که باعث ازکارافتادن فن شده است را تعویض نمایند.

4- خرابی و فرسودگی کنترل الکتریکی

گاهی ممکن است کنترل های کمپرسور و فن در اثر گذر زمان فرسوده و از کارافتاده شوند. این پدیده معمولاً در کولرهایی که بیش ازمیزان خاموش و روشن می شوند، بیشتر رایج است.

فرسودگی کنترل الکتریکی در درازمدت می تواند موجب خوردگی سیم و اتصالات گردد و متعاقب آن می تواند دلیل کم و زیاد شدن باد کولر گازی باشد.

ازاین رو پیشنهاد می گردد، در صورت فرسودگی کنترل الکتریکی حتماً قبل از هر اقدامی با یک تعمیرکار حرفه ای مشورت کنید.

5- اختلالات سنسور

همه کولرها در پشت صفحه کنترل خود دارای سنسور ترموستات هستند که معمولاً دمای هوای ورودی به کویل تبخیری را میزان گیری می نماید. خروج سنسور از موقعیت و مدار خود دلیل کم و زیاد شدن باد کولر گازی می تواند باشد.

عیب یابی و تعمیر اختلال سنسور باید در اسرع وقت انجام گردد، چراکه عدم توجه به این موضوع می تواند خطر از کار افتادن کامل کولر را در پی داشته باشد.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

6- اختلالات زهکشی

مسائل زهکشی رایج ترین دلیل کم و زیاد شدن باد کولر گازی در نقاط شرجی و نسبتاً مرطوب محسوب می گردد.

همه کولرهای گازی دارای یک لوله تخلیه میعان هستند که در بعضی مواقع ممکن است دچار گرفتگی شوند. در چنین مواقعی وارسی این لوله و برطرف گرفتگی آن می تواند مشکل کم و زیاد شدن باد کولر را برطرف کند.

دلیل خراب شدن کولر گازی

معمولاً کولرهای گازی به دلیل سیستم پیچیده خود دچار اختلالات زیادی می شوند که هرگونه بی توجهی به آن ها می تواند زمینه ساز یک هزینه نسبتاً بالا برای خانواده باشد که صدالبته این انتها ماجرا نیست.

تحمل گرما و اختلالات مداوم در صورت نابلد بودن تعمیرکار می تواند از دیگر موضوعاتی باشد که یک خانواده را در فصل تابستان با چالش روبرو کند.

به طورکلی نصب نادرست کولر، روش های ضعیف سرویس، عدم نگهداری صحیح کولر، بی توجهی به نشتی ها، مسائل شارژ مبرد، عدم توجه به گرفتگی ها ازجمله عمده ترین دلایل خراب شدن کولر گازی شمرده می شوند.

برترین راه چاره برای برطرف دلیل نوسان باد اسپلیت، سرویس آن قبل از آغاز تابستان است.

سرویس کردن کولر با هزینه منصفانه علاوه بر کارایی بهتر کولر می تواند منجر به پیشگیری از بسیاری از خرابی ها نظیر سوختن کولر در ظهر یکی از روزهای گرم مردادماه باشد.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر گازی

اقدامات لازم پس از خراب شدن کولر

اگرچه برندهای معروف اسپلیت سعی برساخت کولرهای باکیفیت و با طول عمر بالا دارند، اما اگر به هر دلیلی کولر خانه شما از کار افتاد، نخستین اقدام این است که با آنالیز فیوزها یا قطع نماینده مدار آغاز کنید.

قبل از تنظیم مجدد قطع نماینده ها، اجازه دهید دستگاه حدود پنج دقیقه خنک گردد. اگر کمپرسور تهویه مطبوع مرکزی در یک روز گرم متوقف گردد، به احتمال زیاد کلید حد فشار بالا خاموش شده باشد.

شاید بتوانید با فشار دادن دکمه واقع در پانل دسترسی، کمپرسور را مجدداً راه اندازی کنید.

نکاتی برای افزایش طول عمر کولر

  • بهتر است پنل کولر دور از تابش نور مستقیم خورشید نصب گردد؛ زیرا گرمای زیاد می تواند موجب کاهش گاز کولر گردد.
  • قرار دادن یک کاور بر روی کندانسور در فصول پاییز و زمستان به منظور کاهش تجمع گردوغبار و زباله ها لازم است.
  • روشن کردن کولر در فواصل زمانی تعیین پس از اتمام فصل گرما از رسوب گرفتن دستگاه جلوگیری خواهد نمود.
  • سرویس کولر قبل از آغاز تابستان از خرابی های وسیع جلوگیری می نماید.

بیشتر بخوانید: تشخیص سوراخ شدن رادیات و نشتی گاز کولر گازی و برطرف آن

جمع بندی

تحقیقات نشان می دهد گرفتگی فیلتر هوا یا گرفتگی لوله تخلیه میعان ازجمله رایج ترین دلیل کم و زیاد شدن باد کولر گازی شمرده می گردد که با آنالیز دقیق می توان نسبت به عیب یابی و تعمیر آن اقدام کرد.

بااین حال بهتر است قبل از هر اقدامی در جهت برطرف دلیل کم و زیاد شدن باد کولر گازی با تعمیرکاران حرفه ای در حوزه تعمیر کولر گازی در تماس باشید و در صورت احتیاج از آن ها یاری بخواهید.

سؤالات متداول

مهم ترین دلیل کم و زیاد شدن باد کولر گازی چیست؟

اختلال سنسور، گرفتگی لوله میعان، اختلال در عملکرد فن بیرونی ازجمله مهم ترین دلیل کم و زیاد شدن باد کولر گازی محسوب می شوند که نباید نسبت به آن ها بی تفاوت بود.

چرا باید کولر را قبل از آغاز تابستان سرویس کنیم؟

عیب یابی به موقع کولر و پرداخت هزینه نسبتاً کمتر نسبت به سرویس کولر در روزهای گرم تابستانی یکی از مهم ترین دلایل سرویس کولر قبل از آغاز تابستان است.

طول عمر کولر گازی معمولاً چقدر است؟

اگرچه این موضوع کاملاً بستگی به شیوه نگهداری کولر گازی دارد؛ اما به طورکلی عمر مفید یک کولر گازی حدوداً 15 سال است که این مدت می تواند وابسته به شیوه نگهداری افزایش یا کاهش داشته باشد.

منبع: آچاره

به "آنالیز 6 دلیل کم و زیاد شدن باد کولر گازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز 6 دلیل کم و زیاد شدن باد کولر گازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید