بوئینگ 2707، جت مافوق صوتی که قرار بود سریع تر و بزرگ تر از کنکورد باشد، عکس

به گزارش موسیقی با امیر، بوئینگ در دههٔ 60 قصد توسعهٔ هواپیمای مسافربری مافوق صوتی را داشت که سریع تر و بزرگ تر از کنکورد باشد اما پس از صرف یک میلیارد دلار، این پروژه لغو شد.

بوئینگ 2707، جت مافوق صوتی که قرار بود سریع تر و بزرگ تر از کنکورد باشد، عکس

به گزارش خبرگزاری موسیقی با امیر ، 20 سال پس از بازنشستگی کنکورد، حرف های زیادی در خصوص احیای هواپیماهای مسافربری مافوق صوت مطرح است. تا به امروز جانشین های مختلفی برای کنکورد دیده ایم که به وسیله شرکت های خصوصی و همین طور ناسا ساخته شده اند اما در همان دوران فعالیت کنکورد، برنامهٔ توسعهٔ جت مسافربری مافوق صوتی در جریان بود که خیلی ها از آن بی خبر هستند.

براساس گزارش پدال، بوئینگ هرچند این روزها به خاطر نگرانی های ایمنی در خصوص 737 مکس لطمه دیده است اما همچنان یک از بزرگ ترین شرکت های هوافضای جهان محسوب می گردد. این شرکت در دههٔ 60 کار روی توسعهٔ رقیبی برای کنکورد را شروع کرد. این هواپیما که بوئینگ 2707 نام داشت، می خواست با مجموعه ای منحصربه فرد از ویژگی های فنی، بازار کنکورد را بگیرد.

ابتدا قرار بود در این هواپیما از بال متحرک استفاده گردد اما به علت میزان و وزن بالای این سیستم، تیم توسعه مجبور شد سراغ بال دلتای معمولی برود. بوئینگ برای این هواپیمای مافوق صوت چهار موتور توربوجت جنرال الکتریک را در نظر گرفته بود که زیر دم نصب می شدند و هرکدام 280 کیلو نیوتن نیروی رانش فراوری می کردند.

هدف اصلی بوئینگ این بود که 2707 را بسیار بزرگ تر از کنکورد بسازد زیرا یکی از دلایل استقبال پایین از کنکورد ظرف مسافر محدود تنها 100 نفری آن بود. هواپیمای بوئینگ اما برای حمل 250 تا 300 مسافر طراحی شده بود و بنابراین می توانست بازدهی بالاتر و سوددهی بیشتری داشته باشد. یکی دیگر از فزونی های این هواپیما نسبت به کنکورد، سرعت بیشتر بود. هواپیمای بوئینگ می توانست به حداکثر سرعتی در حدود 2.7 ماخ یا 3330 کیلومتر دست پیدا کند درحالی که این رقم برای رقیب فرانسوی بریتانیایی کمتر از 2200 کیلومتر بر ساعت بود؛ بنابراین، همه چیز برای 2707 خیلی خوب به نظر می رسید اما بعداً مسائل یکی یکی نمایان شدند.

در ابتدا، بوئینگ 2707 با همان چالشی روبرو بود که کنکورد تجربه می کرد یعنی سروصدای بسیار زیاد. این صدا آن قدر بلند بود که بعضی کشورها پرواز کنکورد را در آسمان خود ممنوع کردند. این ممنوعیت ها مشکل بزرگی برای جت های تجاری محسوب می شد زیرا باید مسیر پرواز خود را تغییر می دادند تا کشورهایی که ممنوعیت پرواز داشتند را دور بزنند و این به معنای هزینه های بیشتر و فراوری آلایندگی بیشتر بود. علاوه بر این، افزایش هزینه ها و نبود بازار معین هم دیگر مسائلی بودند که بر سر راه پروژهٔ هواپیمای مسافربری مافوق صوت بوئینگ قرار داشتند.

به همین علت، درحالی که بیش از یک میلیارد دلار برای تحقیق و توسعهٔ این پروژه هزینه شده بود، در سال 1971 دولت ایالات متحده برنامهٔ بوئینگ 2707 را لغو کرد. با لغو این پروژه، بوئینگ تصمیم گرفت تمام تمرکز خود را روی 747 بگذارد که در همان سال ها در دست توسعه بود و اولین پرواز خود را در فوریهٔ 1969 انجام داد.

227227

منبع: خبرآنلاین

به "بوئینگ 2707، جت مافوق صوتی که قرار بود سریع تر و بزرگ تر از کنکورد باشد، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بوئینگ 2707، جت مافوق صوتی که قرار بود سریع تر و بزرگ تر از کنکورد باشد، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید