بورانی خاصیت دارد

به گزارش موسیقی با امیر، مطمئنا برای شما، بورانی و به خصوص بورانی اسفناج، غریبه نیست. بورانی ها اغلب در خانواده سالاد جای می گیرند، با این تفاوت که سس شان را ماست تشکیل داده و محتویات شان در سس مورد نظر غوطه ور شده. در کل، به غذایی که یک پای آن ماست باشد و پای دیگرش سیر، می گوییم بورانی! از سبزیجات تازه فصل هم در تهیه بورانی ها

بورانی خاصیت دارد

بورانی خاصیت دارد

ارزش غذایی بورانی کرفس و اسفناج

مطمئنا برای شما، بورانی و به خصوص بورانی اسفناج، غریبه نیست. بورانی ها اغلب در خانواده سالاد جای می گیرند، با این تفاوت که سس شان را ماست تشکیل داده و محتویات شان در سس مورد نظر غوطه ور شده. در کل، به غذایی که یک پای آن ماست باشد و پای دیگرش سیر، می گوییم بورانی! از سبزیجات تازه فصل هم در تهیه بورانی ها استفاده می گردد. در این مقاله می خواهیم درباره طرز تهیه و ارزش غذایی بورانی متفاوتی برایتان بنویسیم که هم طعم دلنشین تری دارد و هم می تواند یک پیش غذای بسیار مغذی باشد. اگر اهل خوردن شام های سبک باشید، باز هم می توانید بروید سراغ این بورانی: بورانی کرفس و اسفناج.

اسفناج خرد شده

12 لیوان

300 کیلوکالری

کرفس

4 لیوان

100 کیلوکالری

مغز گردو

16 عدد

360 کیلوکالری

ماست چکیده

3 لیوان

300 کیلوکالری

فلفل سبز تند

2 تا 3 عدد

10 کیلوکالری

سیر کوبیده

2 تا 3 حبه

10 کیلوکالری

نمک و فلفل سیاه

به مقدار دلخواه

صفر

طرز تهیه:

ابتدا اسفناج های خرد شده را بخارپز کنید و در ظرفی دیگر مغز کرفس خرد شده را بخارپز کنید. بهتر است برگ های تازه تر کرفس را هم به اسفناج بیفزایید. پس از سرد شدن، آنها را با هم مخلوط نموده و ماست چکیده را اضافه کنید. اگر ماست غلیظ است کمی به آن آب بیفزایید. ادویه ها را بزنید و مغز گردوهای خرد شده، فلفل سبز ساطوری شده و سیر کوبیده را هم اضافه کنید. به این ترتیب، بورانی تان آماده می گردد و می توانید آن را سرو کنید.

این غذا تقریبا 1100 کیلوکالری انرژی دارد و در صورت تقسیم آن بین 4 نفر، به هر نفر 275 کیلوکالری انرژی می رسد. در صورتی که با یک وعده غذایی کامل همراه شده باشد، به آن حداقل 400 کیلوکالری دیگر هم افزوده خواهد شد.

اسفناج و ایمنی برادرند!

همواره آهن فراوان این سبزی عاملی برای مصرف آن بوده است، در حالی که در اسفناج، بیش از آهن، مواد مغذی دیگری وجود دارند که دریافت مقادیر قابل ملاحظه ای از آنها تامین نماینده احتیاج روزانه است. می پرسید کدام مواد مغذی؟ پس بخوانید: خوردن 100 گرم اسفناج تامین نماینده مقادیر مناسبی از اسیدفولیک، پتاسیم و بتاکاروتن است؛ یعنی 140 میکروگرم اسیدفولیک را به بدن می رساند و عادت به خوردنش از بروز بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می نماید. ضمناً، فشار خونی ها هم بهتر است از این سبزی استفاده نمایند زیرا آن مقدار اسفناج، تامین نماینده 500 میلی گرم پتاسیم است. این روزها دریافت هرچه بیشتر بتاکاروتن هم برای تقویت سیستم ایمنی توصیه شده است و از آنجا که هر 100 گرم آن 3535 میکروگرم بتاکاروتن دارد، مصرف منظم این سبزی برای کسانی که زیاد سرما می خورند، مفید خواهد بود. ضمناً، یادتان نرود که این سبزی منبع گیاهی کلسیم هم هست و به این علت، خوردنش به همراه سایر لبنیات از بروز پوکی استخوان به خصوص در خانم ها پیشگیری می نماید.

کرفس، ضدفشارخون

کرفس یک سبزی کم کالری اما معطر است که عادت به خوردنش برای کسانی که اضافه وزن دارند، توصیه می گردد. البته آن را برای کسانی که مفاصل آرتروزی دارند هم پیشنهاد می نمایند زیرا مطالعات نشان داده اند که خوردن آب این سبزی برای این بیماران از شدت یافتن این عارضه در میان مفاصل شان جلوگیری می نماید. ضمناً، آن را هم به علت داشتن پتاسیم برای کسانی که به فشار خون مبتلا هستند، توصیه می نمایند زیرا دارای مقادیر قابل ملاحظه ای از این ماده معدنی است. پس می توان نتیجه گرفت که همراه شدنش با اسفناج می تواند کمپلکس مناسب تری را برای این بیماران فراهم آورد.

ماست، منبع پروتئین

ماست یکی از منابع غذایی ارزشمند پروتئین است بنابراین کسانی که کمتر گوشت می خورند، بهتر است از این ماده غذایی بیشتر استفاده نمایند. همین جا باید خاطرنشان کنیم که در میان گروه های سنی مختلف کمبود این ماده مغذی به وفور دیده می گردد پس مصرف این منابع پروتئینی یک ضرورت است. به علاوه، در این فرآورده لبنی، کلسیم قابل ملاحظه ای هم یافت می گردد و عادت به مصرف مرتب آن از بروز پوکی استخوان هم جلوگیری می نماید. حتماً شنیده اید افرادی که گیاهخوارند، محتمل است به کمبود ویتامین B12 هم دچار شوند. از آنجا که ماست یکی از منابع این ویتامین است، توصیه می گردد که گیاهخواران، آن را به طور مرتب در برنامه غذایی خود بگنجانند؛ و چه بهتر که ماست از نوع کم چرب باشد زیرا تنها تفاوت آن، نبود اسیدهای چرب اشباع است، نه سایر مواد مغذی.

ماندگی و کهنگی

بهتر است آن را مخلوط شده با ماست به مدت 1 تا 2 روز در ماست ترش و چکیده (و البته در ظرفی در بسته) نگهداری نموده و هر بار به مقدار مصرف تان از یخچال خارج کنید. از آنجایی که تهیه این بورانی ساده است، توصیه می گردد که آن را تازه به تازه آماده و بهره ببرید.

اگر کمبود کلسیم دارید

از آنجا که اسفناج از منابع غذایی کلسیم است، توصیه می گردد که حجم آن را در بورانی تان بیشتر نموده و در کنار ماست آن را میل کنید. البته خوردن آن همراه غذایی که گوشت دارد تعادل فسفر را هم فراهم نموده و جذب کلسیم را بیشتر می نماید. ضمناً، بهتر است به جای گردو، به آن کنجد و بادام خرد شده اضافه کنید تا به این ترتیب، مقدار کلسیم دریافتی تان بیشتر گردد.

اگر فشارخون دارید

به بورانی تان نمک اضافه نکنید. ضمناً از آنجا که دو سبزی به کار رفته در آن کاهنده فشار خون هستند، بهتر است حجم شان را بیشتر نموده و ماست و گردوی کمتری بهره ببرید. به علاوه، نوشیدن یک لیوان آب گریپ فروت تازه بعد از خوردن این غذا می تواند کنترل نماینده فشار خون شما باشد.

حالا حکایت ماست

ماست یکی از برترین فرآورده های لبنی است و از این رو، نمی توان گفت که شیر بر آن ارجحیت دارد چون ماست هم دارای خواصی است که با خوردن شیر در مصرف نماینده حاصل نمی گردد؛ از جمله اینکه ماست قابلیت نگهداری بالاتری داشته و می تواند در کنار غذا یا به اسم یک دسر یا میان وعده مستقل مورد استفاده قرار گیرد (در حالی که با کمتر غذایی می توان شیر را همراه کرد) و خوردن آن برای افرادی که عدم تحمل به لاکتوز دارند قابل تحمل تر است و طعم بهتری دارد. بنابراین افراد آن را راحت تر می توانند بپذیرند. ضمناً، این فرآورده از آنجا که تخمیری است باکتری های مفیدی را دارد که می تواند به سلامت دستگاه گوارش به خصوص روده ها یاری کند. علاوه بر موارد یاد شده، در ماست ترکیباتی از خانواده فروکتوالیگوساکارید وجود دارد که خواص ضدسرطانی دارند.

اما توصیه می گردد که نوع پرچرب ماست را به مصرف نرسانید و از خوردن ماست های خامه ای هم اجتناب کنید. داشتن 7 تا 8 درصد چربی برای ماست مناسب نیست.توصیه می گردد ماست های بین 5/2 تا 3 درصد چربی را مورد استفاده قرار دهید. در خصوص ماست های چکیده هم باید گفت، چون آب کمتری دارند، بهتر است نصف لیوان آن را معادل یک لیوان ماست معمولی به حساب آورید؛ به شرطی که آن قدر نمانده باشد که فراوری گاز کند.

به علاوه، می توان ماست را به اسم صبحانه یا حتی شامی سبک همراه با سبزیجاتی مانند کرفس، خیار و اسفناج مصرف کرد. اما عده ای معتقدند که نباید ماست را به همراه غذا خورد زیرا مانع از جذب آهن موجود در غذا می گردد. در صورتی که اگر ماست به مقدار و بی رویه مصرف نگردد در جذب آهن خللی را به وجود نخواهد آورد. در عین حال، اسید لاکتیک و کلسیم دریافتی حاصل از خوردن ماست، به جذب سایر مواد مغذی هم یاری می نماید. بنابراین، مصرف این فرآورده لبنی به تمامی گروه های سنی و حتی مبتلایان به سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا هم توصیه می گردد اما در حد اعتدال و البته از نوع کم چرب.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "بورانی خاصیت دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بورانی خاصیت دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید