حمام فین کاشان ، جاذبه های گردشگری در کاشان

به گزارش موسیقی با امیر، ایران بزرگ ما در کنار نقاط زیبا و مجذوب کننده فراوانی که داره، نقاط ناراحت کننده و تراژدی باری مثل شهر کاشان داره که بعضی اوقات حتی با قدم گذاشتن به اون فضاها، ممکنه بار غم اون منطقه رو به وضوح حس کنیم. امیر کبیر صدر اعظم محبوب ایرانی، یکی از اشخاص مهمی بوده که در طول تاریخ، ایران به اون احتیاج داشت و در حمام فین کاشان هم کشته شد. این حمام و معماری باغ فین هم یکی از جاذبه های گردشگری در کاشان و اماکن دیدنی کاشان محسوب میشه که در ادامه و در سفر مجازی به این شهر و تور کاشان اطلاعات جالبی از این مکان رو با هم مرور میکنیم...

حمام فین کاشان ، جاذبه های گردشگری در کاشان

معرفی باغ فین و حمام بزرگ و کوچک...

حمام فین کاشان تو باغی با همین نام قرار گرفته که از معماری جالبی هم در این ساختمان استفاده شده. معروفیت بیشتر این حمام مدیون به خون کشیده شدن امیرکبیر هست که جزو اماکن دیدنی کاشان هم محسوب میشه. در معماری باغ فین دو حمام وجود داره که به حمام های کوچک و بزرگ معروف هستن. حمام کوچک اثر یادگاری از دوران صفویه هست و قدمت طولانی تر از حمام بزرگ داره. حمام بزرگ هم در دوران فتحعلی شاه قاجار به دستور خودش ساخته شد. در دوران قدیم حمام بزرگ به حاکمان و اشخاص بزرگ اختصاص داشت و خدمه از حمام کوچکتر استفاده میکردن. هرکدوم از این حمام ها شامل بخش هایی مثل ورودی، گرم خانه، آب نما، خزینه، سربینه (رختکن) میشد و برای تعویض آب حمام و تازه کردن آب و هوای اون مکان هم از کانال های مخصوصی استفاده میشده.

معماری ساختمان حمام ...

این دو حمام در باغ فین کاشان جزو جاذبه های گردشگری در کاشان هستن که تو این مجموعه، حمام ها بصورت خزینه ای بودن. کاربرد اونها هم به این صورت هست که مثل حوضچه، محل نظافت و شست و شوی افراد بودن. بخش های اصلی و دیدنی این حمام خزینه ای، ورودی ها، سربینه ها (همان رختکن امروزی)، آب نما ها، گرم خانه ها (اتاق هایی که در آن آب را در دیگ های بزرگ مسی به جوش می آوردن)، دالان ها و کانال های تعویض آب خزینه ها (که در کف حمام قرار دارن) هستن. حمام های تاریخی شهر کاشان که غالباً به یادگار مونده از دوران صفوی هستن همیشه به وسیله جهانگردان داخلی و خارجی مورد تشویق واقع شدن. یکی دیگر از نکات پر اهمیت در خصوص حمام های سنتی، بحث محکم و عایقیِ دیوارها در برابر رطوبته که تو زمان گذشته از مصالحی مثل ماسه و آهک یا ساروج برای این کار استفاده میشده. بنای حمام فین 15 آذرماه سال 1314 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید و با کوشش های مسئولان، یونسکو تو سال 2011 میلادی حمام فین رو به عنوان قسمتی از مجموعه باغ فین تو لیست میراث جهانی ثبت کرد.

منبع: همگردی

به "حمام فین کاشان ، جاذبه های گردشگری در کاشان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمام فین کاشان ، جاذبه های گردشگری در کاشان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید