حمص چغندر بو داده، یک غذای رژیمی

به گزارش موسیقی با امیر، داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل بخشی مهم در حفظ سلامتی است و می تواند به شما در داشتن حس طراوت و شادابی یاری کند. این به معنای خوردن طیف گسترده ای از غذاها و نوشیدنی ها به نسبت مناسب برای دستیابی و حفظ وزن دلخواه است. افرادی که نیازهای خاص غذایی یا بیماری دارند باید از پزشک یا یک متخصص تغذیه برای مشاوره یاری بخواهند. از میان غذاهای رژیمی و سرشار از مواد مغذی، حمص چغندر بو داده با توجه به این که از ترکیب دو ماده غذایی بسیار مفید از جمله چغندر و نخود تهیه می گردد، انتخاب ایده عالی برای افرادی ست که علاوه بر طعم به ارزش تغذیه ای وعده غذایی خود نیز اهمیت می دهند.

حمص چغندر بو داده، یک غذای رژیمی

برای آغاز یک رژیم غذایی متعادل و موثر، باید غذاها و نوشیدنی های سرشار از چربی، نمک و شکر را محدود کنید. بیشتر افراد به جای خوردن انواع میوه، سبزیجات، ماهی تازه یا فیبر کافی، عموما به مصرف غذاهای پر کالری، مملو از چربی اشباع، قند و نمک روی می آورند. میوه ها و سبزیجات منبع خوبی از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر هستند و باید بیش از یک سوم غذایی که روزانه می خورید را تشکیل دهند. در ادامه این مقاله از مجله موسیقی با امیر ، طرز تهیه حمص چغندر بو داده را توضیح می دهیم و به تاثیرات مثبت این ماده غذایی بر حفظ سلامت بدن اشاره خواهیم کرد.

حمص چغندر بو داده

حمص چغندر بو داده فوق العاده خامه ای حاوی چغندر کامل تفت داده شده، لیمو، و مقدار زیادی سیر است. این غذای رژیمی معمولا همراه با چیپس، نان پیتا و سبزیجات سرو می گردد.

مواد لاز برای تهیه حمص:

  • چغندر بو داده: 250 گرم (درشت خرد شده)
  • نخود پخته بدون نمک: 1 قوطی (بیشتر آب آن خالی گردد)
  • ارده: ¼ پیمانه
  • روغن زیتون فرابکر: ¼ پیمانه
  • آب لیموترش: ¼ پیمانه
  • سیر: 1 حبه
  • پودر زیره: 1 قاشق چای خوری
  • نمک: ½ قاشق چای خوری

مواد لازم برای تهیه چغندر بو داده:

  • چغندر: به تعداد دلخواه
  • روغن زیتون: 1 قاشق غذاخوری
  • نمک: و فلفل: برای طعم دار کردن

طرز تهیه چغندر بو داده:

  1. فر را از قبل روی دمای 190 درجه سانتی گراد گرم کنید.
  2. چغندرها را زیر آب سرد بشویید و بالا و پایین آن ها را برش بزنید. چغندرها را از وسط به چهار قسمت برش بزنید.
  3. برش های چغندر را به صورت یک لایه روی کاغذ مخصوص پختی که از قبل داخل سینی فر قرار داده شده، بچینید. روی چغندرها روغن زیتون، فلفل نمک بریزید.
  4. اجازه دهید چغندرها به مدت 35 تا 40 دقیقه داخل فر حرارت ببینند. در مرحله بعد، سینی چغندر را بیرون آورده و تکان داده و دوباره داخل فر قرار دهید.
  5. چغندرها باید به قدری حرارت ببینند که با فشار مختصر چنگال تکه شوند.

طرز تهیه حمص:

نخود، چغندر، ارده، روغن زیتون، آب لیمو، سیر، زیره و نمک را به مدت 2 تا 3 دقیقه در غذاساز یا مخلوط کن ترکیب کنید تا وقتی که به صورت پوره در بیاید.

حمص شما آماده است می تونید آن را همراه با چیپس، برش سبزیجات و یا نان پیتا سرو کنید.

فواید چغندر

چغندر طیف گسترده ای از مزایای سلامتی را از جمله کاهش فشار خون، بهبود هضم غذا و کاهش خطر دیابت فراهم می نماید. در این قسمت مزایای بالقوه چغندر را با جزئیات بیشتری مورد آنالیز قرار می دهیم.

سرشار از مواد مغذی

چغندر از مشخصات تغذیه ای چشمگیری برخوردار است. چغندر کالری کمی دارد، در عین حال دارای ویتامین ها و مواد معدنی ارزشمندی است. چغندر همچنین حاوی نیترات و رنگدانه های غیر آلی است که هر دو ترکیبات گیاهی هستند و دارای یکسری فواید سلامتی هستند.

سلامت قلب و کنترل فشار خون

بیماری های قلبی، از جمله حملات قلبی، نارسایی قلبی و سکته، یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در سراسر دنیا است. چغندر نیترات زیادی دارد که به کاهش فشار خون یاری می نماید. این ویژگی می تواند منجر به کاهش خطر حملات قلبی، نارسایی قلبی و سکته مغزی گردد.

بهبود عملکرد ورزشی

چندین مطالعه نشان می دهد که نیترات های غذایی می توانند عملکرد ورزشی را افزایش دهند. به همین علت، چغندر اغلب به وسیله ورزشکاران استفاده می گردد. به نظر می رسد نیترات با بهبود کارایی میتوکندری، که مسئول فراوری انرژی در سلول های شما هستند، بر عملکرد فیزیکی تأثیر می گذارند. خوردن چغندر همچنین می تواند تاثیر دوچرخه سواری و فعالیت های ورزشی را بهبود بخشد و مصرف اکسیژن را تا 20٪ افزایش دهد.

مبارزه با التهاب

التهاب مزمن با بعضی بیماری ها مانند چاقی، بیماری قلبی، بیماری کبدی و سرطان همراه است. چغندر حاوی رنگدانه هایی به نام بتالین است که به طور بالقوه دارای خواص ضد التهابی هستند. تحقیقات حاکی از این است که آب و عصاره چغندر باعث کاهش التهاب کلیه می شوند.

بهبود سلامت دستگاه گوارش

فیبرهای غذایی از اجزای مهم یک رژیم غذایی سالم هستند. این ماده با بسیاری از مزایای سلامتی از جمله بهبود هاضمه در ارتباط است. چغندر منبع خوبی از فیبر است که برای سلامت دستگاه گوارش مفید است و همچنین خطر ابتلا به بعضی بیماری های مزمن را کاهش می دهد.

حمایت از سلامت مغز

عملکرد ذهنی و شناختی به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می یابد. برای بعضی، این کاهش قابل توجه است و ممکن است در شرایطی به زوال عقل منجر گردد. چغندر حاوی نیترات است که می تواند به افزایش جریان خون در مغز، بهبود عملکرد شناختی و احتمالا کاهش خطر زوال عقل یاری کند. با این حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه ضروری است.

خواص ضد سرطان

سرطان یک بیماری جدی و بالقوه کشنده است که با رشد کنترل نشده سلول ها همراه است. محتوای آنتی اکسیدان و خاصیت ضد التهابی چغندر منجر به افزایش توانایی آن در جلوگیری از سرطان شده است. مطالعات اجرا شده بر روی سلول های انسانی و حیوانی نشان داده که رنگدانه های موجود در چغندر می توانند به کاهش رشد سلول های سرطانی یاری نمایند.

یاری به کاهش وزن

چغندر دارای چندین ویژگی غذایی است که آن را به ماده غذایی ایده آل را برای کاهش وزن تبدیل می نماید. اول، چغندر کم کالری و پر آب است. همچنین، چغندر با وجود کالری کم، حاوی مقادیر مبه وسیلهی پروتئین و فیبر است. این ها هر دو ماده مغذی مهمی برای دستیابی و حفظ وزن سالم هستند. فیبر موجود در چغندر همچنین می تواند با کم کردن اشتها و افزایش احساس سیری به کاهش وزن یاری کند و در نتیجه مقدار کالری دریافتی را پایین بیاورد.

خطرات

مصرف چغندر معمولا خطری برای سلامتی ندارد، به جز افراد مستعد سنگ کلیه. مصرف چغندر ممکن است باعث صورتی یا قرمز شدن ادرار شما گردد که بی ضرر است، اما اغلب این رنگ قرمز با خون اشتباه گرفته می گردد. برگ چغندر حاوی مقادیر زیادی اگزالات است که می تواند در تشکیل سنگ کلیه نقش داشته باشد. اگزالات همچنین دارای خواص ضد مغذی است. این بدان معنی است که ایت ترکیب می تواند در جذب ریز مغذی ها تداخل ایجاد نمایند.

چغندر حاوی FODMAP به شکل فروکتان است که کربوهیدرات های زنجیره ای کوتاه هستند و باکتری های روده شما را تغذیه می نمایند. این می تواند در افراد حساس مانند افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) باعث مسائل گوارشی ناخوشایندی گردد.

منبع: اسنپ مارکت

به "حمص چغندر بو داده، یک غذای رژیمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمص چغندر بو داده، یک غذای رژیمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید