درباره آنزیم های لباسشویی بیشتر بدانید!

به گزارش موسیقی با امیر، آنزیم های موجود در پودر لباسشویی با سریع تر کردن فعالیت های شیمیایی شستشو، در از بین رفتن لکه های روی لباس و بعلاوه از بین بردن بوی بد آن، تاثیرگذار هستند. شرکت های فراوری این پودرها، با استفاده از آنزیم های متفاوت و متناسب، در کوشش هستند برترین شستشو را در عین حفاظت از محیط زیست و آلوده نکردن این محیط، فراهم آورند.

درباره آنزیم های لباسشویی بیشتر بدانید!

در این متن کوشش می کنیم حقایقی راجع به آنزیم های موجود در پودر لباسشویی را بیان کنیم. حقایقی که باعث می شوند بار دیگر که در حال شستشوی لباس بودید، به جعبه حاوی پودر کمی بیشتر توجه کنید و دقت بیشتری در انتخابتان به کار ببرید.

آنزیم های موجود در پودر لباسشویی چیست ؟

پودرهای لباس شویی که در مغازه های سراسر کشور فروخته می شوند، دارای آنزیم های بیولوژیکی هستند تا هر چه بهتر بتوانند در روند شستشوی لباس، عمل نمایند. بطور مثال، لیپاز و پروتئاز دو نوع از آنزیم های موجود در پودر ها هستند که در بدن خودمان نیز یافت می شوند. لیپاز در شکستن پیوند های چربی به جا مانده روی لباس یاری می نمایند و پروتئاز در از بین بردن پیوند های پروتئینی آلودگی، نقش دارند. در وهله اول پودرهای لباسشویی که این دو آنزیم را دارا هستند، احتمالا در شستشو، بهتر عمل می نمایند و علت عدم قطعیت بهتر شسته شدن لباس هایتان، وابسته به نوع لکه و پارچه ای ست که شما قصد شستشوی آن ها را دارید.

کدام ترکیب آنزیم ها باید در پودر لباسشویی وجود داشته باشد؟

آنزیم لیپاز و پروتئاز، دشمن لکه های چربی

همان طور که گفتیم پودرهای لباسشویی حاوی دو آنزیم لیپاز و پروتئاز، احتمالا بهتر در شستشو عمل خواهند کرد. اما تمام آنزیم های پودر لباسشویی همین دو آنزیم نیستند و حالا به معرفی چند آنزیم مهم دیگر خواهیم پرداخت که وجود آن ها در پودر لباسشویی انتخابی شما، می تواند کار را برای شستشوی لباس هایتان آسان تر کند. فرض کنید دارید از خوردن یک ماکارونی چرب لذت می برید و ناگهان با ریختن مقداری از آن روی برترین لباس سفیدتان، لکه نشاسته بزرگی رو آن می اندازید، اینجاست که آنزیم آمیلاز به داد شما می رسد. این آنزیم مختص شستشوی نشاسته هاست. لکه های ماکارونی، سیب زمینی، غذای کودک، میوه و انواع شکلات ها و سس ها را به سادگی از بین خواهد برد.

پیشنهاد می کنیم برای از بین بردن لکه های سخت و قدیمی چربی از این پودرلباسشویی بهره ببرید.

آنزیم ماناناز، از بین برنده لکه های خاص

دیگر آنزیمی که می تواند در از بین بردن لکه های خاص مثل سس، بستنی، جوهر اتوماتیک و بخصوص لوازم آرایشی به شما یاری کند، آنزیم ماناناز است که مختص از بین بردن پیوند لکه های کلوئیدی با پارچه است.

آنزیم سلولاز، حافظ لباس های شما

حالا که تا حدی با آنزیم های شستشو آشنا شدید، بهتر است با مهم ترین آنزیم حفظ و نگهداری بافت پارچه و افزایش طول عمر آشنا شوید. این آنزیم سلولاز نام دارد که در عین طولانی کردن عمر و نرمی پارچه لباس شما، لکه های ریز و عمیق را از پارچه پاک می نماید. این آنزیم را در شستشوی لباس های پرزدار و پشمی اتان پیشنهاد می کنیم و اگر در حال شستن لباس سفید باشید، می توانید با اطمینان از اینکه پرزهای سطحی روی لباستان پاک خواهند شد، به شستشو ادامه دهید. یکی از مهم ترین ویژگی های این آنزیم همین حفظ و نگهداری از لباس های سفید است که از تیره و کدر شدن پارچه، جلوگیری می نماید. پس بار دیگر که در حال خرید پودر لباسشویی بودید بدانید پودر انتخابی اتان اگر حاوی سلولاز باشد، می توانید اطمینان بیشتری از شسته شدن و ماندگاری لباستان داشته باشید.

چرا از آنزیم ها در پودر لباسشویی استفاده می گردد؟

حتما تا الآن باید متوجه شده باشید که وجود آنزیم ها در پودر های لباسشویی به علت یاری به بهتر شسته شدن آلودگی ها و لکه ها، توجیه پذیر است، اما اهمیت آنزیم ها فقط به اینجا ختم نمی گردد.

  • آنزیم ها به علت راحت تر کردن فرایند شستشو، در حفظ محیط زیست نیز یاری خواهند کرد.
  • اگر از پودر لباسشویی دارای آنزیم بهره ببرید، مدت شستشو، کاهش پیدا خواهد نمود بنابراین در مصرف انرژی صرفه جویی نموده اید.
  • طبیعتا میزان آب کمتری مصرف خواهد شد و در حفظ آب، مفید واقع می گردد.
  • اگر از پودر دارای آنزیم بهره ببرید می توانید لباس هایتان را با آب سردتری بشویید. بر هیچکس پوشیده نیست که در مصرف گاز برای گرم کردن آب، صرفه جویی خواهد شد و گاز گلخانه ای کمتری برای شستشوی لباس هایتان فراوری خواهید کرد.

به این ویژگی ها، این نکته را نیز اضافه کنید که وجود آنزیم هنگام شستشوی لباس ها، از ماندگاری بوی بد و رشد قارچ و باکتری ها روی پارچه لباس نیز جلوگیری می نماید. این نیز حائز اهمیت است که وجود آنزیم در ماندگاری و طول عمر پارچه لباس موثر است که به آن در معرفی آنزیم سلولاز اشاره نمودیم. بنابراین این ویژگی می تواند لباس مورد علاقه شما را بیشتر برایتان نگه دارد و از هزینه های گزاف خرید لباس به علت پوشیده شدن و از بین رفتن پارچه، جلوگیری کند. پس انتخاب پودر لباسشویی دارای آنزیم می تواند مزیت های بیشتری برایتان به ارمغان آورد.

آنزیم ها چگونه در شوینده های لباسشویی کار می نمایند؟

لکه ها و آلودگی های روی پارچه لباس شما، متناسب با نوع لکه، متفاوت هستند. نوع لکه همان تفاوت ماده ای است که آلودگی را در پارچه شما ایجاد نموده است. اگر لکه ایجاد شده روی لباس شما از نوع چربی ها باشد، مثل لکه شیر یا روغن، با استفاده از پودر حاوی آنزیم لیپاز شانس بهتری در پاک کردن این لکه خواهید داشت. لیپاز به زنجیره لیپیدی چربی می چسبد، آن را می شکند و در آب حل می نماید که به طور خلاصه همان شسته شدن نامیده می گردد.

به طور کلی سیستم شستشوی آنزیم ها به همین شکل است و با چسبیدن به ماده ایجادنماینده لکه روی لباس، آن ها را در آب حل می نمایند. هرچه آنزیم مورد استفاده قوی تر و مختص تر باشد، در آب سردتر و زمان کمتری لباس هایتان را از لکه پاک می نماید.

برخی از آنزیم ها مثل سلولاز به علت میزان مولکولی کوچک تری که نسبت به باقی شوینده ها دارند، می توانند نفوذ بیشتری به بافت پارچه داشته باشند و لکه های ریز و عمیق را همان طور که اشاره نمودیم از بین ببرند.

اگر بعد از شستن لباس ها احساس تمیزی کامل نمی کنید و لباس هایتان بوی بدی می دهند، در مقاله ای کامل راجع به دلایل بو گرفتن لباس پس از شستشو شرح داده ایم .

معایب استفاده از آنزیم در پودر لباسشویی چیست؟

پودر لباسشویی هم مانند هر چیز دیگری مزایا و معایب خودش را دارد. از معایب آن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • همواره مقداری آنزیم در آب می ماند. اگر آب مورد استفاده شما هنگام شستشو دمای پایین تری نسبت به استاندارد حل شدن آنزیم ها داشته باشد، مقداری از این آنزیم در آب باقی می ماند و روی لباس لکه ایجاد می نماید.
  • از دیگر معایب استفاده از پودرهای آنزیم دار می توان به تداخل رنگ لباس هایتان اشاره نمود. این نوع پودرها بیشتر از پودرهای بدون آنزیم باعث تداخل رنگی بین لباس هایتان خواهند شد. بهتر است هنگام شستن لباس هایی که احتمال می دهید رنگشان با یکدیگر تداخل پیدا کند، از پودرهای بدون آنزیم و یا مایع های شستشوی لباس بهره ببرید. این نکته راجع به لباس های مشکی و رنگی، که احتیاج به لکه بری قوی ندارند هم صادق است و بهتر است از پودر های بدون آنزیم و شوینده های لباس رنگی بهره ببرید.
  • این نکته را هم در نظر داشته باشید که پودر لباسشویی به طور کلی یک ماده شیمیایی به شمار میرود و دارای ترکیبات سولفات است. سدیم سولفات، یکی از ترکیبات سولفات موجود در پودر لباسشویی، برای آب و فاضلاب مضر بوده و در صورت نشت به آب های زیرزمینی می تواند باعث آلودگی گردد.
  • بعلاوه ترکیبات استفاده شده در پودر لباسشویی، بسیار برای بدن انسان خطرناک هستند. پس، تا حد امکان از برخورد مستقیم با پوست جلوگیری کنید و به هیچ عنوان دست به خوردن و استشمام آن ها نزنید.
  • پودرهای آنزیم دار به علت قدرت بیشتری که در شستشو دارند و اسانس های عطری که به آن ها افزوده می گردد، می توانند موجب بروز برخی آلرژی ها و حساسیت ها در برخی افراد شوند. بعلاوه این نکته را در نظر داشته باشید که عطر و بوی مصنوعی این پودر ها، ممکن است برخی اوقات باعث آزار برخی اعضای خانواده تان گردد. پس در استفاده از پودر های آنزیم دار، حساس برخورد کنید و صرفا چون این گونه پودر ها به خوبی و سریع شستشو را انجام می دهند، به سراغ این گونه پودر ها نروید.

پودر لباسشویی بدون آنزیم چگونه کار می نماید؟

شاید تصور کنید پودر های لباسشویی بدون آنزیم قدرت پاک نمایندگی ندارند و برای بهتر تمیز شدن لباس هایتان حتما باید از نوع آنزیم دار بهره ببرید، اما این یک تصور اشتباه است و این نوع پودرها هم مزایا و معایبی مختص به خود دارند که به آن ها خواهیم پرداخت.

  • پودرهای لباسشویی بدون آنزیم، حساسیت و آلرژی کمتری ایجاد می نمایند.
  • محافظت از رنگ لباس و بافت آن هم یکی دیگر از مزایای این نوع پودرها است.
  • این نکته را نیز اضافه کنید که با پودر های بدون آنزیم مخصوص آب سرد دستی، می توانید بدون نگرانی از آسیب تماشا الیاف لباستان و از بین رفتن رنگ آن، لباس های حساس، مثل لباس بچه ها را بشویید.
  • این نوع پودرهای بدون آنزیم با استفاده از ترکیبات دیگری، لکه لباس را از بین می برند. ترکیباتی مثل بلیچ ها، کربوکسیلات های آلی، کربنات ها و … از ترکیبات مورد استفاده در این نوع پودرها برای بدست آوردن خاصیت لکه بری هستند. این ترکیبات باعث حل شدن لکه ها و آلودگی های روی پارچه در آب می شوند و لباس شما را از آلودگی پاک می نمایند.

نتیجه گیری

در انتخاب پودر لباسشویی خانه تان، ابتدا این نکته را یادآوری کنید که نوع پودر مورد استفاده شما، وابسته به نوع پارچه و نوع لکه ای است که قصد پاک کردن آن را دارید. پس اول برچسب روی لباستان را نگاه کنید و مطمئن شوید با چه نوع پارچه ای سر و کار دارید. حالا بین پودر بدون آنزیم و آنزیم دار این نکته را به یاد داشته باشید که احتمال بروز حساسیت در استفاده از پودر بدون آنزیم خیلی کمتر از نوع آنزیم دار آن است. هرچند، اگر قصد شستن کوهی از لباس کثیف را دارید بهتر است از آنزیم دارها بهره ببرید، چون در زمان و دمای کمتری می توانند لباس های شما را از لکه ها پاک نمایند. در آخر اینکه، هنگام انتخاب پودر لباسشویی و نوع آنزیم مورد استفاده در آن، ابتدا از نوع پارچه و نوع آب مورد استفاده ی خود اطمینان حاصل کنید. با این کار، برترین نتیجه را از شستشو خواهید گرفت.

منبع

منبع: دیجیکالا مگ

به "درباره آنزیم های لباسشویی بیشتر بدانید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره آنزیم های لباسشویی بیشتر بدانید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید