روزه داری سبب پاکسازی بدن می گردد

به گزارش موسیقی با امیر، سید مهدی میرغضنفری، با بیان اینکه ریشه بسیاری از مسائل و بیماری ها رطوبت هایی است که در بدن تجمع می یابد، گفت: روزه به علت مزاج گرم و خشکی که دارد می تواند قسمتی از مواد رطوبتی را دفع و اصطلاحاً سبب پاکسازی بدن گردد. بعلاوه می تواند فرد را کم اشتها، لاغر و معده را کوچک کند و از پف آلودگی و التهابات بدنی بکاهد.

روزه داری سبب پاکسازی بدن می گردد

وی اضافه نمود: با توجه به حرارت بالا و مزاج خشک روزه، مزاج های گرم و خشک باید در حین روزه داری تدابیر تغذیه ای را رعایت نمایند تا از بروز یکسری علائم ناخوشایند جلوگیری گردد. در این افراد، چون مزاج به سمت خشکی پیش می رود و حرارت بدن زیاد می گردد احتمال خشکی پوست، یبوست و…، وجود دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش ادامه داد: برای کاهش خشکی و گرمی ناشی از روزه داری به خصوص در افراد دارای این مزاج باید پس از افطار تا هنگام خواب بیشتر از سبزی و میوه هایی همانند کاهو و مرکبات و کمتر از آب استفاده گردد.

وی با بیان اینکه در مزاج گرم و خشک عطش ناشی از خشکی بدن می تواند آزار دهنده باشد، گفت: استفاده از عرقیات خنک مانند کاسنی و شاتره در حد یک لیوان یا مصرف خاکشیر و مواد ترش نظیر آبلیمو و آب آلبالو و بعلاوه استفاده از یک قاشق چایخوری تخم خرفه در آب یا عرقیات هنگام سحر برای برطرف عطش مفرط و کم آبی توصیه می گردد.

این پزشک و متخصص طب ایرانی اضافه نمود: انواع سبزی خوردن نظیر تره، ترخون، پیازچه و…، به دلیل ترکیبات تندی که دارند، می توانند با افزایش حرارت بدن سبب تشنگی شوند. توصیه بر این است که سبزی خوردن را از وعده سحر حذف و کاهو و سالاد را جایگزین آن کنید. البته می توانید در فواصل افطار تا زمان خواب از انواع سبزی خوردن و منافع سرشار آن بهره مند شوید.

به گفته میرغضنفری، افرادی که معده و مزاج گرم دارند بهتر است روزه را با شربت سکنجبین تهیه شده با آب معمولی و در حجم مناسب (در حد یک فنجان یا حدبیشتر نصف یک لیوان معمولی) باز نمایند. این نوشیدنی مزاج متعادلی دارد و برای کاهش عطش و آماده کردن معده برای پذیرش غذای بعدی بسیار مناسب است.

این پزشک و پژوهشگر طب ایرانی توضیح داد: برای افطار بهتر است از غذا های غلیظ یا غذا هایی که هضم سخت دارند پرهیز گردد. مثلاً باید از مصرف بعضی از انواع آش که دارای لعاب و اندازه زیادی حبوبات، روغن، پیاز و نعناداغ و سیرسرخ نموده هستند اجتناب یا در حجم خیلی کم از آن ها میل یا آن ها را به صورت سبک تهیه و مصرف کرد.

میرغضنفری با بیان اینکه هنگام روزه داری بروز یبوست شایع است، گفت: برای برطرف این مشکل بهتر است از تمام ملین ها، مسهل ها و مدر ها هنگام سحر اجتناب و هنگام افطار استفاده گردد. البته مصرف ملین های ضعیف هنگام سحر مسئله ای ایجاد نمی کند و می تواند برای جلوگیری از یبوست روزه دار مفید باشد. راه چاره طب سنتی جهت برطرف یبوست پرهیز از گرمی جات و موادغذایی شور و سرخ نموده و مصرف کاهو، خیار، آلو و انجیرخشک است. خیس کردن حدود پنج آلو بخارا همراه با دو عدد انجیرخشک در یک فنجان آب از شب قبل و خوردن آن هنگام سحر به دلیل مزاج متعادلی که دارد برای بیشتر مزاج ها مناسب است.

وی با اشاره به اینکه به دلیل کاهش اندازه رطوبت های مغز و قند خون ممکن است بعضی دچار ضعف اعصاب و تندخویی شوند توصیه کرد: افرادی که دچار ضعف اعصاب می شوند بهتر است بعد از افطار دمنوش سنبله طیب یا گل گاوزبان و در طول روز از بخور سرد با مخلوط گلاب با غلظت کم استفاده نمایند.

میرغضنفری در سرانجام گفت: از دیدگاه طب سنتی دلیل اصلی کندذهنی رطوبت های مغزی است و، چون روزه این رطوبت ها را از بین می برد باعث تقویت حافظه می گردد. البته برای دستیابی به این عملکرد باید تدابیر اصلاح تغذیه در ایام روزه داری رعایت گردد تا مشکلاتی مانند افت قند یا کاهش فشار خون سبب عدم تمرکز و ضعف حافظه نگردد.

منبع: فرارو

به "روزه داری سبب پاکسازی بدن می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزه داری سبب پاکسازی بدن می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید