رونق گردشگری زنجان از مسیر جشنواره ها

به گزارش موسیقی با امیر، برگزاری جشنواره های مختلف، فرصتی برای آشنایی مردم با فرهنگ منطقه ها است که در استان زنجان نیز برگزاری رخدادهای فرهنگی و میراثی در حوزه خوراک توانسته به رونق گردشگری استان یاری کند.

رونق گردشگری زنجان از مسیر جشنواره ها

به گزارش موسیقی با امیر، به نقل از خبرگزاری ایرنا، جهانگردی صنعتی پویا و پیچیده محسوب می گردد که بخش های متعدد جامعه به ویژه اقتصاد را در بر می گیرد و به عقیده کارشناسان امر، توسعه این بخش در گرو برنامه ریزی های مناسب و منسجم است تا بتوان به هدفگذاری های اجرا شده در حوزه جهانگردی دست یافت.

جاذبه های جهانگردی یک مقصد، تنها به ویژگی های محیط طبیعی یا ابنیه، صنایع دستی و نظایر آن خلاصه نمی گردد و رویدادهایی که در یک مقصد جهانگردی رخ می دهند می توانند به عنوان منبع مهمی برای جذب جهانگردان تبدیل شوند.

امروزه اهمیت برپایی نمایشگاه ها و جشنواره ها در توسعه اقتصاد کشورها روز به روز در حال افزایش است، به طوری که آنالیز ها نشان می دهد برپایی چنین رویدادهایی درآمدهای مستقیم و غیر مستقیمی را در پی دارد.

در این راستا جشنواره ملی آش، قدیمی ترین جشنواره غذای ایران است که همه ساله در شهر زنجان برگزار می گردد؛ در این جشنواره، اقوام مختلف ایرانی از اقصی نقاط کشور برای پخت آش و نمایش آن اقدام می نمایند.

این جشنواره نخستین بار در اردیبهشت 1384 شروع به کار کرد و از همان ابتدا با استقبال بی نظیر مردم رو به رو شد و درحالی تا چند روز دیگر شانزدهمین دوره خود را شروع می نماید که هر سال پربارتر از سال قبل اجرایی شده است.

حال این سوال پیش می آید که برگزاری چنین رخدادی چه تاثیری در جهانگردی و اقتصاد استان داشته و چه رهاوردی را برای زنجان به ارمغان آورده است؟

معاون جهانگردی اداره کل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی استان زنجان با بیان اینکه فلسفه برگزاری جشنواره ها معرفی جاذبه ها و ظرفیت های میراث فرهنگی است، گفت: رونق جهانگردی استان به وسیله معرفی جاذبه های آن امکان پذیر است.

داود آبیان با بیان اینکه امروزه صنعت جهانگردی بیش از گذشته محبوبیت دارد به طوری که تمامی جوامع تمایل دارند آثار کشور خود را معرفی نمایند، اضافه نمود: هدف از برگزاری جشنواره ملی آش و در کنار آن نمایشگاه صنایع دستی و رویدادهای دیگر معرفی قابلیت های بومی منطقه ها کمتر شناخته شده به هم استانی ها به ویژه جهانگردان است.

این مسوول ادامه داد: از ابتدای سال جاری تا به امروز 12 جشنواره در این استان به صورت منطقه ای و شهرستانی برگزار گردید که نمونه عینی آن در حوزه عشایر بود که بسیاری از بازدیدنمایندگان از جشنواره از وجود چنین قشری در استان آگاه نبودند.

وی با بیان اینکه جشنواره های جهانگردی این استان در سطوح ملی، فرا ملی و حتی بین المللی برگزار می گردد، گفت: هدف های ما فراتر از کشور و استان بوده به گونه ای که جشنواره آش ایرانی به یک رویداد بزرگ تبدیل شده است.

این مسوول اضافه نمود: این جشنواره در اوایل شکل گیری، اقبال چندانی نداشت و بسیاری بر این باور بودند نمی توان چنین رویدادی را در زمینه خوراک یعنی آش برگزار کرد.

جشنواره آش ایرانی به یک رویداد بزرگ تبدیل شده است در اوایل شکل گیری این جشنواره اقبالی چندانی نداشت و بسیاری بر این باور بودند نمی توان چنین رویدادی را در زمینه خوراک یعنی آش برگزار کرد.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر جشنواره آش زنجان در حال تبدیل شدن به یک رویداد ملی و فراملی است، اضافه نمود: در این رخداد داورانی از سطح بین الملل حضور می یابند و حتی متقاضی شرکت در آن هستند، در حالیکه پیش از این باید از آنها برای حضور دعوت می کردیم.

معاون جهانگردی زنجان ادامه داد:این جشنواره علاقه مندان خاص خود را پیدا نموده به طوری که بعضی استان ها از سه ماه گذشته پیگیر روند برگزاری و چگونگی شرکت در این رخداد بودند که نشان می دهد زنجان در حوزه جهانگردی خوراک به عنوان یک مقصد معرفی شده است.

وی با تاکید بر اینکه باید به واسطه حضور استان ها و جهانگردان، زیرساخت های لازم آن بیش از گذشته تقویت گردد، گفت: برگزاری جشنواره های فرا ملی و منطقه ای نیازمند ایجاد و توسعه زیرساخت ها به ویژه هتل است که باید با جذب سرمایه گذاران محقق گردد.

آبیان با بیان اینکه خوشبختانه با کارهای اجرا شده در هفته دولت سال جاری 45 پروژه عمده زیرساخت جهانگردی در سطح استان افتتاح شد که بی سابقه بود، اضافه نمود: در حوزه بوم گردی نیز اقداماتی شد که تعداد مراکز بوم گردی استان از 60 مورد به 140 مورد رسید و همچنان در حال توسعه است.

وی گفت: طی چند روز گذشته از سوی وزارت میراث فرهنگی اعلام شد که زنجان طی 6 ماهه اول سال جاری جزو هشت استان اول کشور به لحاظ تعداد ماندگاری جهانگرد به ویژه در تابستان بوده، بنابراین زنجان در حال تبدیل شدن به یک مقصد محبوب جهانگردی است.

این مسوول با بیان اینکه بر مبنای استانداردها جهانگردی که بیش از 24 ساعت حضور داشته باشد به این معنی است که آن منطقه را به عنوان مرکز اقامت و مقصد انتخاب نموده است، گفت: این آیتم نو نشان می دهد این استان به ویژه طی سه ماهه گذشته در ماندگاری جهانگرد رشد قابل توجهی داشته است.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار زنجان نیز با بیان اینکه برگزاری جشنواره ملی آش و نمایشگاه ملی صنایع دستی باید به صورت هدفمند و برنامه محور انجام گیرد و باید برای ویژندسازی این جشنواره کوشش کرد چون در رونق مالی و جهانگردی منطقه تاثیرگذار است.

به گفته مرتضی شهامی، جشنواره ملی آش و نمایشگاه ملی صنایع دستی یک فرصت عالی برای استان زنجان است و باید از این فرصت مناسب برای توسعه استان در بسیاری از جهات بهره برد.

وی اضافه نمود: برگزاری این جشنواره ها در کنار جذب جهانگردان، رونق مالی استان را نیز به همراه خواهد داشت.

به گفته این مسوول باید به وسیله جشنواره ملی آش ایرانی برای سال آینده یک ویژند مشهور و موثر برای زنجان به وجود آورد.

دبیر کارگروه سر آشپزان کشور در اطلس ملی خوراک و نوشیدنی های ایران نیز در این باره گفت: جشنواره خوراک و صنایع دستی کوشش می نماید، برنامه ای را برای معرفی آداب و رسوم و خرده فرهنگ هایی که در بخش اقوام وجود دارد به عموم ارائه کند.

مهدی حسینی با بیان اینکه برگزاری چنین رویدادی از فراموش شدن آنها جلوگیری می نماید، اضافه نمود: این برنامه ها به حفظ و احیای آنها یاری می نماید و از همه مهمتر موجب می گردد نسل جوان بیش از گذشته با این نوع فرهنگ ها آشنا شوند.

وی با بیان اینکه رهآورد چنین جشنواره ای این است که اقوام را به هم نزدیک می نماید، اضافه نمود: اجتماع اقوام در عصر کنونی به دلایلی امکانپذیر نیست پس برگزاری چنین رویدادهایی می تواند به دورهمی خوب، پر نشاط و پر جاذبه، بعلاوه آشنایی با خوراک مختلف منطقه ها، بازدید از جاذبه ها، صنایع دستی و گذراندن اوقات خوش منتهی گردد.

این داور با بیان اینکه طی 12 دوره برگزاری این جشنواره ملی آش به عنوان داور و پنج سال به عنوان رییس کمیته داوران در آن حضور داشته است، ادامه داد: برای تیم داوری، ارائه آش های اصلی و خوشمزه اهمیت بسزایی دارد بعلاوه چیدمان آش ها، رعایت بهداشت و ارایه اطلاعات عمومی نیز ملاک ارزیابی است.

وی با بیان اینکه این نوع خوراک برای درمان کاربرد دارد که با استفاده از مواد اولیه مرغوب بخشی از درمان بیماران را انجام می داده اند، اضافه نمود: در داوری جشنواره عطر و طعم خوراک ایرانی از جمله آیتم های مهم است که به وسیله اساتید صاحب نام جشنواره مورد ارزیابی قرار می گیرد.

حسینی با بیان اینکه در داوری جشنواره، سختگیری های خاصی اعمال می گردد، اضافه نمود: نکته مثبت برگزاری این جشنواره ها در این است که بعضی از ضعف ها در مقایسه با سال های قبل کمرنگتر شده و رو به بهبودی می رود.

در داوری جشنواره سختگیری های خاصی اعمال می گردد، نکته مثبت برگزاری این جشنواره ها در این است که بعضی از ضعف ها در مقایسه با سال های قبل کم رنگتر شده و رو به بهبودی می رود.

وی با بیان اینکه شرکت نمایندگان جشنواره ملی آش حرفه ای تر شده اند، گفت: سالانه در این جشنواره رویداد و بخش نو داوری را اضافه می کنیم و نسبت به سال قبل یک نوآوری در آن وجود دارد.

این آشپز با بیان اینکه ذائقه خوراک بخش مرکزی ایران به خاطر پیوستگی با اقوام منطقه ها کشور کاملتر و خوشمزه تر است، ادامه داد: زنجان شهر بسیار خوبی است و غذاهایی خاص همچون شش انداز، جغور و بغور و آش معروفترش را دارد که ثبت ملی شده است که امیدواریم ثبت جهانی گردد.

حسینی با بیان اینکه آش ترش زنجان بر گرفته از فرهنگ غذایی زنجان است، اضافه نمود: این نوع غذا در پاییز و زمستان به علت افزایش قوای بدن، خوشمزگی و سبک و سیاق خاص خود، بسیار مورد استفاده زنجانی ها بوده است.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از استقبال نمایندگان از این جشنواره را نسل جوان تشکیل می دهند، گفت: اگر آش ها به وسیله سرآشپز با رعایت نکات لازم پخت گردد و بعلاوه نحوه سرو آن نیز بر اساس استانداردهای روز باشد استقبال مردم را در پی خواهد داشت.

دبیر کارگروه سر آشپزان کشور در اطلس ملی خوراک و نوشیدنی های ایران خاطر نشان کرد: تداوم چنین جشنواره هایی موجب می گردد نسل جوان آشنایی بیشتری با این نوع خوراک داشته باشند و از توسعه غذاهای ناسالم غربی و فست فودها به حداقل برسد.

برآیند:

این استان از هفتم مهر سال جاری شانزهمین دوره جشنواره ملی آش را در کنار نمایشگاه صنایع دستی کشور میزبانی می نماید و به علت استقبال زیاد متقاضیان لزوم برنامه ریزی به ویژه تقویت زیرساخت ها در این حوزه امری لازم است.

استان زنجان به علت واقع شدن در منطقه شمالغرب از ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه جهانگردی برخوردار است و برگزاری جشنواره های مختلف به پویایی و رشد این صنعت یاری می نماید.

منبع: دنیای سفر

به "رونق گردشگری زنجان از مسیر جشنواره ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونق گردشگری زنجان از مسیر جشنواره ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید