نخستین نمایشگاه موزه ها و اشیا و اسناد تاریخی صنعت نفت جنوب گشایش یافت

به گزارش موسیقی با امیر، ایلنا/ براساس آخرین اخبار منتشر شده، نخستین نمایشگاه موزه ها و اشیا و اسناد تاریخی صنعت نفت جنوب گشایش یافت.

نخستین نمایشگاه موزه ها و اشیا و اسناد تاریخی صنعت نفت جنوب گشایش یافت

حسین شاملی (مدیر مرکز موزه ها و اسناد صنعت نفت) در آیین افتتاحیه نخستین نمایشگاه موزه ها، اشیاء و اسناد تاریخی صنعت نفت جنوب که در اهواز برگزار شد، گفت: منطقه ها نفت خیز جنوب همواره جزء پیشتازان حوزه نفت بوده است و پس از برگزاری این حرکت فرهنگی به جایگاه و شأن اصلی خود بازگشت.

وی ضمن تقدیر از مدیران مشارکت کننده در نمایشگاه موزه ها، اشیاء و اسناد تاریخی صنعت نفت بیان داشت: لازمه اجرای کار فرهنگی دغدغه مندی است، زیرا ماهیت آن با کارهای سازمانی تفاوت دارد و جای خرسندی است که منطقه ها نفت خیز جنوب در این مسیر نیز گام بلندی برداشت.

مدیر مرکز موزه ها و اسناد صنعت نفت با اشاره به تأکیدات برنامه های چهارم، پنجم و ششم توسعه مبنی بر حفظ اماکن، اشیاء و اسناد تاریخی از سوی دستگاه هایی که این امکان تاریخی را در اختیار دارند و نشر آنها در جامعه عنوان داشت: سازمان مرکز موزه ها و اسناد صنعت نفت از تمامی دستگاه ها پیشی گرفته است بطوریکه تا این لحظه دارای 114 اثر ثبت ملی در صنعت نفت هستیم، همچنین مرکز اسناد صنعت نفت بالغ بر 11 میلیون برگ اوراق تاریخی را جمع آوری کرده است و پیش بینی می شود که این آمار به 25 میلیون برگ سند تاریخی در صنعت نفت برسد.

شاملی با بیان اینکه رسالت داریم تا با نشر اسناد تاریخی نفت جایگاه واقعی اش بازگردانیم، اضافه کرد: حدود دو الی سه برابر اسنادی که در مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی نگهداری می شود، در مرکز اسناد صنعت نفت وجود دارد.

وی به پیگیری تهیه نظام نامه میراث صنعت نفت اشاره کرد و ادامه داد: اماکنی که می خواهیم هویت بخشی آن را حفظ کنیم نباید کارهای عملیاتی نفت را دچار اختلال کنند. در این راستا به دستور مقام عالی وزارت پیگیر تهیه نظام نامه میراث صنعتی خاص نفت هستیم که برای نخستین بار در کشور رخ می دهد.

مدیر مرکز موزه ها و اسناد صنعت نفت با تأکید بر اینکه هرگز در مرکز اسناد و موزه ها در پی دخالت در مجموعه های عملیاتی نبوده ایم، گفت: جمهور اسلامی به وسیله نفت اداره می شود و هرگونه خللی در این زمینه آسیب بزرگی را به اقتصاد وارد می کند.

شاملی از دیجیتال سازی اسناد در آینده نه چندان دور خبرداد و ابراز داشت: پیگیری های لازم در زمینه دیجیتال سازی اسناد اجرا شده است و به لطف خدا بسترهای لازم برای به نمایش گذاشتن اسناد به صورت دیجیتال فراهم کردند که کارگاه آموزشی آن در آینده برگزار خواهد شد و انتظار داریم که مدیران عامل منطقه ها همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند تا منشأ اسناد را در خود منطقه ها نگهداریم و فیزیک آنها به تهران منتقل نشود.

وی در انتها گفت: دورنمای ما این است که تا سال آینده بتوانیم 11 میلیون برگ سند ذکر شده را در بستر مجازی قابل عرضه داشته باشیم.

در ادامه عاطفه رشنویی (مدیر میراث جهانی جغازنبیل و هفت تپه) برپایی نمایشگاه میراثی صنعت نفت در اهواز را اقدامی ارزشمند خواند و گفت: نفت قدمت بسیار زیادی در خوزستان دارد اما به دلیل اینکه پشت دیوارهای بسته قرار داشته است، مردم عادی در سطوح کارشناسی و جامعه محلی پیرامون نفت با مخاطرات و تخصص های آن آشنایی چندانی ندارند.

وی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه های معرفی دستاوردها با بهره گیری از عنصر روایتگری گامی اساسی در راستای نمایش تلاش های اجرا شده در حوزه صنعت نفت خواهد بود، عنوان داشت: استفاده از نظر متخصصان در نمایشگاه به دوستی صنعت نفت و با جامعه محلی پیرامونی آن کمک می کند و مسیر پیش روی این صنعت را در رسیدن به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت آینده هموارتر خواهد کرد.

مدیر میراث جهانی جغازنبیل و هفت تپه در انتها شرح داد: امیدواریم با درایتی که مدیران دست اندرکار در این نمایشگاه به ویژه مجموعه روابط عمومی شرکت ملی منطقه ها نفت خیز جنوب در ارتباط گیری با جامعه پیرامونی داشته اند با روایتگری صحیح تاریخ نفت را به سمع و نظر نسل های تازه برسانند زیرا این نگاه آموزشی برای همبستگی ملی اهمیت والایی دارد.

حجت الله ایوبی (دبیر کل سابق کمیسیون ملی یونسکو در ایران) طی بازدید از نخستین نمایشگاه موزه ها، اشیاء و اسناد تاریخی صنعت نفت جنوب گفت: زمانی که توجه مدیران منطقه ها نفتی را به مسئله فرهنگ مشاهده میکنم به عنوان فردی علاقمند به این حوزه احساس غرور میکنم که در این دوران تازه توجه به گذشته وجود دارد.

وی ضمن ابراز خرسندی از اقدامات اجرا شده در راستای برگزاری این نمایشگاه بیان داشت: گذشته چراغ راه آینده است و مسیر را برای آیندگان روشن می کند. بنابراین توجه به میراث تاریخی برای ما ارزشمند است.

ایوبی با اشاره به پیشرفت های جهان امروز در مدرنیته گفت: نوگرایی در ایران اسلامی به گونه دیگری اتفاق افتاده است بطوریکه آثار ایرانی و اسلامی در آن به وضوع تعیین می شود در حالی که مدرنیته و نوگرایی در کشورهای اروپایی آزار دهنده و سطحی است.

دبیر کل سابق کمیسیون ملی یونسکو در ایران به فرهنگ اصیل ایران اسلامی اشاره کرد و اضافه کرد: صنعت نفت از سوی کشورهای خارجی پایه گذاری شد اما سرمایه انسانی، اراده و قدرتی که در این تمدن وجود داشت، سبب شد که اکنون به الگویی برای سایر کشورها تبدیل شویم.

وی با بیان اینکه فرهنگ و تمدن قابل خریداری نیست، ادامه داد: 50 سال بدون حضور پایه گذاران صنعت نفت و دستهای خارجی به پیشرفتهای شگرفی دست یافتیم و اکنون این صنعت به اوج رسیده است.

ایوبی در انتها ابراز داشت: توجه به میراث فرهنگی در صنعت را ستایش میکنم، زیرا بخش عظیمی از تاریخ کشور به نفت ختم می شود.

علیرضا دانشی (مدیر عامل شرکت ملی منطقه ها نفت خیز جنوب) گفت: حفظ میراث صنعت نفت بر ما ضروری است، چرا که آینده را باید با شناخت ریشه ها بهتر گذشته بنا کرد. حفظ تاریخ موجب ایجاد ظرفیت وجودی می شود به این منظور مطالعه تاریخ ضروری است.

مدیر عامل شرکت ملی منطقه ها نفت خیز جنوب از تألیف حدود 150 الی 200 جلد کتاب طی چند سال اخیر خبر داد و گفت: در این آیین تنها گوشه ای از کتب تالیف شده صنعت نفت رونمایی شد و برای سالهای آینده در نظر داریم که این آیین وسعت یابد.

گفتنی است در این آیین بخشی از کتب تالیف شده از سوی کارکنان صنعت نفت در چند سال گذشته رونمایی شد که میتوان از میان آنها به کتاب بهداشت حرفه ای و خطرات تهدید کننده سلامت کارکنان صنعت حفاری و فعالیت های جانبی، نفت و جغرافیای مالی، دستاوردهای پژوهشی زمین شناسی نفت، زمین شناسی تحت الارضی پایه ای، چینه شناسی زاگرس، کتب چند جلدی میدان نفتون از ابتدا تا به امروز، بلاهایی که جنگ بر سر زنان می آورد، در کوچه های جنگ، چاه اندر چاه شد، بوی خوش سالهای فراموش شده، برنامه ریزی راهبردی انرژی های تتازهپذیر، مدیریت آناتومی و خلاقیت کارکنان، Pansystem و FASI در چاه آزمایی، سومین کنگره راهبردی نفت و نیرو، پمپ ویژگی ها و کاربردها، مهندسی مخازن هیدروکربوری اشاره داشت.

منبع: همگردی

به "نخستین نمایشگاه موزه ها و اشیا و اسناد تاریخی صنعت نفت جنوب گشایش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین نمایشگاه موزه ها و اشیا و اسناد تاریخی صنعت نفت جنوب گشایش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید