غاده السمان؛ شاعر عرصه داستان

به گزارش موسیقی با امیر، دانوب خاکستری مجموعه ای است از شش داستان کوتاه نوشته نویسنده زن سوری، غاده السمان است. نرگس قندیل زاده مترجم این داستان ها، 3 داستان نخست را از کتاب کوچ لنگرگاه های قدیمی و 3 تای دیگر را از کتاب شام غریبان انتخاب کرده است.

غاده السمان؛ شاعر عرصه داستان

درد و رنج های نویسنده

غاده السمان در سال 1942 در دمشق به دنیا آمد و خیلی زود مادر را از دست داد. پدرش، دکتر احمد السمان، مردی خودساخته بود که در دوران دانشجویی در مسجد اذان می گفت. پس از آن از دانشگاه سوربن دکترای اقتصاد گرفت و استاد دانشگاه دمشق شد. غاده زیر نظر پدر از کودکی فرانسه آموخت.

در 1963 و در سوریه لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی گرفت و یک سال بعد برای ادامه تحصیل به لبنان مهاجرت کرد تا در مقطع فوق لیسانس دانشگاه امریکایی بیروت تحصیل کند. رساله ای که او در خاتمه این دوره تحصیلی نوشت در مور تئاتر پوچی بود.

در این باره بخوانید:

4 نمونه از بهترین رمان ها را بشناسیم

این کتاب را از اول تا آخر بخوانید

راهنمای ثبت نام کتاب درسی برای سال تحصیلی 99

سال 1966 آغاز چالش های بزرگ زندگی اش بود. برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا به لندن رفت اما بر اساس قانونی که فارغ التحصیلان دانشگاه ها را ملزم به کسب اجازه از دولت برای خروج از کشور می کرد، به صورت غیابی محکوم به سه ماه زندان شد.

در همین سال پس از انتشار شام غریبان پدرش را از دست داد و هم شغل خبرنگاری اش را در یک نشریۀ لبنانی. پس از آن شاید غربت در لندن و درگیری با مسائل مالی بود که از ادامه تحصیل منصرفش کرد.

در سال 1967، زندگی اش مصادف شد با جنگ شش روزه و زخم دردناک واقعۀ جهان عرب که به تدریج جراحتی عمیق و دردناک و پر از سرخوردگی شود و محصول بزرگی از آفرینش های ادبی به بار آورد.

غاده تا سال 1969 میان لبنان و برخی کشورها اروپایی در آمدوشد بود و اوایل دهه 70 ازدواج کرد، پسری به به نام حازم جهان آورد و مشمول عفو دولت سوریه شد. در 1977 انتشارات غاده السمان را در بیروت تأسیس کرد و از اواخر دهه هشتاد تا به امروز در پاریس اقامت دارد.

دانوب خاکستری جهان شاعرانه غاده

دانوب خاکستری 6 داستان است که در این داستان ها 5زن و یک مرد راویانی هستند که گاه از یک کشور عربی مشخص و گاهی فقط از کشوری عربی آمده اند تا از دل مشغولی هایشان بگویند. هویت، تعلق، وطن، شکست1967، زنانگی پرانرژی و معصوم و سرکوب شده، مرز واهی واقعیت و خیال، تفاوت جهانها و ...

در آثار غاده السمان رد پای آلبر کامو، اوریانا فالاچی، اریک فروم، ادگار آلن پو، ژان پل سارتر، جین وبستر، غسان کفانی دیده می شود.

کلام نوشتار غاده السمان برگرفته از تسلط او بر 3 زبان انگلیسی، فرانسه و عربی است و زخم های روزگار او در کلام پر از حزن او نمایانگر است. قلم او آنچنان جادو می کند که نزار قبانی، شاعر هم وطنش، او را شاعر عرصه داستان نامیده است.

منبع: ایرنا زندگی

به "غاده السمان؛ شاعر عرصه داستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غاده السمان؛ شاعر عرصه داستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید