قدم بر آتشفشان خاموش

به گزارش موسیقی با امیر، خبرنگاران: امروز 13 تیرماه روز دماوند است .دماوند نام آشنای با عظمت همه ما ایرانی ها است. بالای این قله باشکوه که بروید می توانید از آن بالا دریای خزر را دیدن کنید و اگر از سمت جنوب کوه نگاهی کنید شهرهای ورامین، تهران و قم را می بینید. حالا به عظمت و ارتفاع این قله پی بردید؟

قدم بر آتشفشان خاموش

اولین بار تیلر تامسن کوهنورد اروپایی در سال 1837 کوه دماوند را فتح کرد؛ نخستین فتح به وسیله ایرانیان در سال 1857 بوده است.

دماوند برای ما ایرانی ها این قدرمهم است که 13 تیر را به عنوان روز ملی دماوند نام گذاری نموده اند. کوهنوردان هم هرسال در دامنه کوه دماوند یک جشن خاص بابت این روز می گیرند و این جشن ثبت ملی هم شده است.

به دلیل آتشفشانی بودن این کوه دو نام دماوند و دنباوند بر روی آن گذاشته شده است؛ معانی این کلمات از ترکیب دم به معنی دمه و پسوند آوند آن به معنی دارایی است. شکل دنباوند شکلی قدیمی از نام این کوه است که در کتیبه های ساسانی مثل کتیبه نقش رستم و کتیبه نرسی در پایکولی ثبت شده است؛ در برخی کتب نیز از این کوه به نام دمباوند یاد شده است.

برای تماشا جاهای تماشای دماوند تنها 70 کیلومتر از تهران باید فاصله بگیرید. با همین فاصله اندک به دماوند می رسید، شهری که گنبد گیتی را در خود دارد! تماشای های دماوند زیاد است اما اگر صادقانه بگوییم تنها هوای صاف و مطبوع، خنک و دلنشین این منطقه باید برایتان یک دلیل کافی کامل باشد تا به خصوص اگر در تهران ساکن هستید، برای فرار از آلودگی هوا یک آخر هفته را به آن پناه ببرید.

رستوران های روباز مشهد

رستوران نزدیک حرم مشهد

فهرست وسایل سفر به مشهد با اتوبوس

این قله بلندترین قله ای است که در ایران وجود دارد. بیش از 5 هزار متر بلندای این قله زیباست. سالیانه افراد زیادی برای فتح این قله بلند پا به این منطقه می گذارند. در همه مسیرهایی که برای صعود به این قله وجود دارد، پناهگاه هایی به وجود آمده است و کوهنوردان با مقداری آسودگی خیال می توانند پا در این راه سخت بگذارند. نکته جالب درمورد این کوه که همه می دانند نیز آتشفشانی بودن آن است. این قله یک قله آتشفشانی نیمه فعال است.

اگر قصد صعود به دماوند را دارید باید بدانید که مسیری سخت و مردافکن در پیش روی شماست! اما برترین فصل برای صعود به دماوند اوایل تا اواسط شهریور است که این منطقه حسابی هم با حضور گردشگران و کوهنوردان ایرانی و غیرایرانی شلوغ می گردد.

کوه دماوند یکی از جاذبه های طبیعی است که گردشگران، کوهنوردان و علاقمندان به طبیعت را به خود جذب می نماید. از جاذبه های کوه دماوند می توان به آبشارهای این کوه اشاره نمود.

هوای قله دماوند سرد بوده و سالانه برف زیادی در این منطقه می بارد اما به دلیل گرمای آتشفشان این قله یخچال های کوهستانی آنچنانی تشکیل نمی گردد. با این حال برفچالی های بزرگ و یخچال های کوهستانی کوچکی وجود دارد، بعلاوه 4 یخچال کوهستانی در جبهه شمالی این کوه و نمونه ایی دیگر در جبهه شمال شرقی کوه وجود دارد.

کوه دماوند به دلیل موقعیتی که از نظر جغرافیایی دارد گونه های مختلفی از جانوران را در خود جای داده است. در منطقه دماوند جانورانی مانند شغال، سگ و گربه، روباه و گرگ وجود دارد؛ این جانوران در ارتفاع 4000 متری هم مشاهده شده اند.

در این منطقه پرندگان غیرشکارچی و شکارچی نیز زندگی می نمایند؛ عقاب طلایی، جغد، کبک، طوطی، خفاش، دارکوب و بسیاری از پرندگان دیگر در این کوه زندگی می نمایند.

این کوه زیستگاه خزندگان بسیاری نیز است؛ این خزندگان عبارتند از بزمجه، عقرب، موش و گورکن است. اغلب این موجودات سم های کشنده ایی ندارند و اگر به صورت اتفاقی فردی به وسیله این جانوران نیش زده بگردد با رسیدن به یک مرکز درمانی، درمان می گردد. این گزندگان در ارتفاع 4000 متر به بالاتر مشاهده نمی شوند.

مسیرهای زیادی برای رفتن به دماوند وجود دارد. مسیرهای آماتوری و حرفه ای که برخی هایشان حتی از تهران و پارک جمشیدیه آغاز می شوند!

کوهنوردان حرفه ایی از اواسط خرداد تا اوایل شهریور را برترین زمان برای صعود به دماوند می دانند. در زمان های دیگر صعود به این قله خطرناک و سخت خواهد بود. با تمام این موارد اگر کوهنوردی 70 درصد از مسیر را طی کرد و شرایط را نامساعد دید بهتر است که بازگردد. صعود به این قله حتما باید با یک تیم حرفه ایی و با وسایل و لوازم ضروری و مناسب انجام گردد.

منبع: توریسم آنلاین

به "قدم بر آتشفشان خاموش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدم بر آتشفشان خاموش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید