مصر و کنیا توافقنامه همکاری نظامی امضا کردند

به گزارش موسیقی با امیر به نقل از اسپوتنیک، کشور مصر در میانه تشدید تنشها با کشور همجوار خود، اتیوپی، بر سر سد النهضه یک توافقنامه همکاری دفاعی با کشور کنیا امضا کرد. این چهارمین توافقنامه دفاعی است که مصر از ابتدای سال جاری میلادی با کشورهای شرق آفریقا منعقد کرده و همچنین دومین توافقنامه امضا شده میان قاهره و کشوری هم مرز با اتیوپی است.

مصر و کنیا توافقنامه همکاری نظامی امضا کردند

در واقع، روز چهارشنبه یک هیأت نظامی به کنندگی از مصر در نایروبی، پایتخت کنیا، توافقنامه فنی در حوزه همکاری دفاعی را با هدف تعمیق مشارکت در موضوعات مرتبط با منافع دوجانبه میان مصر و کنیا امضا کردند.

در ماه مارس نیز قاهره یک توافقنامه جدید دفاعی را با سودان امضا کرد که به گفته محمد فرید رئیس ستاد نیروهای مسلح مصر سطحی بی سابقه از همکاری نظامی بشمار می رود.

اوایل ماه مه نیز ارتش مصر و سودان مانورهای نظامی مشترکی را با با نام پاسداران نیل اجرا کردند که بنا به گزارش خبرگزاری رسمی سودان هدف از اجرای این مانورها [تقویت] روابط دوجانبه و [متحد کردن] شیوه های مقابله با تهدیداتی است که دو کشور (مصر و سودان) رویارویی با آنها را پیش بینی می کنند.

در ماه آوریل نیز مصر یک یادداشت تفاهم در زمینه شراکت اطلاعاتی را با کشور اوگاندا و یک توافقنامه همکاری دفاعی را با کشور بروندی امضا کرد.

این توافقنامه ها در حالی امضا می شود که کشور سودان اتیوپی را به آغاز مرحله دوم آبگیری سد النهضه متهم می کند. سودان و مصر که در پایین دست حوزه آبخیز این سد قرار داشته و به شدت به آب رودخانه نیل برای تأمین آب شرب و آبیاری وابسته هستند، بیم آن دارد که این سد ذخایر آبی آنها را تهدید کرده و از این رو سالها از طریق اعمال فشار دیپلماتیک و حقوقی کوشیده اند که ساخت این سد را متوقف سازند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "مصر و کنیا توافقنامه همکاری نظامی امضا کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصر و کنیا توافقنامه همکاری نظامی امضا کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید