معرفی کامل انواع ورق پلی کربنات

به گزارش موسیقی با امیر، در این محتوا به معرفی کامل انواع ورق پلی کربنات پرداخته ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر همراه ما باشید.

معرفی کامل انواع ورق پلی کربنات

ورق­­ پلی کربنات، نوعی ترموپلاستیک پلیمری است که به صورت پنل ­های مسطح و موجدار عرضه می ­شود. در بازار انواع مختلفی از ورق پلی کربنات وجود دارد که هر کدام کاربرد متفاوتی دارند. ویژگی مهم این ورق­ ها، مقاومت به ضربه و رطوبت است. ورق ­های پلی کربنات قابلیت شکل پذیری با گرما را دارند. طبق تحقیقات اجرا شده، ورق­ های پلی کربنات 250 برابر مقاوم تر از شیشه با همان ضخامت هستند و 30 برابر مقاومت بیشتری نسبت به ورق آکریلیک دارند. خرید پلی کربنات مقرون به صرفه و ماندگار است.

انواع ورق پلی کربنات

به دلیل این ویژگی­ ها، ورق­ های پلی کربنات کاربرد و مصارف گسترده­ای در صنعت دارند. در صنعت ساختمان سازی از این ورق­ ها برای ساخت سقف، ساخت گلخانه­ ها، جداسازی فضا، ایجاد دیوار­های عایق صوتی و غیره استفاده می­ شود. در ادامه شما با خرید ورق­ پلی کربنات شفاف، موجدار، چند جداره، لانه زنبوری، ذوزنقه­ ای، لانه زنبوری، rfx ، ar و آنتی استاتیک آشنا می ­شوید.

1. ورق پلی کربنات شفاف

جایگزینی به شفافیت شیشه و مقاومت پلاستیک است که می­ تواند انتخاب خوبی برای مکان­ های نورگیر باشد. ورق پلی کربنات شفاف، در انواع مختلفی تولید و عرضه می­ شود. اخیرا استفاده از این نوع ورق­­ ها برای مکان­های نورگیر محبوب شده است. نام دیگر این ورق ­ها، ورق پلی کربنات تخت است. ورق­ های پلی کربنات شفاف یا تخت تقریبا به میزان شیشه شفافیت دارند و در مقایسه با آن، بسیار مقاوم­تر و سبک­تر هستند. معمولا یک لایه محافظ روی این ورق­ ها اجرا می­ شود که جلوی ورود اشعه مضر فرابنفش(UV) خورشید را می ­گیرد. این صفحات به راحتی با دستمال، کمی آب و شوینده تمیز می­ شوند.

ورق­ های پلی کربنات شفاف برای پنجره ­ها، سقف، سالن ­های اجتماعات و انتظار، جداسازی فضاها، تابلو­ها، ماشین آلات و غیره استفاده می ­شوند. این ورق­ها ضخامت­ های متفاوتی دارند. ضخامت آن­ها بر اساس کاربردی که قرار است داشته باشند از 2 تا 12 میلیمتر متغییر است. این محصول در رنگ­ های متفاوتی عرضه می ­شود، شما می ­توانید بر اساس کاربردی که مدنظر دارید از آن­ استفاده کنید. معمولا روی این ­ورق­ ها را با لایه­ای از کاغذ کرافت می­ پوشانند تا از ایجاد خط و خش احتمالی هنگام جابه­ جایی و نصب جلوگیری شود.

2. ورق پلی کربنات چند جداره

نوعی دیگر از صفحات پلی کربنات که استحکام بالایی دارند، ورق ­های پلی کربنات چند جداره هستند. مهم­ترین ویژگی این ورق­ها استحکام بالا و مقاومت در برابر ضربه است.

کار کردن با این ورق ­ها آسان است. یکی از کاربرد­های این ورق­ها برای سقف کاذب، سقف استخر­ها، پارکینگ ­ها و غیره است. نکته مثبت این صفحات در مقایسه با شیشه؛ وزن به مراتب سبک ­تر آن­ها است. ساختار چند جداره این ورق­ ها موجب شده است که به عنوان عایق حرارتی استفاده شوند. اتلاف انرژی از طریق آن­ها کم است. این ورق ­ها معمولا شعله ور نمی­ شوند و در صورت بروز آتش­ سوزی، ذوب می شوند.

3. ورق پلی کربنات موجدار

داشتن یک آلاچیق زیبا در حیاط خانه یا ویلا می ­تواند رویایی باشد. مهم­تر اینکه باید سقف آن استحکام بالایی در برابر باد، باران و تگرگ داشته باشد. انتخاب ورق موجدار و خرید پلی کربنات برای سقف این سازه، انتخابی مطمئن و ماندگار است. ساختار موجدار ورق­ های پلی کربنات، استحکام بالایی به آن بخشیده است.

ورق­های پلی کربنات موجدار در رنگ­ها و ضخامت­های مختلف تولید و عرضه می­ شوند. این ورق­ها به صورت شفاف، مات و رنگی در بازار وجود دارند. ساختار این ورق­ ها می­ تواند تک جداره یا چند جداره باشد.

در ادامه متن با ما همراه باشید تا با سایر ورق­ پلی کربنات آَشنا شوید.

4. ورق پلی کربنات سینوسی

این ورق­ ها در واقع نوعی دیگر از پلی کربنات موجدار هستند. ساختار ورق­ های پلی کربنات سینوسی به شکل موج است. ویژگی منحصر به فرد آن­ ها، مقاومت و استحکام بالا است. این نوع از ورق ­های پلی کربنات در ساخت انواع سازه ­ها، خصوصا سقف ­ها کاربرد دارند. شکل خاص این صفحات موجب شکست نور خورشید می ­شود و حرارت حاصل از تابش آفتاب را جذب نمی ­کند. به این دلیل، استفاده از این صفحات برای سقف سازه ­ها مناسب است. صفحات پلی کربنات سینوسی به صورت تک یا چند جداره تولید می­ شوند. ورق ­های چند جداره نسبت به تک جداره مقاومت بالاتری دارند و به اصطلاح محکم­تر هستند.

5. ورق پلی کربنات ذوزنقه ­ای

ورق پلی کربنات پلی سان، نام دیگر این نوع از صفحات پلی کربنات است. این ورق­ ها نوع دیگری از ورق­های پلی کربنات موجدار هستند که به دلیل ساختار خاصی که دارند به این نام شناخته می­ شوند. ورق پلی کربنات ذوزنقه­ ای یا پلی سان عموما به صورت دوجداره تولید و عرضه می ­شوند. بسیار مستحکم و در عین حال سبک و عایق گرما هستند.

6. ورق پلی کربنات لانه زنبوری

ورق پلی کربنات لانه زنبوری یکی از انواع ورق پلی کربنات چند جداره است. به دلیل ساختار منحصر به فردی که دارد در برابر ضربه بسیار مقاوم است. این نوع از ورق پلی کربنات عموما سه جداره ساخته می­ شود و با ساختار خاصی که دارد، عملکرد بسیار خوبی در شرایط طوفان، تگرگ و باران دارد.

7. ورق پلی کربنات RFX

یکی از پرکاربرد­ترین نوع صفحات پلی کربنات برای گلخانه ­ها است. در تابستان به دلیل تابش مستقیم نور خورشید، این صفحات نور را منعکس می­ کنند و از ورود حرارت بیش از میزان به گلخانه جلوگیری می ­کنند. در عوض در زمستان که نور خورشید مایل است، این صفحات با تقویت شدت تابش نور، انرژی بیشتری را به داخل گلخانه هدایت می­ کنند. اصولا وقتی ورق­ های پلی کربنات به صورت دو یا چند جداره ساخته می ­شوند، استحکام زیادی پیدا می ­کنند. همچنین چند جداره شدن، آن­ ها را تبدیل به عایق­ های حرارتی کارآمد می ­کند. ورق­ پلی کربنات RFX نیز این دو ویژگی شاخص را دارد.

8. ورق پلی کربنات AR

تا این­جا به طور کامل از محاسن ورق ­های پلی کربنات صحبت کردیم اما یکی از معایبی که این ورق­ ها دارند، خراش پذیری و ساییدگی آن­ها است. برای رفع این مشکل نوعی از ورق های پلی کربنات ساخته شده است که در برابر ساییدگی مقاوم هستند. پوشش خاصی روی ورق ­های پلی کربنات AR قرار گرفته است که بدون کاهش شفافیت، آن­ها را در برابر خراش مقاوم کرده است.

9. ورق پلی کربنات آنتی استاتیک (ضد الکتریسیته ساکن)

نوع خاصی از ورق ­های پلی کربنات هستند که با مخلوطی از فلز و پلاستیک پوشانده شده اند. در برخی از مکان­ ها، مانند آزمایشگاه­ ها لازم است از ورق­ های پلی کربناتی استفاده شود که آنتی استاتیک باشند. پوشش خاصی که روی این محصولات قرار می­ گیرد از جرقه زدن و جذب کردن گرد و خاک جلوگیری می ­کند.

سخن آخر

انواع ورق­ پلی کربنات در بازار وجود دارد. هر کدام از آن­ها ویژگی ­های منحصر به فردی دارد. امروزه کاربرد آن­ها بسیار بیشتر از قبل شده ­است. این ورق ­ها در صنایع مختلف کاربرد دارند.

وزن سبک و مقاومت بالا از ویژگی­ های مهم این ورق­ ها است. برخی صفحات پلی کربنات به صورت تخصصی و برای مصارف خاصی طراحی و تولید می­ شوند؛ مانند صفحات پلی کربنات ضد گلوله و یا صفحات پلی کربنات مقاوم به شعله. فروشگاه ­های عرضه کننده محصولات پوششی ساختمان، مرکز فروش پلی کربنات در تهران هستند.

در هر صورت مهم این است که کاربرد دقیق هر یک از صفحات را بدانیم و با توجه به نیازی که وجود دارد خرید پلی کربنات را انجام دهیم. نصب و استفاده از این صفحات آسان است و در بسیاری از سازه­ ها استفاده می­ شود. قیمت ورق­ه ای پلی کربنات در مقایسه با شیشه بیشتر است. اما به دلیل عمر طولانی و استحکام این صفحات، خرید آن­ها به­ صرفه است.

منبع: همشهری آنلاین

به "معرفی کامل انواع ورق پلی کربنات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی کامل انواع ورق پلی کربنات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید