نتایج یک تحقیق نو نشان می دهد استنشاق دود خودرو می تواند اتصال مغز را تنها در عرض 2 ساعت تغییر دهد

به گزارش موسیقی با امیر، آلودگی هوا می تواند بر نحوه سیم کشی مغز شما تأثیر بگذارد، دانشمندان دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC) و دانشگاه ویکتوریا کشف کردند که استنشاق گاز اگزوز اتومبیل می تواند اتصال مغز را در عرض دو ساعت تغییر دهد.

نتایج یک تحقیق نو نشان می دهد استنشاق دود خودرو می تواند اتصال مغز را تنها در عرض 2 ساعت تغییر دهد

این یافته بر اساس یک کارآزمایی تصادفی دو سو کور بر روی 25 بزرگسال سالم اجرا شده که در یک محیط آزمایشگاهی در معرض آلودگی خودرو قرار گرفتند. در مرحله دیگر، شرکت نمایندگان نیز در معرض هوای تمیز فیلتر شده قرار گرفتند.

اسکن مغز قبل و بعد از هر سناریو گرفته شد. پس از اینکه شرکت نمایندگان در معرض آلودگی هوا قرار گرفتند، مغز آن ها در قسمت شبکه حالت پیش فرض (DMN) فعالیت کمتری نشان داد. اینم بخش مجموعه ای از نواحی مغزی به هم پیوسته هستند که وقتی درگیر افکار درونی، مانند درون نگری و یادآوری می شویم، فعال تر می گردد.

در نحقیقات گذشته، کاهش حافظه کاری و عملکرد کاری در جریان آلودگی هوا تعیین شده بود.

خبر خوب این است که تغییرات مشاهده شده در این مطالعه موقتی بوده و پس از تمفس هوای تمیز از ریه ها به حالت عادی بازگشته است.

با این وجود، یافته ها مسیر احتمالی را نشان می دهند که قرار گرفتن مزمن در معرض آلودگی هوا می تواند اثرات مضری بر مغز داشته باشد.

با توجه به اینکه 99 درصد از مردم دنیا سطوح ناایمن آلودگی هوا را تنفس می نمایند، عواقب آن بر سلامت عمومی می تواند عمیق باشد.

در چین، تحقیق جدیدی آلودگی هوا را با نمرات بدتر در آزمون های زبان و ریاضی مرتبط دانسته اند که به طور میانه ارزش تحصیلی را یک سال را کاهش می دهد.

در سال 2020، نشانگرهای مرتبط با بیماری آلزایمر، یک مرکز شهری که آلودگی شدید هوا را تجربه می نماید، در مغز بزرگسالان جوان، بچه ها و حتی نوزادانی که در مکزیکوسیتی زندگی می کردند مشاهده شد.

تحقیقات دیگری در همان شهر نیز محرک احتمالی این آسیب را نشان داد: نانوذرات فلزی آلودگی هوا در مغز بسیاری از مردم محلی.

در سال 2022، دانشمندان تأیید کردند که این ذرات، پس از عمل دم، گاهی اوقات می توانند سد محافظ مغز را که زمانی تصور می شد مانع عبور مواد سمی شوند، دور می زننند.

مطالعه کنونی تنها بر دود اگزوز خودروها تکیه داشت، اما ممکن است اشکال دیگری از آلودگی هوا وجود داشته باشد که حتی سریع تر و با اثرات بدتری عمل می نماید.

به عنوان مثال، قبل از ممنوعیت سرب در بنزین در ایالات متحده، محققان پیش بینی می نمایند که بخارات سمی به وسیله 170 میلیون آمریکایی یا بیشتر تنفس می گردد که منجر به کاهش نمره ضریب هوشی تجمعی 824 میلیون امتیاز (نزدیک به 3 امتیاز برای هر نفر) می گردد.

بنزنی ممکن است امروزه حاوی سرب نباشد، اما این بدان معنا نیست که برای ریه ها یا مغز شما بی خطر است.

بهتر است اطمینان حاصل کنید که فیلتر هوای ماشین شما به خوبی کار می نماید، و اگر در خیابانی شلوغ پیاده روی می کنید یا دوچرخه سواری می کنید، به مسیری کمتر شلوغ تغییر مسیر دهید. (اگر خودرویی امروزی دارید در خجم بالای آلودگی آب و هوا در ایران!)

ما باید بدانیم که در دراز مدت آلودگی آب و هوا چه بلایی سر مغز ما می آورد.

منبع: Environmental Health

منبع: یک پزشک

به "نتایج یک تحقیق نو نشان می دهد استنشاق دود خودرو می تواند اتصال مغز را تنها در عرض 2 ساعت تغییر دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نتایج یک تحقیق نو نشان می دهد استنشاق دود خودرو می تواند اتصال مغز را تنها در عرض 2 ساعت تغییر دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید