نگاهی به شرایط بازسازی بازار قدیمی کبودرآهنگ

به گزارش موسیقی با امیر، ایسنا/ این خبر پیرامون نگاهی به شرایط بازسازی بازار قدیمی کبودرآهنگ برای شما نوشته شده است.

نگاهی به شرایط بازسازی بازار قدیمی کبودرآهنگ

از قدیم الایام بازارها قلب تپنده شهر بوده و همواره در عرصه های اجتماعی، فرهنگی، مالی و سیاسی نقش انکارناپذیری داشته اند. طی چند دهه اخیر و همراه با اهمیت صنعت توریستی و دغدغه حفظ میراث فرهنگی، بازار نیز در کنار ایفای نقش خود به یکی از جذابیت های سفر تبدیل شده و بازار شهرهای مختلف دیدنی های بسیاری برای توریستان دارد.

از طرفی عمر بازارهای قدیمی به اهمیت آنها افزوده و یادگارهایی که این مجموعه های تاریخی در دل خود پنهان نموده اند، ضرورت حفظ و نگهداری آنها را دو چندان نموده است به طوریکه بناهای واقع در بازارها مانند سراها و کاروانسراها به عنوان بناهای واجد ارزش می توانند نقش بسزایی در رونق توریستی یک منطقه داشته باشند و در رونق مالی تأثیرگذار باشند.

بازار قدیمی کبودرآهنگ یکی از آثار شاخص این شهرستان است که در سال 1304 هجری شمسی با مساحت 1700 متر تأسیس شده و حدود 70 واحد تجاری دارد. این بازار در گذشته نه تنها محلی برای انجام معاملات مالی بلکه مکانی برای صلح و آشتی و پیمان ها بوده و در زندگی اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و دینی مردم منطقه نقش مؤثری داشته است.

فروردین سال 1400 رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان کبودرآهنگ درباره شرایط بازسازی بازار گفت: بازسازی بازار قدیمی شهر کبودراهنگ از اسفند سال گذشته شروع شده و با اعتبار فعلی تنها پنج درصد بازار بازسازی خواهد شد.

مهدی غلامی پیرامون نگاهی به شرایط بازسازی بازار قدیمی کبودرآهنگ اعلام کرد: بازسازی کامل بازار سنتی کبودرآهنگ 1.5 میلیارد اعتبار احتیاج دارد و در حال حاضر قسمتهای اضطراری بازار در دست بازسازی است، اگر امسال اعتباری به این مجموعه تخصیص یابد ادامه کار را انجام می دهیم.

وی اضافه نمود: شهرداری و اداره اوقاف شهرستان کبودرآهنگ نیز در زمینه بازسازی قول مساعدت داده اند و به دلیل اوقافی بودن تعدادی از مغازه های بازار انتظار داریم با میراث فرهنگی همکاری نمایند.

شهریور 1401 هم غلامی گفت: مرحله سوم بازسازی بازار تاریخی کبودرآهنگ به حدود یک میلیارد تومان بودجه احتیاج دارد و کوشش می کنیم در این مرحله، عملیات بازسازی به اتمام برسد.

وی بعلاوه اظهار داشت: شهرداری و اداره اوقاف شهرستان کبودرآهنگ باید در عملیات بازسازی بازار همکاری نمایند تا این مجموعه هر چه زودتر به چرخه توریستی شهرستان اضافه و باعث جذب توریست گردد.

آبان همان سال ، فرماندار کبودرآهنگ با اشاره به وقفی بودن بیشتر مغازه های بازار قدیمی این شهرستان، از اداره اوقاف و امور خیریه خواست تا در زمینه بازسازی و بازسازی بازار قدیمی کبودرآهنگ مساعدت کند.

مسلم غلامی اضافه نمود: در مرکز شهر هیچ مکان توریستی وجود ندارد به همین دلیل ضروری است تا با بازسازی و بازسازی مکانهای قدیمی و ایجاد موزه مردم شناسی مکانهای توریستی برای بازدید مسافران و توریستان ایجاد گردد.

دی سال گذشته مدیر کل میراث فرهنگی ، توریستی و صنایع دستی استان همدان نیز ضمن بازدید از بازار کبودرآهنگ ، بر ضرورت توسعه شهر کبودرآهنگ از لحاظ حفاظت میراث فرهنگی و توریستی بر پیش بینی اعتبار از اعتبارات سفر ریاست جمهوری برای ادامه بازسازی بازار اطلاع داد.

محسن معصوم علیزاده ادامه داد: این بازار در دو مرحله با بازسازی 210 میلیون تومان شروع شده و برای ادامه بازسازی نیز یک میلیاد و 380 میلیون تومان در کمیته برنامه ریزی شهرستان مصوب شده است.

حالا پس از اینکه چندین سال است بازار قدیمی کبودرآهنگ با اعتبارات اندک بازسازی می گردد و هنوز هم به اتمام نرسیده است و البته شهرداری و اداره اوقاف هم پای کار نیامده اند، شرایط تازه بازسازی بازار را از رئیس میراث فرهنگی شهرستان جویا شدیم.

غلامی با اشاره به اینکه تا به امروز موضوع بازسازی بازار را چندین بار از اداره اوقاف و شهرداری کبودرآهنگ پیگیری نموده ایم اما پای کار نیامده اند، گفت: کمیته برنامه ریزی شهرستان حدود یک میلیارد و 200 هزار تومان به بازسازی بازار در امسال اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه بازار قدیمی مساحت زیادی دارد و برای بازسازی مشارکت شهرداری و اداره اوقاف شهرستان را می طلبد، توضیح داد: میراث فرهنگی به تنهایی از پس بازسازی بازار بر نمی آید و این دستگاه ها باید در کنار ما باشند.

غلامی با اشاره به اینکه پیش بینی می گردد با اعتبار امسال حدود 50 تا 60 درصد بازار بازسازی گردد، اظهار کرد: با توجه به اینکه تعدادی از مغازه های بازار اوقافی هستند، مشارکت این دستگاه در بازسازی ضرورت دارد.

منبع: همگردی

به "نگاهی به شرایط بازسازی بازار قدیمی کبودرآهنگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به شرایط بازسازی بازار قدیمی کبودرآهنگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید