کنسلی 1000 میلیارد تومانی پرواز های نوروزی ، تخلف شرکت های هواپیمایی زیر سایه بی تدبیری دولت

به گزارش موسیقی با امیر، با اینکه به دلیل شیوع کرونا طبق بخشنامه وزارت راه و شهرسازی هزینه بلیط های لغو شده مسافران تا پیش از 5 اسفند باید بدون کسر جریمه عودت داده گردد، اما بعضی شرکت ها به این دستور العمل قانونی تمکین نمی نمایند.

کنسلی 1000 میلیارد تومانی پرواز های نوروزی ، تخلف شرکت های هواپیمایی زیر سایه بی تدبیری دولت

گروه اقتصادی موسیقی با امیر- سینا احدیان؛ به دلیل اپیدمی شدن ویروس کرونا در ایران و لزوم توقف سفر های نوروزی و غیر ضروری مردم به درخواست ستاد ملی مبارزه با کرونا، پنجم اسفند محمد اسلامی؛ وزیر راه و شهرسازی طی بخشنامه ای به سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت های هواپیمایی تأکید کرد که مسافرانی که پیش از این تاریخ نسبت به تهیه بلیت برای سفر های پیش رو و سفر های نوروزی اقدام نموده اند می توانند بلیت خود را بدون کسر جریمه کنسل نمایند؛ و خیاشان بابت عودت کامل هزینه بیلط راحت باشد.

البته گفتنی است که مسافران باید حدبیشتر 12 ساعت قبل از ساعت درج شده در بلیط نسبت به کنسلی اقدام می کردند.

در راستای نگرانی مردم از بیماری کرونا و تاکیدات ستاد ملی کرونا مبنی بر کاهش رفت و آمد ها و همچنین عدم ارائه خدمات گردشگری بویژه از سوی تور های داخلی و خارجی و تعطیلی هتل ها و مراکز اقامتی و اماکن تفرحی و گردشی تقاضای سفر در انواع مدل های حمل ونقلی از جمله هوایی کاهش یافت و بسیاری از مسافرانی که بلیت هواپیما خصوصاً برای ایام نوروز گرفته بودند نسبت به کنسلی بلیط اقدام کردند.

در روز های ابتدایی اسفندماه کنسلی بلیط مسافران از نظر استرداد بلیت و دریافت وجه مشکل چندانی نداشتند، اما با افزایش حجم تقاضای کنسلی بلیط هواپیما اغلب آژانس ها و همچنین شرکت های هواپیمایی با کمبود نقدینگی روبرو شدند و از سوی دیگر نبود هماهنگی بین شرکت های هواپیمایی و آژانس ها در پرداخت پول باعث مسائلی شد که برای مردم دردسر ایجاد کرد.

گزارش های متعدد مردمی و آنالیز های میدانی موسیقی با امیر نشان می دهد بسیاری از آژانس های هواپیمایی یا نسبت به عودت مبلغ کامل بلیط های کنسلی تخلف نموده و مبالغ 10 تا 40 درصدی را از هزینه های بلیط کسر می نمایند و یا نسبت به استرداد کامل مبلغ بلیط در پاسخ به مسافران آن ها را به صبر کردن تا بعد از تعطیلات نوروز حواله می نمایند.

سیداحسن علوی؛ عضو کمیسیون مجلس گفته است: زمانیکه دولت به صورت کلان دستور لغو پرواز های هوایی و حمل و نقل ریلی را صادر کرد، دولت یا وزارتخانه باید هزینه ها را جبران کند. علوی اضافه نمود: متأسفانه خبر هایی به گوش می رسد که بعضی از دفاتر فروش بلیط، چندین درصد از هزینه بلیط را به عنوان خسارت کنسلی برداشته اند که این مسئله خلاف قانون است.

به نظر می رسد با کنسل شدن سفر های نوروزی که پیک مسافرت های خارجی و داخلی مردم در طی سال است شرکت های هواپیمایی نیز مانند بسیاری از کسب و کار ها با بحران اقتصادی جدی روبرو شده اند، در هر حال وزارت راه و شهرسازی اعلام نموده است که 10 درصد مبلغ جریمه که قرار شده از مسافران بابت کنسلی بلیط تا پیش از 5 اسفند کسر نگردد توسط دولت به شرکت های هواپیمایی و ریلی پرداخت می گردد، اما اتفاقاتی که عملا اتفاق افتاده نشان می دهد عواقب این فشار اقتصادی و مشکل کمبود نقدینگی ایرلاین ها دامن گیر مردم شده و مسافران آنطور که وزیر محترم راه و شهرسازی اعلام نموده است نمی توانند با خیال آسوده هزینه بلیط کنسل شده خود را دریافت نمایند.

روز گذشته مدیر یک آژانس هواپیمایی نیز گفته است: مشکل ما امروز این است که شرکت های هواپیمایی ما بابت ابطال بلیط هنوز به ما پولی نداده اند، به عنوان مثال شرکت ماهان هنوز به ما پول نداده است و اعلام می نماید موتور هواپیما خریده است. این مدیر آژانس هواپیمایی تأکید نموده است: دولت به جای آنکه به سرعت بخشنامه بزند و به 5 هزار آژانس و دفتر خدمات مسافری و هوایی بگوید که پول مردم را برگرداند اول به شرکت های هواپیمایی داخلی بگوید پول بلیط مسافر را بدون خسارت به آژانس ها عودت دهند تا آن ها به مردم بپردازند.

وی اضافه می نماید: درست است که وزیر راه و شهرسازی بخشنامه داده است آژانس ها پول مردم را برگردانند، ولی آژانس ها هم فروشنده محصولات دیگران هستند، آن ها از شرکت هواپیمایی و چارترنماینده می خرند، از هتل و کارگزاری هتل خریداری می نمایند، بهتر بود قبل از آنکه چنین بخشنامه ای خطاب به 5 هزار آژانس تهیه گردد به این 10 تا 15 شرکت هواپیمایی داخلی تأکید می شد که پول های چارترنماینده و آژانس ها را بپردازند تا آژانس ها پول مردم را بدهند؛ ما هنوز با شرکت های هواپیمایی روبرو هستیم که پول مردم را نداده اند، آژانسی که 7.5 میلیارد تومان پول دست کارگزار دارد باید قطعاً این پول را پس بگیرد تا بتواند به مسافر پول را برگرداند در حالی که هنوز تدبیری در این باره اندیشیده نشده است.

از سوی دیگر یاسر رایگانی؛ سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی با رد بسیاری از خبر ها مبنی بر عدم عودت کامل هزینه بلیط های کنسلی هواپیما گفته است: در بیشتر موارد پول بلیط پرواز های لغو شده به خریداران برگشت داده شده است و باقی آن نیز به هموطنان پرداخت خواهد شد. رایگانی تاکید نموده است: مردم اگر با تخلفی روبرو شدند به مراجع ذی ربط شکایت نمایند تا در اسرع وقت به شکایت آن ها رسیدگی گردد.

اسعدی سامانی؛ دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی هم با بیان اینکه حجم استرداد بلیت های پرواز ها این روز ها بسیار زیاد است گفت: شرکت های هواپیمایی دچار کمبود نقدینگی هستند و ممکن است در پرداخت پول مسافران با مسائلی روبرو باشند البته بعضی از شرکت های هواپیمایی توانسته اند از مسافران خود مهلت بگیرند تا در موعد مقرر پول بلیت را به آن ها برگردانند. پیش بینی ها حاکی از آن است که شرکت های هواپیمایی داخلی به خاطر کاهش تقاضا و کنسلی بلیط و شیوع بیماری کرونا تا 15 فروردین 99 حدود 3 هزار میلیارد تومان خسارت ببینند.

مرتضی دهقان؛ معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری عامل تأخیر در بازگرداندن پول مسافران را دورکاری کارمندان شرکت هواپیمایی اعلام نموده و گفته است میزان پرواز های داخلی به شکل چشمگیری کاهش یافته است.

طبق گفته یک منبع مطلع در دولت به خبرنگار اقتصادی موسیقی با امیر، حجم کنسلی بلیط های هواپیمایی تا قبل از 5 اسفند بیش از 700 میلیارد تومان بوده و به نظر می رسد با توجه به افزایش آمار مبتلایان کرونا در ایران و جدی دریافت مسئله و محدودیت های ایجاد شده برای بسیاری از شهرها و اماکن تفریحی ممکن است رقم کنسلی بلیط های حمل و نقل مسافری هوایی به 1000 میلیارد تومان رسیده باشد بنابراین ایرلاین ها تا کنون با این حجم از کنسلی پرواز ها روبرو نشده بودند و این موضوع را پیش بینی نمی کردند لذا بخشی از درآمد حاصل از فروش بلیط را مثل سال های گذشته در توسعه زیرساخت ها و خرید لوزام و احتیاج ها هزینه نموده و اکنون با مشکل نقدینگی روبرو شده اند.

رضا جعفر زاده؛ سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور در مصاحبه با خبرنگار اقتصادی موسیقی با امیر در رابطه با مسائل بوجود آمده پیرامون استرداد هزینه کنسلی بلیط های هواپیمایی گفت: با توجه به شیوع کرونا حجم بسیار بالایی از بلیط های هواپیمایی مربوط به سفر های اسفند و فروردین از سوی مردم کنسل شد که این حجم بالای کنسل شدن بلیط مسبوق به سابقه نیست.

جعفرزاده اضافه نمود: هزینه بخش زیادی از بلیط های کنسل شده به طور کامل پرداخت شده است و آن دسته از مسافران محترمی که هنوز مبلغ استرداد بلیط پروازشان پرداخت نشده مطمئن باشند با کوشش حدبیشتری همکاران ما و با اندکی تحمل در اولین فرصت پول بلیط مسترد شده خود را دریافت خواهند کرد.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور تاکید نمود: اگر شرکتی بخواهد به بخشنامه وزارت راه و شهرسازی بی توجهی کند و در پرداخت کامل هزینه بلیط هایی که قبل از 5 اسفند لغو شده تخلفی انجام دهد به شدت با آن برخورد می کنیم.

جعفر زاده اضافه نمود: اگر مردم با تخلفی در پرداخت مبلغ بلیط های کنسل شده روبرو شدند احتیاج نیست نگران باشند و یا به صورت حضوری پیگیری نمایند و صرفا کافی است ابتدا به وسیله سایت به ایرلاینی که بلیط دارند شکایت نمایند و اگر نتیجه ندریافتد به وسیله سایت سازمان هواپیمایی شکایت نمایند که همکاران ما شخصا شکایات را پیگیری و به نتیجه خواهند رساند.

نتیجه و پیشنهاد

به نظر می رسد ضمن اینکه لازم است دولت هر چه سریعتر نسبت به تامین نقدینگی شرکت های هواپیمایی به وسیله تسهیلات بانکی کوتاه مدت اقدام کند تا مشکل پرداخت مبالغ کنسلی بلیط به مردم حل گردد با توجه به شرایط خاص کشور در مبارزه با کرونا و به منظور همدلی و همراهی ملی در این برهه از زمان مسافران محترم نیز اندکی صبر نمایند تا نواقص موجود هر چه زودتر مرتفع گردد، اما در موضوع تخلف و عدم تمکین شرکت های هواپیمایی و مراکز فروش بلیط مسئله متفاون است و لازم است هر چه سریعتر وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواپیمایی، سازمان تعزیرات حکومتی هر چه سریعتر و به طور جدی با این اقدام غیر قانونی برخورد نموده و به نگرانی مردم خاتمه دهند.

از سوی دیگر دولت بایستی بعد از آنالیز ابعاد مختلف بحران اقتصادی بوجود آمده برای ایرلاین ها و شرکت های هواپیمایی را در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا مطرح نموده و برای جلوگیری از ورشکستگی احتاقتصادی آن ها مانند سایر کسب و کارها حمایت لازم را انجام دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "کنسلی 1000 میلیارد تومانی پرواز های نوروزی ، تخلف شرکت های هواپیمایی زیر سایه بی تدبیری دولت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنسلی 1000 میلیارد تومانی پرواز های نوروزی ، تخلف شرکت های هواپیمایی زیر سایه بی تدبیری دولت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید