8 ترفند مفید افزایش سرعت مرورگر کروم

به گزارش موسیقی با امیر، آخرین باری که از ویندوز و مک بدون باز کردن یک مرورگر وب استفاده کردید را یادتان می آید؟

8 ترفند مفید افزایش سرعت مرورگر کروم

قطعا هنوز نرم افزارهای قدیمی مانند مایکروسافت ورد یا فتوشاپ استفاده می شوند ولی امروزه بخش عمده ای از کارهای ما درون یک مرورگر وب است. از مدیریت ایمیل ها و چت و گشت وگذار در وب بگیرید تا شبکه های اجتماعی، تماشای فیلم، گوش دادن به موسیقی و بسیاری از کارهای محاسباتی دیگر.

حتی بعضی از کاربران از برنامه های آفیس مبتنی بر وب مانند Google Docs و Sheets به جای نرم افزارهای سنتی آفیس استفاده می نمایند.

اصولا، مرورگرهای وب به یک سیستم عامل برای محاسبات آنلاین تبدیل شدند. بیش از 70 درصد بازار مرورگرهای وب دسکتاپ و لپ تاپ را گوگل کروم در اختیار دارد. اگر مرورگر کروم کند گردد؛ تقریبا تمام کارهای ما آسیب می بینند و بهره وری ما شدیدا کاهش پیدا خواهد نمود.

سین کاپتاین، نویسنده سایت فوربس مدت زمان زیادی را مشغول جست وجو در اینترنت برای یافتن بهترین ترفندها و روش های بهبود سرعت مرورگر کروم بوده است. انواع افزونه ها را یافته و نصب می نماید. همین طور، به طور اختصاصی با ماکس کریستف، مدیر مهندسی کروم در گوگل صحبت نموده و از او درباره نحوه سبک و لاغر نگه داشتن گوگل کروم صحبت نموده است.

نتیجه این تحقیق در 8 ترفند و روش زیر برای افزایش سرعت گوگل کروم در سیستم عامل های ویندوز، مک و کروم بوک آمده اند:

1- به روزرسانی مرورگر وب

همواره از جدیدترین نسخه مرورگر کروم بهره ببرید. کریستف مدیر بخش مهندسی کروم می گوید: ما همواره گوگل کروم را به روز می کنیم و در حال توسعه آن هستیم. این ساده ترین کاری است که مردم می توانند انجام بدهند.

کروم به طور اتوماتیک به روزرسانی های جدید را دانلود می نماید ولی احتیاج به ریستارت برای نصب آن ها دارد.

برای اینکه مرورگر کروم خود را همواره به روز نگه دارید؛ روی آیکون سه نقطه (More) در گوشه بالا سمت راست کروم کلیک کنید یا در نوار آدرس عبارت /chrome://settings را بزنید.

در گام بعدی باید روی Help>About Google Chrome بزنید. اگر کروم به روز باشد؛ صفحه About نمایش داده می گردد ولی اگر به روز نباشد؛ اقدام به نصب بسته های به روزرسانی و ریستارت می نماید.

2- با Task Manager کروم آشنا شوید

مرورگر کروم دارای ابزاری برای مشاهده و گزارش گیری از شرایط منابع کامپیوتر مانند رم، پردازنده و شبکه است. این ابزارها نشان می دهند یک افزونه چقدر منابع سخت افزاری سیستم را مشغول نموده است یا یک برگه باز شده چقدر مصرف رم دارد.

برای مشاهده این ابزار روی آیکون سه نقطه (More) در گوشه بالا سمت راست پنجره کروم کلیک کنید و به جهت More Tools>Task Manager بروید. ابزار Task Manager کروم برای یافتن مسائل این مرورگر هم قابل استفاده است.

3- برگه ها را آنالیز کنید

برگه های مرورگرها برای کارهایی مانند آنالیز خرید یک گوشی یا لپ تاپ یا مطالعه درباره یک موضوع خاص بسیار مفید هستند اما به راحتی می توانند از کنترل خارج شوند.

یک کاربر ممکن است پس از دو ساعت کار با مرورگر کروم، سه پنجره باز شده داشته باشد که در هر کدام ده ها برگه باز شده هست. هر برگه شرایط خاص خودش را از نظر مصرف رم و پردازنده دارد.

هنگامی که متوجه می شوید سیستم کند شده یا مرورگر کروم به خوبی کار نمی نماید؛ سریعا ابزار Task Manager کروم را باز نموده و به آنالیز برگه ها مشغول شوید؛ شاید یک یا دو برگه مصرف رم بسیار بالایی دارند. مثلا، یک ویدئو یوتیوب در آن ها پخش می گردد که باعث زمین گیر شدن سیستم شدند.

می توانید پس از یافتن برگه های پر مصرف، آن ها را ببندید یا با انتخاب و زدن کلید End در ابزار تسک منیجر به کارشان انتها دهید تا برگه های دیگر آزاد شوند و به روال کاری عادی خود برگردند.

اگر باید برگه ای هنوز باز بماند؛ می توانید شرایط فعالیت آن را به تعلیق درآورید تا زمانی که احتیاج به استفاده و بازدید از آن دارید. در این حالت، آدرس URL برگه ذخیره شده ولی عملا منابعی از کامپیوتر مصرف نمی نماید.

افزونه هایی برای این کار مانند Great Suspender وجود دارد که یاری می نمایند یک برگه یا چند برگه را فوری به حالت تعلیق ببرید. می توانید مدت زمان تعلیق یک برگه را تعیین کنید؛ مثلا 30 دقیقه یا بیشتر.

کریستف می گوید قطعا این یک روش موثر مدیریت برگه هایی است که فعلا ازشان استفاده نمی کنید ولی نمی خواهید بسته شوند. افزونه Great Suspender تنظیمات بسیار زیادی دارد که اجازه می دهد سریع برگه های مشغول پخش ویدئو یا صدا را متوقف کنید.

4- مسدود کردن فیلم هایی که اتوماتیک پش می شوند

در این مسئله دو دیدگاه وجود دارد. گوگل دوست دارد فیلم ها و انیمیشن ها به طور اتوماتیک در یک برگه مرورگر وب کروم اجرا شوند تا دیگر کاربر احتیاجی به کلیک کردن یا زدن دکمه Play نداشته باشد.

اما پخش اتوماتیک فیلم ها و انیمیشن ها باعث مصرف منابع سخت افزاری و کاهش سرعت مرورگر وب و سیستم می گردد. اینجا است که دیدگاه دوم مطرح می گردد که با یک افزونه مانند AutoplayStopper از هرگونه پخش اتوماتیک فیلم و انیمیشن در برگه ها جلوگیری گردد و خود کاربر در صورت احتیاج، سراغ زدن کلید Play یک فیلم در برگه ای برود.

5- مدیریت افزونه های مرورگر

افزونه ها می توانند ویژگی ها و قابلیت های بسیار مفیدی به مرورگر وب اضافه نمایند ولی در عوض مصرف نماینده خوبی برای منابع سیستم هستند.

بهتر است به طور دوره ای افزونه های کروم را آنالیز کنید. روی آیکون سه نقطه More در گوشه بالا سمت راست پنجره کروم کلیک کنید و گزینه More Tools>Extensions را برای مشاهده افزونه های نصب شده روی گوگل کروم را بزنید.

در اینجا می توانید افزونه های قدیمی که دیگر استفاده نمی شوند یا احتیاجی ندارید را پاک کنید. کافی است سوئیچ سمت راست هر افزونه را لمس نموده تا غیبرطرفال گردد یا روی گزینه Remove بزنید تا برای همواره پاک گردد.

باز هم می توانید در این زمینه از ابزار Task Manager یاری بگیرید تا ببینید کدام افزونه مصرف منابع سخت افزاری بیشتری دارد و باید غیبرطرفال یا حذف گردد. بهتر است همواره بیشتر از چند افزونه فعال روی کروم نداشته باشید.

6- از شتاب دهنده سخت افزاری برای ویدئوها بهره ببرید

پخش ویدئو سنگین ترین کار برای یک مرورگر وب است. به ویژه، پس از شیوع ویروس کرونا، پخش استریم در اینترنت و مرورگر وب افزایش یافته است و کاربران برای آموزش آنلاین، ویدئو کنفرانس، تماشای فیلم و سریال ناچار به پخش ویدئو در کروم هستند.

برای کاهش فشار استریم و پخش ویدئوها در این مرورگر وب می توانید از شتاب دهنده سخت افزاری کروم بهره ببرید. این ویژگی یاری می نماید پردازنده گرافیکی سیستم شما ویدئوها را به صورت آفلاین پردازش کند.

از آیکون سه نقطه More گوشه بالا سمت راست پنجره آیکون وارد جهت Settings>Advanced>System شوید و اطمینان حاصل کنید که ویژگی Use hardware acceleration when available برای کروم شما فعال است.

این قابلیت برای مرورگر کروم دستگاه های کروم بوک ارائه نشده است.

7- ابزار پاک سازی کروم را اجرا کنید (فقط ویندوز)

بدافزارهای زیادی در وب وجود دارند که باعث کند شدن مرورگر وب و از بین رفتن یک تجربه وبگردی خوب می شوند. این بدافزارها موتور پیش فرض مرورگر وب را تغییر داده یا آدرس صفحه اصلی را تغییر داده و انواع تبلیغات و پاپ آپ مضر را نشان می دهند.

بیشتر این بدافزارها برای سیستم های ویندوز نوشته و منتشر شده اند. میزان این بدافزارها آن قدر زیادی است که مهندسان گوگل ناچار شدند یک ابزار ضدبدافزار برای کاربران ویندوز و مرورگر کروم عرضه نمایند.

برای دسترسی به این ابزار روی آیکون سه نقطه More کلیک نموده و به جهت Settings>Advanced بروید. در بخش Reset and clean up روی گزینه Clean up computer کلیک کنید تا مرورگر کروم برای بدافزارها اسکن گردد و احیانا اگر بدافزاری نصب شده؛ اجرای آن متوقف و پاک گردد.

8- وقتی همه چیز خراب شد؛ کروم را ریست کنید

اگر همه ترفندهای گفته شده در بالا را انجام دادید ولی هنوز مرورگر کروم کند است و با خطا روبرو است؛ بهتر است کروم را ریست و به تنظیمات پیش فرض ببرید.

ریست کردن کروم باعث از بین رفتن اطلاعات مهم شما مانند تاریخچه وب گردی، فایل های ذخیره شده، بوک مارک ها، رمزهای عبور و افزونه ها نمی گردد. افزونه ها به طور کامل غیبرطرفال می شوند که می توانید دوباره آن ها را فعال کنید.

برای آغاز دوباره می توانید صفحه اصلی، موتور جست وجو، برگه های پین شده و برگه های جدید را تنظیم کنید. کمی وقت می گذارید و دوباره مرورگر کروم را مطابق سلیقه خود سفارشی سازی می کنید ولی مشکل سرعت کند مرورگر وب را برطرف خواهید کرد.

برای ریست گوگل کروم روی آیکون سه نقطه More بالا گوشه سمت راست پنجره کروم کلیک کنید و به جهت Settings>Advanced>Reset بروید و گزینه Restore settings to their original defaults را بزنید.

منبع

منبع: یک پزشک

به "8 ترفند مفید افزایش سرعت مرورگر کروم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 ترفند مفید افزایش سرعت مرورگر کروم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید