از همایش مجازی ابعاد انسانی-اجتماعی کرونا در ایران تا پویش رسانه ای امید

به گزارش موسیقی با امیر، فعالیت های علمی و فرهنگی اعضای هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی مرتبط با ویروس کرونا در چهار قالب پویش رسانه ای امید، یادداشت ها و تحلیل های علمی و فرهنگی، طرح ملی گردآوری، مستندسازی و فراتحلیل داده های مرتبط با ویروس کرونا و برگزاری همایش مجازی ابعاد انسانی-اجتماعی کرونا در ایران انجام شد.

از همایش مجازی ابعاد انسانی-اجتماعی کرونا در ایران تا پویش رسانه ای امید

به گزارش موسیقی با امیر، هدف از برنامه پویش رسانه ای امید، تقویت روحیه ملی و ارتقای بینش فرهنگی در مواجهه با سونامی کرونا در ایران امروز بوده و در این چارچوب کوشش شد با شناسایی افراد مبرز و شاخص در حوزه های مختلف علوم انسانی، کلیپ هایی صوتی و تصویری از آنها تهیه و در فضای مجازی بازنشر گردد.

در این راستا 13 کلیپ 36 دقیقه ای با میانگین مشاهده هر کلیپ 35000 نفر برای هر کلیپ و 26 یادداشت با میانگین مشاهده 2500 نفر برای هر یادداشت تهیه شد و در بازه زمانی محدودی در آپارات، اینستاگرام و سایر رسانه های جمعی مخاطبان قابل توجهی جذب نموده است. فراوری این کلیپ ها با همت مدیریت فرهنگی و ترویجی سازی این پژوهشگاه تا انتها تعطیلات عید نوروز ادامه دارد.

پویش رسانه ای امید کوشش نموده است تا با رویکردی میان رشته ای از رشته های علمی مختلف در حوزه علوم انسانی به منظور تقویت روحیه جامعه برای مقابله با سونامی کرونا بهره ببرد.

در حوزه کرونا و ادبیات فارسی مقاله نقبی به آینده آفرینش ادبی در ایران پس از کرونا با یادآوری ظرفیت های ادبیات کلاسیک فارسی توسط دکتر حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی نوشته شده که با رویکردی آسیب شناختی از نحوه مواجهه ادبیات فارسی با سونامی کرونا، می کوشد با بهره گیری از میراث گرانبهای مکنون در ادب فارسی راه هایی برای مقابله با موج وحشت، ناامیدی و یأس آلودگی برآمده از شرایط کرونایی ایران امروز نشان دهد.

در این حوزه دو سخنرانی با عناوین، غم دیگری و دوست دارم نیز ارائه شده که به صورت کلیپ و با بهره گیری از اندرزهای بوستان سعدی و با تمرکز بر حکایت در معنی شفقت، در جهت تقویت سرمایه های اجتماعی و همچنین اهمیت شرایط سخت امروز در بازیابی پیوندهای عاطفی و توجه هرچه بیشتر به موضوع مرگ و زندگی ارائه شده است.

در حوزه کرونا و روان شناسی نیز دو سخنرانی با عناوین عبور ایمن و توصیه های مهم درباره نحوه مواجهه اشخاص با پیغام های مرتبط با کرونا با تمرکز بر پیغام های مرتبط با سالمندان به صورت کلیپ ارائه شد که دربرگیرنده توصیه های مهم روانشناختی به ویژه برای کاربران فضای مجازی و سالمندان است و بر فشار روحی ناشی از بمباران اطلاعات هراس انگیز اشاره و به کاربران توصیه می گردد تنها بخش کوچکی از زمان خود را به کسب اطلاعات لازم و داده های ضروری از شرایط جاری اختصاص دهند و باقی زمان خود را به کارهای دیگری اختصاص دهند.

سه سخنرانی هم به صورت کلیپ در حوزه علوم اجتماعی و کرونا با عناوین کنشگری در بحران، کرونا و علوم انسانی و کرونا و اوقات فراغت فراوری شد که به مواردی از قبیل استفاده از موقعیت کرونایی امروز برای گذار از کنش پذیری به کنشگری، وظیفه اصحاب علوم انسانی در شرایط اخیر جامعه و یاری داوطلبانه افراد جامعه و همچنین خواندن رمان و فیلم در این شرایط خاص برای گسترش افق های ذهنی هموطنان اشاره دارند.

همچنین در حوزه های کرونا و تاریخ، کرونا و زبان شناسی، کرونا و حوزه سلامت، کرونا و تاریخ و بالاخره کرونا و فلسفه مجموعاً پنج سخنرانی با عناوین کرونا و تاریخ معاصر، همدلی ملی، مدافعان سلامت، مراقبت و سلامت و قرنطینه فرصتی برای ژرف اندیشی توسط اعضای هیئت علمی و پژوهشگران این پژوهشگاه به صورت کلیپ، تهیه و فراوری شد.

علاوه بر آن، اعضای هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی یادداشت ها و تحلیل های علمی و فرهنگی خود را با عناوین کرونا، نقش رسانه و سواد رسانه ای، کرونا و تحکیم پیوندهای ملی، کرونا، تجربه زیسته و زندگی روزمره، کرونا و نقش علوم انسانی، کرونا و پیغامدهای فرهنگی آن، کرونا و سیاستگذاری عمومی، کرونا و فقه پویا، کرونا و مسئولیت پذیری اجتماعی، کرونا و چشم اندازهای فلسفی و کرونا؛ نشان افتخار کارگزاران حوزه سلامت در قالب 41 یادداشت و تحلیل علمی در نشریات، سایت های خبری و فضای مجازی ارائه کردند.

سومین عملکرد اعضای هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی مرتبط با ویروس کرونا، طرح ملی گردآوری، مستندسازی و فراتحلیل داده های مرتبط با ویروس کرونا بود که دستاورد طبیعی چنین طرحی ایجاد آمادگی های همه جانبه در برابر مخاطرات احتمالی آینده ناشی از شیوع ویروس کرونا است.

این طرح در دو سطح گردآوری گسترده داده ها و مستندسازی آنها و همچنین سطح تحلیل و فراتحلیل داده ها انجام گرفت که از مهم ترین عناوین آن می توان به بیان خاطره ها، رنج ها، دلهره ها، سختی حبس خانگی و خود قرنطینگی، توضیح آنچه در درون خانواده ها گذشته، چگونگی پر کردن اوقات فراغت، چگونگی خرید کالا، چگونگی نظافت و شست وشو و بهداشت، تهیه لوازم بهداشتی از جمله ماسک و مواد شوینده، چگونگی مراقبت از بیماران، حالات بیماران، احساسات اعضای خانواده، محور گفتگوها و سرگرمی ها، روابط خانوادگی و دیدارها، اعتماد و عدم اعتماد به اخبار منتشر شده اشاره نمود.

اهم دستاوردهای این طرح مواردی از قبیل: ایجاد پایگاه ملی داده های مرتبط با کرونا که در آن اطلاعات گردآوری و ثبت گردد تا امکان استفاده کاربران فراهم آید، تحلیل و پردازش و فراتحلیل داده ها به منظور ایجاد آمادگی بیشتر در برابر بحران های مشابه آینده، انتشار انواع کتاب ها، مقاله ها، گزارش های تحقیقاتی، انتشار انواع توصیه های سیاستی، گزارش های راهبردی، روایت پردازی های مستند، تهیه فیلم ها، پویانمائی ها و انواع داده های مورد احتیاج صدا و سیما و رسانه ها، برگزاری نوآفرین ها(استارتاپ ها) برای یافتن راه چاره های مقابله با بحران و انجام مسابقه های گوناگون را شامل می گردد.

بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت علوم، همچنین در این راستا همایش مجازی ابعاد انسانی-اجتماعی کرونا در ایران در این پژوهشگاه برگزار می گردد و در این خصوص هماهنگی های لازم با سازمان پدافند غیرعامل و تا حدی ستادکل نیروهای مسلح انجام گرفته تا هم در احتیاجسنجی و دریافت ضرورت ها از این ارتباط سود گرفته گردد و هم حمایت مادی و معنوی نهاد ذی ربط با برگزاری این همایش جلب گردد. همچنین ارتباط مؤثری نیز با معاونت پژوهشی سازمان منطقه ای بهداشت جهانی در قاهره برقرار شده که در بهبود محتوایی طرح بسیار مؤثر بوده و در محتوای همایش نیز نظر آن نهاد برای همکاری جلب شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "از همایش مجازی ابعاد انسانی-اجتماعی کرونا در ایران تا پویش رسانه ای امید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از همایش مجازی ابعاد انسانی-اجتماعی کرونا در ایران تا پویش رسانه ای امید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید