استفاده از سوخت های زیستی برای صنایع هوایی پاک

به گزارش موسیقی با امیر، آثار منفی زیست محیطی ناشی از استفاده سوخت های فسیلی، باعث شده تا بشر به استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و پاک روی آورد. یکی از انواع این انرژی ها، سوخت زیستی (biofuel) است که به سه صورت جامد، مایع و گاز می تواند مورد استفاده قرار گیرد. محتوای انرژی سوخت زیستی از منابع زیستی و مواد آلی که بدن موجودات زنده را می سازند، به وجود آمده است. در واقع سوخت زیستى نوعى از سوخت است که از منابع زیست توده (بیومس ) به وجود مى آید. این بدان معناست که ماهیت سوخت زیستى به گیاهان برمی گردد و همین امر موجب تجدیدپذیر بودن آن می گردد.

استفاده از سوخت های زیستی برای صنایع هوایی پاک

منبع اصلی انرژی در زیست توده ها انرژی خورشید است که طی فرایند فوتوسنتز در گیاه ذخیره می شود. این انرژی ذخیره شده در گیاهان و زیست توده ها می تواند طی فرایندهای مختلف حرارتی، تبدیل شیمیایی و تبدیل بیوشیمیایی به انرژی قابل استفاده برای انسان تبدیل شود.

کتاب کاربرد سوخت زیستی در صنعت هوایی تألیف مهدی توسلی و مهرداد نوری کوپائی، موضوعات مرتبط با کاربرد سوخت زیستی در صنعت هوایی را مطرح می نماید. این اثر در هفت فصل ابتدا تاریخچه ای از سوخت های فسیلی بیان و در ادامه به موضوعاتی همچون خاستگاه های رویشی دانه های روغنی، شرایط کشت دانه های روغنی، فرایند فراوری بیودیزل از دانه های روغنی، استفاده از سوخت زیستی در صنعت هوایی، محصولات سوخت زیستی و آنالیز بازار سوخت زیستی می پردازد.

نویسندگان کتاب در بیان تاریخچه ای از کاربرد سوخت بیودیزل حاصل از گیاهان روغنی در جهان، نوشته اند: تا به امروز کوشش های فراوانی جهت نزدیک کردن خصوصیات روغن های گیاهی به سوخت دیزل اجرا شده است. عواملی همچون ویسکوزیته بالا، ساختار اسیدی و محتوای اسیدهای چرب آزاد روغن ها، موجب بروز مسائلی مانند پلیمری شدن در هنگام نگهداری و احتراق، گرفتگی و دیگر مسائل می شود. مهمترین مسائل مناسب نمودن روغن های گیاهی برای سوخت دیزل ویسکوزیته بالا، فراریت کم و غیراشباع بودن آن است.

البته باید توجه داشت که میزان مناسب بودن روغن کلزا و روغن نخل در موتور دیزل پاشش مستقیم، مورد ارزیابی قرار گرفته است. روغن های گیاهی در آزمایش های کوتاه مدت موتور دارای عملکرد مناسب موتور و سطوح آلاینده های خروجی مورد قبولی هستند. این نتایج تحت تأثیر رسوب کربن و چسبیدن رینگ در زمان های طولانی کار موتور می باشد. همچنین از روغن سویا به عنوان سوخت موتور در موتور اشتعال تراکمی استفاده می شود. آزمایش ها نشان داده که فقط در بخش بار، راندمان دارای تفاوت کمی با سوخت دیزل است و بهبود در مصرف سوخت ویژه ترمزی با استفاده از مخلوط حاصل نمی شود. براساس نتایج آزمایش دیگری در زمینه استفاده از روغن سویا در موتور دیزل، انتشار منواکسید کربن و هیدروکربن های سوخته نشده به ترتیب 21 و 47 درصد کاهش می یابند.

استفاده از سوخت های زیستی در صنعت هوایی

در سال های اخیر و با رشد هزینه های استفاده از سوخت های فسیلی، تمایل فزاینده ای در جهت استفاده از سوخت های جایگزین در جهان ایجاد شده است و تحقیقات گسترده ای در این حوزه در جهان انجام گرفته و یا در حال اجرا است. سوخت های زیستی با توجه به ویژگی ها و تشابه زیاد با سوخت های فسیلی مورد استفاده کنونی، از محتمل ترین گزینه ها برای استفاده در صنعت هوایی به شمار می فرایند. سوخت های زیستی در سال های گذشته در صنعت هوایی به منظور اثبات تکنولوژی و حتی به صورت تجاری مورد استفاده قرار گرفته اند.

صنعت هوایی بهبود چشمگیری در کاهش مصرف سوخت داشته است، اما به نظر می رسد آهنگ ارتقاء تکنولوژی برای کاهش مصرف سوخت، در سال های اخیر کُند شده باشد، درحالی که جهان همچنان بر کاهش اثرات سوء بر محیط زیست تأکید دارد. بنابراین به نظر می رسد که صنعت هوایی باید مسیری تازه را در این خصوص برگزیند. سوخت های زیستی تجدیدپذیر، برای تبدیل کردن صنعت هوایی به یک صنعت پاکیزه تر و یاری به میلیاردها انسانی که با هواپیما سفر می نمایند، در جهت کمتر خسارت وارد کردن به محیط زیست، بسیار مهم تلقی می شوند.

سودآوری سوخت های زیستی برای صنایع هوایی

با توسعه روش های فراوری سوخت های زیستی، این سوخت ها از لحاظ قیمت تمام شده قابل رقابت با سوخت های فسیلی خواهند بود. همچنین این کشورها به خصوص در کشورهای در حال توسعه، می توانند فرصت های مالی باارزشی را برای جوامع به وسیله ایجاد منابع جدید درآمد، به وجود آورند.

برآوردها نشان می دهد که 85 درصد هزینه های فراوری سوخت های زیستی مربوط به ماده اولیه آن خواهد بود که با رشد و تکامل تکنولوژی های کاشت و برداشت این مواد اولیه و گسترش استفاده و تجاری شدن آن ها، قیمت این مواد نیز کاهش خواهد یافت. با توجه به ماهیت تجدیدپذیر بودن این سوخت ها، می توان فراوری آن ها را بارها و بارها تکرار کرد.

نخستین چاپ کتاب کاربرد سوخت زیستی در صنعت هوایی در 277 صفحه با شمارگان یکصد نسخه به بهای 80 هزار تومان از سوی انتشارات مهراندیشان سپهر راهی بازار نشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "استفاده از سوخت های زیستی برای صنایع هوایی پاک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از سوخت های زیستی برای صنایع هوایی پاک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید