برف انبوهی که در مریخ بر خاک نشسته ، عکس

به گزارش موسیقی با امیر، ایسنا نوشت: دانشمندان انباشت برف در طول سال را در سیاره سرخ تخمین می زنند، بدین معنی که کوشش نموده اند اندازه برفی که در طول سال در قطب شمال مریخ جمع می گردد را محاسبه نمایند.

برف انبوهی که در مریخ بر خاک نشسته ، عکس

مریخ در اوج زمستان خود به یک منظره زمستانی فریبنده تبدیل می گردد. در نزدیکی قطب های آن، دما می تواند به طور چشمگیری کاهش یابد و به سطوح بسیار پایینی برسد که منجر به تشکیل برف و یخ می گردد. دمای هوا در این منطقه ها ممکن است حتی تا منفی 123 درجه سانتیگراد نیز کاهش یابد.

دانشمندان به لطف مریخ نوردهای رباتیک و فضاپیماهای در حال گردش در مریخ، به بینش خوبی در خصوص اندازه پوشش برف در سیاره سرخ رسیده اند.

  • به فنا دادن زیردریایی اتمی 3 میلیارد دلاری با یک اشتباه مضحک/ عکس

اکنون پژوهشگران دانشگاه فنی برلین آلمان کوشش نموده اند تا درباره اندازه برف انباشته شده در قطب شمال مریخ در طول یک سال مریخی اطلاعات بیشتری کسب نمایند.

انباشت برف مریخی

در مریخ دو نوع برف وجود دارد، یکی یخ آب و دیگری کربن دی اکسید که عموماً به عنوان یخ خشک شناخته می گردد.

به علت جو نازک مریخ و دمای سرد آن، برفی که به شکل یخ آبی است، تصعید می گردد -قبل از رسیدن به سطح به گاز تبدیل می گردد- و از سوی دیگر، برفی که به صورت یخ خشک است پیروز به رسیدن به سطح مریخ می گردد.

یافته های اخیر نشان می دهد که عواملی مانند تصعید می تواند منجر به احتمال بارش برف بیشتر در طول زمستان و بارش کمتر در طول بهار نسبت به برآورد قبلی گردد.

پژوهشگران برای این مطالعه، تمام تجمع برف و یخ را در قطب شمالی مریخ ارزیابی کردند و سپس تخمین های خود را با اندازه گیری های قبلی به دست آمده به وسیله کاوشگر ارتفاع سنج لیزری مدارگرد مریخ(MOLA) متعلق به ناسا مقایسه کردند.

  • عامل اصلی انقراض دایناسورها پیدا شد

آن ها از اندازه گیری های مبتنی بر سایه های ایجاد شده به وسیله بلوک های یخی درون ذخایر لایه ای قطب شمال مریخ برای محاسبه عمق انباشت فصلی برف استفاده کردند. این کار با یاری سایه هایی که در تصاویر کاوشگر آزمایش تصویربرداری با وضوح بالا(HiRISE) ناسا دیده می گردد، انجام شد.

پژوهشگران پیشنهاد کردند که از تغییرات این سایه ها برای پی بردن به اعماق انباشت فصلی در عرض های جغرافیایی قطبی استفاده نمایند.

یافته ها نشان داد که وقتی دما در طول یک سال مریخی(sol) تغییر می نماید، این انباشت ها و سایه هایی که ایجاد می کردند، تغییر می کردند و تعیین شد که اندازه و عمق بارش برف از زمستان تا بهار کاهش می یابد.

این یافته ها بعلاوه نشان می دهد که اندازه بارش برف روی مریخ در طول سال فرق دارد.

پژوهشگران می گویند ضخامت این برف ها می تواند در اوج زمستان به حدود یک متر برسد و سپس در بهار به حدود 0.21 متر کاهش یابد. ضمن این که با فرا رسیدن و گذران تابستان، اندازه برف تا زمانی که شرایط سرما دوباره بازگردد، همچنان کاهش می یابد.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "برف انبوهی که در مریخ بر خاک نشسته ، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برف انبوهی که در مریخ بر خاک نشسته ، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید