بهینه سازی مصرف برق در ساختمان

به گزارش موسیقی با امیر، انٰرژی برق یکی از منابع بسیار با ارزش انرژی است که روزانه کارهای زیادی به واسطه وجود این منبه با ارزش انجام می گردد و تصور این که در دنیایی بدون برق و با تاریکی زندگی کنیم سخت و عذاب آور است.البته باید بدانیم این انرژی کارآمد و مهم مانند هرچیزی ممکن است پایانی داشته باشد یا با کمبود آن رو به رو شویم پس چقدر خوب می گردد اگر از آن به طور بهینه استفاده کنیم.در این مقاله قرار است راهکارهایی برای بهینه استفاده کردن مصرف برق و تمامی باید ها و نبایدهای آن را بیان کنیم پس تا پایان با ما همراه باشید.در ابتدای ضروری است بدانیم که مدیریت مصرف برق به چه معناست:

بهینه سازی مصرف برق در ساختمان

مدیریت مصرف برق چیست؟

مدیریت مصرف برق ، در واقع مجموعه اقداماتی است که در جهت بهبود بهره وری از این انرژی در تمامی واحدهای مسکونی، اداری و صنعتی و به منظور ارتقاء سطح کارآیی در استفاده از این انرژی و جلوگیری از به خاطر افتادن منابع آن بایستی صورت گیرد.

مدیریت مصرف برق به دو روش

  • 1.مدیریت بار
  • 2.بهینه سازی مصرف انرژی انجام می شود که آنچه قرار است در این مقاله به شرح آن بپردازیم گزینه دوم است.

برای بهینه سازی مصرف برق به خصوص در ساختمان و آپارتمان ها که تعداد ساکنین زیاد است و معمولا مصرف این انرژی بالا می رود باید موارد زیر را رعایت کنیم:

الف.مصارف روشنایی

یکی از مواردی که به وضوح مورد استفاده قرار می گیرد روشنایی وسایل گوناگون و تجهیزات برقی است که بهتر از برای بهینه استفاده کردن موارد زیر را رعایت کنیم:

  • یکی از مهمترین و برترین منبع نوری که میتوانیم در طول روز از آن استفاده کنیم، روشنایی طبیعی به وسیله نور خورشید است است, که غالباً مورد کم توجهی عموم مردم قرار می گیرد و باز هم در طول روز از منابع نورانی گوناگون جهت روشن کردن فضای منزل استفاده می نمایند.
  • 1.از لحاظ علمی باید بدانید که استفاده از نور طبیعی روز علاوه بر این که بر روی سلامت روحی و روانی شما تاثیر گذار است، یکی از ساده ترین روش های صرفه جویی در مصرف انرژی برق است چرا که دیگر لازم نیست با وجود روشنایی روز در فضای کار و اتاق خود از لامپ های گوناگون استفاده کنیم.
  • 2.برای انجام کارهای حساسی که به نور زیادی دارد به جای روشن کردن تمامی لامپ ها میتوانیم از یک روشنایی موضعی مانند چراغ های رومیزی استفاده کنیم.

    3.بایستی لامپ راهروها، پارکینگ ها وانبارها به خصوص درساعاتی که رفت و آمدبه حداقل می رسد خاموش شوند یا در صورت امکان از لامپ های الکتریکی اتوماتیک استفاده شود.

    4. برای صرفه جویی و بهینه سازی یهار می توانیم در اماکنی که نور کم نیز موجب بروز هیچگونه مسئله ای نخواهد شد از لامپ های کم وات استفاده کنیم.-

  • 5.یکی از مواردی که بسیار کم به آن توجه می شود اما موضوع مهمی است، این است که سیم ها، پریزها و کلیدهای برق باید هر از چندگاهی آنالیز شده و طبق برنامه اجزای مختلف آن ها از جمله حباب ها، قاب ها و لامپ ها تمیز شوند این عمل سبب می شود تا بازدهی نوری آن ها کاسته نشود.
  • 6.بهتر است در رنگ کاری بخش هایی مانند سقف و دیوارهای محیط کار از رنگ های روشن استفاده شود، تامیزان بازتاب نورافزایش یابد.
  • 7. ساعات اوج مصرف، خاموش کردن لامپ های اضافی باعث می شود در شبکه خاموشی نداشته باشیم و انرژی کمتری نیز مصرف شود بعلاوه بهتر است در این ساعات از وسایل پر انرژی استفاده کمتری داشته باشیم.

ب .مصارف گرمایشی و سرمایشی

یکی دیگر از مواردی که به طور شایع در ساختمان ها سبب افزایش مصرف انرژی برق می شود، کثیف بودن سطوح تبادل حرارتی از جمله دستگاه های سرمایشی و گرمایشی می باشد که تاثیر زیادی درکاهش بازده آن ها داشته و نهایتا موجب مصرف بیشتر برق خواهد شد برای برطرف این مشکل لازم است که موارد زیر را رعایت کنیم:

  • با توجه به فصلی که در آن قرار داریم، شرایط محل و ساختمان، ترموستات و بعلاوه وسایل سرمایشی و گرمایشی که به کار رفته اند، باید در درحد احتیاج طبیعی و عادی در دامنه محدودی تنظیم شوند.
  • 1. همانطور که در مورد تجهیزات روشنایی گفتیم سطح وسایل سرمایشی و گرمایشی نصب شده در کل ساختمان و خانه ها باید تمیز نگه داشته شود و عمل سرویس کردن و تعمیرات آن ها به موقع انجام شود.
  • 2.در صورت روشن بودن وسایل سرمایشی یا گرمایشی برقی در و پنجره های اضافی بسته نگهداشته شده و از باز کردن و بستن مکرر ان ها جلوگیری شود.
  • 3. سعی شود تا درجه حرارت آب گرم مورد استفاده در ساختمان تا حد احتیاج کاهش داده شود. بعلاوه از کویل های برقی حرارتی از جمله بخاری برقی و اجاق برقی تا حد امکان استفاده نشود.
  • 4.برای استفاده بهینه از برق بهتر است تا برنامه ای تنظیم شود که تاسیسات گرمایشی یا سرمایشی مرکزی درساعات اولیه بامداد روشن شده و با حداقل توان کارنمایند.
  • 5.برای محیط های کوچک می توانیم به جای روشن کردن سیستم مرکزی برق از تجهیزات کوچک موضعی استفاده کنیم.
  • 6. در مورد استفاده از تاسیسات مرکزی از پیش گرمکن یا پیش سردکن به تناسب استفاده شود، در کنار آن دو جداره کردن پنجره ها به منظور جلوگیری از اتلاف انرژی حتما آنالیز و اجرا شود.
  • 7.امکان ذخیره سازی آب گرم در ساعات شب مورد آنالیز قرار گیرد و در کنار آن باید امکان نصب وسایل بازیافت حرارت نیز انجام شود
  • 8.برای بهینه سازی بهتر و بیشتر می توانیم در وسایل سرمایشی و گرمایشی از عایق کاری مناسبی استفاده کنیم یا حداقل تجهیزات را با ورقه آلومنیومی روکش کنیم.
  • 9. تاحدی که ممکن است استفاده از وسایل خنک نماینده گازسوز به جای وسایل خنک نماینده برقی مورد استفاده قرار گیرد.
  • 10. هنگام خرید وسایل سرمایشی دستگاهی را انتخاب کنید که دارای علامت استاندارد و بر چسب انرژی با بالاترین درجه کارایی و بازدهی باشد.
  • 11. استفاده از روشنایی متناسب با مورد احتیاج در طول شب های گرم سال، باعث کاهش بارهای گرمایی داخل ساختمان می شود و در نتیجه ضرورت استفاده از سیستم های سرمایشی ساختمان ومصرف برق را کاهش می دهد.

ج.دیگر مصارف

  • 1.باید دقت شود که سقف و بام ساختمان ها از عایق کاری مناسب و خوبی برخوردار باشد تا از اتلاف انرژی جلوگیری شود.
  • 2.می توانیم برای به بهبود ضریب قدرت وسایل موتوری از تجهیزات مناسب، چون خازن استفاده شود.
  • 3.شبکه های برقی داخلی ساختمان ها به منظور تجهیز به سیستم های فرمان اتوماتیک تحت آنالیز قرار گیرد.
  • 4. و در سرانجام امکان عایق کاری دیوارها به خصوص در موقع ساخت بناهای تازه به منظور جلوگیری از تلفات انرژی مد نظر قرار گیرد.
  • 5. در هنگام خرید وسایل برقی حتماً به برچسب مصرف انرژی که روی محصول نصب شده توجه کنید و سعی کنید محصولاتی با درجه مصرف A و B انتخاب کنید.

صرفه جویی در مصرف برق در ساعات اوج مصرف :

شاید جالبباشد که بدانید که در کشورهای پیشرفته صنعتی، ساعات اوج مصرف که به آن پیک مصرف نیر گفته می شود بیشتر در طول روز اتفاق می افتد. در حالی که ساعات پیک کشور ما در تابستان بین ساعات 19 تا 23 و در زمستان بین ساعات 18تا 22 است. توصیه می شود که در ساعات اوج مصرف از وسایل برقی تا حدامکان استفاده نکنید و تمامی مواردی که گفته شد را رعایت کنید

نتیجه گیری:

برق یکی از انرژی های پاک مهم در دورانرحاضر است که نقش به سزایی و پررنگی در زندگی انسان ها دارد. اما این روزها محدود بودن این منبع انرژی به چالشی جدی تبدیل شده است که تا راه چاره برای جلوگیری از این اتفاق صرفه جویی در مصرف برق می باشد باشد که بتوانیم برای آیندگانمان امانت دار خوبی باشیم.امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

بیشتر بخوانید :

روش های کاهش مصرف انرژی در ساختمان

منبع: هومتیک

به "بهینه سازی مصرف برق در ساختمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهینه سازی مصرف برق در ساختمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید