تعرض به قلعه ساسانی تمام می گردد؟

به گزارش موسیقی با امیر، قلعه جوقین شهریار زیر بار تعرض های پی در پی و رهاشدگی طولانی، پایان برای معین عرصه، پیشنهاد حریم و مستندنگاری وضع موجود، حدس باستان شناسی می گردد.

تعرض به قلعه ساسانی تمام می گردد؟

به گزارش ایسنا، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری درحالی از شروع حدس های باستان شناسی برای مشخص عرصه و حریم خبر داده که مدیر وقت میراث فرهنگی شهریار ـ (محسن سعادتی) که اکنون معاون میراث فرهنگی استان تهران است ـ، سال 1399 با شهرداری این منطقه و اداره کل میراث فرهنگی تهران برای اختصاص بودجه و مشخص عرصه و حریم این قلعه و تعداد دیگری از تپه های تاریخی شهریار مکاتبه نموده بود.

همان سال، مرتضی ادیب زاده، معاون میراث فرهنگی استان تهران ـ که اکنون مدیرکل موزه ها و اموال منقول تاریخی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است ـ از درخواست اعتبار برای تپه جوقین خبر داده و گفته بود که حدود 10تپه از جمله تپه جوقین در لیست اضطراری قرار داشتند که مشخص عرصه و حریم و میله گذاری (دیوارکشی) شوند، اما متاسفانه اعتبارات تخصیص یافته تنها 50درصد اعتبارات مد نظر ما بود و ما پول و بودجه ای برای انجام این کار نداشتیم. تپه و قلعه جوقین تا امروز بدون دریافت اعتبار، بی عرصه و حریم همچنان در معرض تعرض بوده و رها شده است.

به گفته محمدحسن سالک اکبری ـ سرپرست هیأت باستان شناسی قلعه جوقین ـ این قلعه محوطه ای مهم و پهناور است که در شهر وحیدیه از توابع شهرستان شهریار واقع شده است. این محوطه در تاریخ 5 آذرماه 1379 در آنالیز های فرشید مصدقی ـ باستان شناس ـ به ثبت رسید و آن را به دوره ای تاریخی (ساسانی) و اسلامی نسبت داده اند.

او بعلاوه به تعرض هایی که در سال های گذشته، به این قلعه شده است، اشاره نمود و اضافه نمود: با توجه به این که قلعه جوقین در داخل شهر قرار گرفته است، همیشه به وسیله عوامل مختلفی با فعالیت های عمرانی و شهرسازی در معرض تهدید بوده و چه بسا که بخش هایی از آن نیز در سالیان گذشته دچار آسیب و نابود شده است.

این باستان شناس گفت: اصلی ترین اقدامی که می توانست به وسیله میراث فرهنگی صورت گیرد تعریف پروژه مشخص عرصه و پیشنهاد حریم و بعلاوه مستندنگاری وضع موجود و شناسایی عوامل مخربِ فعالِ پیرامون محوطه بود که این مهم با پیگیری های اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تهران و مجوز پژوهشکده باستان شناسی انجام شد.

سالک اکبری با بیان این که در مجوزی که برای حدس این محوطه صادر شد، کار حدس و فعالیت میدانی شروع شده است، اظهار کرد: امیدواریم این حدس نقطه شروعی به منظور حفظ این محوطه و بعلاوه معرفی هر چه بهتر آن باشد.

منبع: فرارو

به "تعرض به قلعه ساسانی تمام می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعرض به قلعه ساسانی تمام می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید