راهنمای خرید کاغذ دیجیتال و نکات مهم در انتخاب آن

به گزارش موسیقی با امیر، شاید این روزها با جست وجو در بازار لوازم دیجیتال یا سایت های فروش محصولات آنلاین، چشمتان به چیزی به نام کاغذ دیجیتال افتاده باشد، محصولی که در همین ابتدا باید تاکید کنیم که با کتابخوان و تبلت کاملا فرق دارد و قیمت آن می تواند تداعی کننده همین تفاوت باشد. بنابراین این بار در خبرنگاران مگ انواع کاغذهای دیجیتال و فاکتورهای مهم در خرید هر یک را آنالیز می کنیم تا با دقت نظری کامل دست به خرید کاغذ دیجیتال بزنید.

راهنمای خرید کاغذ دیجیتال و نکات مهم در انتخاب آن

کاغذ دیجیتال چیست؟

کاغذ دیجیتال یا کاغذ الکترونیکی وسیله ای است که قابلیت خواندن (در مدل های رده بالا) را همراه با امکان نوشتن بر روی نمایشگر به کاربر می دهد. این بدان معناست که با خرید چنین کالایی می توانید از قلم برای نوشتن مستقیم روی صفحه کاغذ بهره ببرید. این دسته از محصولات معمولا ارزان قیمت هستند و می توان از آن به عنوان جایگزینی برای نوت بوک های دیجیتال یا کاغذی سنتی استفاده کرد و به یاری آن بر روی اسناد و یادداشت های دست نویس، حاشیه نویسی کرد.

از کاغذ دیجیتال می توان به وضوح در محیط های بیرونی و حتی در زیر نور مستقیم خورشید استفاده کرد، چراکه این دستگاه ها به جای صفحات تابشی حالتی بازتابنده دارند. بنابراین از آنجایی که آن ها نور (از جمله نور آبی) ساطع نمی گردد، چشم را ناراحت نمی نمایند و فشار بر روی چشم را کاهش می دهند. کاغذ دیجیتال مصرف انرژی بسیار کم در حد یک بار شارژ کامل در هفته دارد و تجربه نوشتن در آن بسیار شبیه به کاغذ سنتی است. البته همانند هر دستگاهی این محصولات هم با معایبی همراه هستند که از جمله این موارد می توان به نرخ کندتر و پایین تر رفرش صفحه که عاملی برای تغییرات سریع بر روی صفحه نمایش کاغذ است، اشاره نمود. در مواردی برخی مدل های کاغذ دیجیتال ممکن است با شبح نمایشگر همراه شوند به این معنی که تصویری ضعیف از صفحه قبلی بر روی صفحه نو هنوز قابل مشاهده باشد. کاغذهای دیجیتال معمولا تک رنگ (سیاه و سفید) هستند، اگرچه فناوری جوهر الکترونیکی رنگی به طور مداوم در حال بهبود است و در مواردی گزینه هایی رنگی هم در بازار وجود دارد.

هر آنچه قبل از خرید کاغذ دیجیتال باید به آن توجه کنید

به طور کلی، تمام کاغذهای الکترونیکی یا دیجیتال دارای عملنمودهای اولیه یکسانی هستند که شامل خواندن اسناد دیجیتال، حاشیه نویسی و یادداشت برداری است. اما در کنار عملنمودهای اصلی این نوع کالاها توجه به یکسری فاکتورهای مهم در زمان خرید می تواند شما را به گزینه ای باکیفیت تر برساند که در این بخش به شکل کامل به آن می پردازیم.

1. مقدار نمایشگر سیستم

یکی از ملاحظات اصلی هنگام خرید کاغذ دیجیتال توجه به مقدار نمایشگر آن است. به طور کلی مقدار این بخش دستگاه به صورت مورب و برحسب اینچ مقدار گیری می گردد. به همین دلیل سه دسته ی اصلی نمایشگر در کاغذهای دیجیتال شامل موارد زیر است:

  • نمایشگر بزرگ 13.3 اینچی (حدودا به مقدار یک کاغذ A4)
  • نمایشگر میانه 10.3 اینچی (حدودا به مقدار A5)
  • نمایشگر کوچک 7.8 اینچی (حدودا به مقدار A6)

یک نمایشگر بزرگ در حد 13.3 اینچی می تواند فضای بزرگتری برای نوشتن در اختیار شما قرار دهد، بعلاوه از آنجایی که سطح فیزیکی بیشتری را ارائه می نماید، کف دست روی آن قرار می گیرد و دست خط شما مرتب تر خواهد بود. نمایشگرهای بزرگ در هنگام خواندن هم کاربردی هستند و به یاری آن می توانید متن بیشتری را روی نمایشگر کاغذ دیجیتال پوشش دهید. در عین حال نمایشگرهای کوچکتر (7.8 اینچی) معمولاً بسیار سبک تر و قابل حمل هستند و شما می توانید آن را در کیف های کوچک و حتی جیب خود قرار دهید. از نقطه نظر قیمتی هم طبیعتا کاغذهای دیجیتال کوچکتر بسیار ارزان تر از نمایشگرهای بزرگ تر است. بعلاوه توصیه می گردد اگر به فکر طراحی هستید و اتودهای اولیه زیادی می زنید، بهتر است به سراغ کاغذهای دیجیتال بزرگ تر بروید که فضای کافی برای کار داشته باشید. اما اگر می خواهید از این محصول برای یادداشت های روزمره و چک نویس جزوه های دانشجویی بهره ببرید، شاید انتخاب مدلی که حمل آن آسان تر است، گزینه بهتری باشد.

2. برند کاغذ دیجیتال

در بازار این کالا هم همانند دیگر محصولات الکترونیکی و غیرالکترونیکی دنیا، برند کالا یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب و خرید است. در این میان از جمله شرکت های معتبر در ساخت کاغذ دیجیتال می توان از برندهایی همانند راتا Ratta (Supernote)، ریمارک بل reMarkable، بوکس Boox، آمازون Amazon و کوبو Kobo نام برد.

به همین دلیل جالب است بدانید که یکی از ویژگی های منحصر به فرد خانواده راتا سوپرنوت استفاده از قلم هایی سرامیکی است که شما را از تعویض و جایگزینی قلم راحت می نماید. سیستم عامل این دسته از کاغذهای دیجیتال لینوکس است، بنابراین برای نصب برنامه های اندروید اضافی به فروشگاه Google Play دسترسی ندارید. سخت افزار دستگاه های این برند بسیار ابتدایی است و هیچ بلندگو، میکروفون، سنسور g یا نوری ندارد. با این وجود اگر در پی کاغذ دیجیتال با قابلیت ذخیره سازی و اتصال به کامپیوتر هستید، خبر خوب برای شما این است که کاغذ دیجیتالی سونی مدل DPTS1 که در ادامه آن را معرفی می کنیم، می تواند احتیاج شما را برطرف کند.

برند ریمارک بل کاغذ دیجیتالی هایی با طراحی بسیار براق و زیبا دارد و با استفاده از سیستم عامل اختصاصی خود برنامه ها را اجرا می نماید، به این معنی که کاربران به قابلیت های نرم افزار ارائه شده به وسیله سازنده دستگاه محدود می شوند.

کاغذ دیجیتال برند بوکس معمولاً دارای تعیینات سخت افزاری بالاتر و ویژگی های سخت افزاری اضافی همانند بلندگو، میکروفون و چراغ های جلو هستند. کاغذهای این برند از اندروید 11 به عنوان سیستم عامل خود استفاده می نمایند که انعطاف پذیری بیشتری برای اجرای برنامه های متنوع را فراهم می نماید. بعلاوه کالاهای این برند همه کاره تر و قابل ارتقاتر از مدل های قبلی هستند.

یکی دیگر از برندهای خوش نام کاغذ دیجیتال برند آمازون است که دارای ویژگی های منحصربه فرد با وضوح صفحه نمایش 300dpi است. این محصول تنها دستگاهی است که امکان نوشتن یادداشت های post-it را در سیستم کیندل می دهد و جزو گزینه های باکیفیت بازار به شمار می رود. درواقع کاغذهای الکترونیکی آمازون و کوبو عمدتاً به عنوان خواننده های الکترونیکی با گزینه ای برای یادداشت برداری دیجیتالی به جای دستگاه های یادداشت برداری کامل هستند.

3. سخت افزار کاغذ هوشمند

هنگام خرید لپ تاپ یا رایانه شخصی، برخی از ملاحظات سخت افزاری مانند سرعت پردازنده و حافظه اهمیت ویژه ای پیدا می نماید اما از آنجایی که دستگاه هایی مانند کاغذ دیجیتال تنها به هدف خواندن و نوشتن ساخته شده اند، تعیینات سخت افزاری آن معمولاً مورد توجه قرار نمی گیرد. به یاد داشته باشید که اگر کاغذ هوشمند از کارت حافظه پشتیبانی کند، می توانید هر صفحه و هر آنچه می نویسید را ذخیره کنید تا در آینده در دسترس باشد، در عین حال همه کاغذهای دیجیتالی از ویژگی ذخیره پشتیبانی نمی نمایند. به همین دلیل توجه به وجود موارد زیر می تواند تجربه کاربری شما را ارتقا دهد.

  • دکمه ها و پاک کن روی قلم: اگر دکمه ای روی قلم وجود داشته باشد، می توان به جای استفاده از قابلیت های نرم افزاری، متن را پاک یا برجسته کرد.
  • قلم قابل جایگزینی: این ویژگی از این لحاظ قابل اهمیت است که ممکن است با توجه به شرایط بخواهید قلمی که به همراه کاغذ عرضه می گردد را جایگزین کنید.
  • چراغ جلو برای خواندن در شب: به یاد داشته باشید که همه کاغذهای دیجیتال چراغ های جلویی داخلی ندارند.
  • وجود بلندگو و میکروفون: این ویژگی برای گوش دادن به کتاب ها یا فایل های صوتی کاربردی است. بعلاوه میکروفون برای ضبط یادداشت های صوتی به کار می آید.
  • پشتیبانی از سنسور G: برای چرخش اتوماتیک صفحه در صورت جابه جایی مکرر بین حالت عمودی و افقی کاربردی است.

4. نرم افزار دستگاه

دقت داشته باشید که اگر در پی استفاده از انواع برنامه های مختلف و اجرای آن بر روی کاغذ دیجیتال هستید، حتما باید در پی محصولاتی با پشتیبانی از سیستم عامل اندروید و بدون محدودیت در پشتیبانی از اپلیکیشن های مختلف بروید. اگر تنها احتیاج به یادداشت برداری و خواندن اسناد دارید، سیستم عامل نگرانی عمده ای برای شما نخواهد بود.

البته فقط به علت اینکه یک برنامه اندرویدی بر روی دستگاه انتخابی قابل نصب است، نمی توان ادعا کرد که سیستم خوبی را انتخاب نموده اید بلکه از آنجایی که نرخ به روزرسانی نمایشگر این محصولات بسیار آهسته تر از تبلت و کتاب خوان است ممکن است مسائل عملکردی در صفحه های این کاغذها دیده گردد، بنابراین توصیه می گردد قبل از خرید کمی با سیستم بازی کنید تا دقت کار آن را ببینید. به طور معمول، کاغذهای دیجیتال دارای ویژگی های نرم افزاری زیر هستند:

  • برنامه هایی برای خواندن (و حاشیه نویسی) فایل ها
  • اپلیکیشنی برای یادداشت برداری
  • نرم افزارهای انتقال فایل ها به کاغذ

5. سرعت جوابگویی کاغذ دیجیتال

یکی از مهم ترین نکات در تهیه کاغذ هوشمند توجه به سرعت جوابگویی است. سرعت جوابگویی تعیین می نماید که نوشتن در کاغذ دیجیتال چقدر روان و ظریف خواهد بود. هرچه سرعت جوابگویی کمتر باشد، شما با دردسر بیشتری روبه رو هستید. اگر کاغذ الکترونیکی را برای کارهای ظریف و با دقت بالا خریداری می کنید، باید مدلی را تهیه کنید که سرعت جوابگویی آن بالا باشد. برای استفاده های معمولی تر مانند نوشتن جزوه، سرعت جوابگویی میانه هم جوابگوی کار شما خواهد بود. البته سعی کنید هرگز سراغ مدل هایی نروید که سرعت جوابگویی بسیار پایینی دارند.

معرفی پرفروش ترین کاغذهای دیجیتال در بازار ایران

در این بخش انواع کاغذ دیجیتال که جزو محصولات پرفروش در سایت موسیقی با امیر به شمار میرود را آنالیز می کنیم تا با آگاهی بیشتری اقدام به خرید این کالا کنید.

کاغذ دیجیتال شیائومی مدل XMXHB02WC

کاغذ دیجیتال شیائومی مدل XMXHB02WC محصولی با قیمت مناسب و متناسب با کارهای حرفه ای است که از جمله ویژگی های آن می توان به بدنه ای سبک و نازک از نوع 7 میلی متری، سایز نمایشگر 13.5 اینچی، وزن 345 گرمی و همراه با قفل صفحه اشاره نمود. این نوع کاغذ الکترونیکی از دید محیط زیستی بسیار کاراست و عملا استفاده از آن به عنوان چک نویس می تواند احتیاج شما را به خوبی برطرف کند. کاغذهای دیجیتالی شیائومی مصرف باتری بسیار پایینی دارند و با تنها یک باتری می توانند تا 6 ماه به شکل مداوم کار نمایند. گفتنی است که نمایشگر این کالا مات است و همین ویژگی هم از چشمان شما در برابر نور محافظت می نماید ولی این نوع کاغذ دیجیتالی قابلیت پشتیبانی از فایل های مختلف را ندارد.

کاغذ دیجیتال شیائومی مدل XMXHB02WC

930,000 تومان

مشاهده و خرید

کاغذ دیجیتالی مدل Writing Tablet

کاغذ دیجیتالی مدل Writing Tablet یک ابزار مناسب برای سرگرم کردن خردسالان است که علاوه بر جنبه آموزشی ای که دارد قیمت آن هم بسیار پایین است. نمایشگر این مدل کاغذ الکترونیکی 8.5 اینچ است و قابلیت پشتیبانی از انواع فایل ها را ندارد. صفحه نمایش این نوع کالا لمسی است و بدون پورت اتصال به بازار ارائه شده است. در حالت کلی کاغذ دیجیتالی مدل Writing Tablet گزینه ای مناسب برای نقاشی و نوشتن در تمامی سنین است.

کاغذ دیجیتالی مدل Writing Tablet

31 %

181,000

125,000 تومان

مشاهده و خرید

کاغذ دیجیتال شیائومی مدل XMXHB04jQD

اگرچه این مدل کاغذ دیجیتالی هم قابلیت پشتیبانی از فایل های مختلف برای مطالعه را ندارد، اما وجود نمایشگر 20 اینچی، وزن 700 گرمی، مصرف کم انرژی و خاصیت آهن ربایی کنار صفحه نمایش همه و همه از تعیینه هایی است که این کالا را به گزینه ای به صرفه تبدیل نموده است. کاغذ دیجیتالی شیائومی مدل XMXHB04jQD نمایشگری کاملا فراخ دارد و برای تمامی سنین اعم از بچه ها، دانش آموزان، دانشجویان، اساتید و … انتخابی مناسب است.

کاغذ دیجیتالی شیائومی مدل XMXHB04jQD

6 %

2,350,000

2,199,000 تومان

مشاهده و خرید

کاغذ دیجیتالی شیائومی مدل XMXHB01WC

ابعاد 10.1 اینچی (نزدیک به کاغذ A5)، حساسیت بالا به فشار و امکان اتصال قلم به صورت آهن ربایی به بدنه از ویژگی های مثبت این محصول شیائومی است که مانند دیگر محصولات اژدهای چینی، دستگاهی باکیفیت و خوش قیمت به شمار می رود. کاغذ دیجیتال شیائومی مدل XMXHB01WC محصولی با بدنه پلاستیک ABS است که نمایشگری کاملا مات دارد و به چشمان شما به هیچ وجه آسیب نمی رساند. این نوع کاغذ هوشمند دارای دکمه پاک کردن صفجه به صورت آنی است و به منظور سهوی پاک نکردن متن یا نقاشی با قفلی ساده همراه شده است. بعلاوه خاصیت آهن ربایی کنار صفحه نمایش به منظور نگهداری قلم، عدم پشتیبانی از فایل های مختلف و عدم احتیاج به تعویض باتری تا شش ماه از دیگر تعیینه های این کالاست.

کاغذ دیجیتال شیائومی مدل XMXHB01WC

9 %

960,000

869,000 تومان

مشاهده و خرید

کاغذ دیجیتالی ویوو مدل LCD DRAWING BOARD

کاغذ دیجیتالی ویوو مدل LCD DRAWING BOARD کالایی با رزولوشن صفحه نمایش 300 پیکسل است که قابلیت پشتیبانی از فایل های مختلف را ندارد ولی مقدار نمایشگر آن به 10 اینچ می رسد. این نوع کاغذ دارای ساختاری مقاوم است و صفحه مات آن از بازتابش و ناراحتی چشم ها به خوبی جلوگیری می نماید. از طرفی بدنه این دستگاه از پلاستیک ABS ساخته شده است که بسیار باکیفیت است. در حالت کلی کاغذ دیجیتالی WIWU وسیله ای پر کاربرد برای تمامی سنین اعم از کودک و دانشجو و معلمان و … است که با قیمت مالی ای هم عرضه شده است.

کاغذ دیجیتالی ویوو مدل LCD DRAWING BOARD

860,000 تومان

مشاهده و خرید

کاغذ دیجیتال کیو وای اچ مدل NA-3697

کاغذ دیجیتال کیو وای اچ مدل NA-3697 گزینه ای ارزان قیمت و از نوع 8 اینچی است که وزن آن به 95 گرم می رسد از این رو برای استفاده بچه ها گزینه ای مناسب است. اگرچه این مدل سیستم قابلیت پشتیبانی از فایل های متنوع را ندارد ولی همراه با دکمه پاک کن، قلم حرفه ای و نمایشگری ال سی دی به بازار عرضه شده است.

کاغذ دیجیتال کیو وای اچ مدل NA-3697

170,000 تومان

مشاهده و خرید

کاغذ دیجیتالی مدل خرگوش چشم و گوش متحرک

یکی از نمونه های مجذوب کننده و فانتزی بازار که با قیمت مناسبی هم همراه شده است، کاغذ دیجیتالی مدل خرگوش چشم و گوش متحرک است. این نوع کاغذ دیجیتالی علاوه بر ظاهر مجذوب کنندهی که برای بچه ها دارد با نمایشگر 8.5 اینچی و وزن 135 گرمی همراه شده است، از این رو برای استفاده روزمره و حمل و نقل بسیار کاراست. بعلاوه این دستگاه دیجیتالی علاوه بر نقاشی و نوشتن با قلم امکان پشتیبانی از انگشت ها را هم دارد.

کاغذ دیجیتالی مدل خرگوش چشم و گوش متحرک

379,000 تومان

مشاهده و خرید

کتاب خوان بوکس مدل Note Air 2 Plus

کتاب خوان بوکس مدل Note Air 2 Plus عملا کارکردی مشابه با کاغذهای الکترونیکی دارد با این تفاوت که همه نوع فایلی پشتیبانی می نماید، بنابراین می توانید از بابت باز کردن هر نوع فایلی بر روی سیستم خود مطمئن باشید. این مدل کتاب خوان از فناوری مون لایت دو پشتیبانی می نماید و کابل USB-C آن امکان اتصال دستگاه به کامپیوترها را فراهم می نماید. رزولوشن نمایشگر این نوع کالای دیجیتال 227 dpi است و حافظه داخلی آن 64 گیگابایت است. گفتنی است که در لایه زیرین این کتاب خوان، یک لایه لمسی برای استفاده از قلم وکام قرار گرفته است که به فشار 4096 حساس است و برای هر نوع فعالیتی از جمله طراحی، ویرایش متن، تحلیل داده و … به کار می آید.

کتاب خوان بوکس مدل Note Air 2 Plus

مشاهده کالا

کاغذ دیجیتالی سونی مدل DPTS1 - ظرفیت 4 گیگابایت

پشتیبانی از کارت حافظه MicroSD با قابلیت افزایش تا 32 گیگابایت، مجهز به نمایشگر 13.3 اینچی، قابلیت پشتیبانی از فایل های پی دی اف، قابلیت بزرگ نمایی و جستجو در متن، امکان های لایت کردن متن ها و حاشیه نویسی همه و همه از ویژگی های کاغذ دیجیتالی سونی مدل DPTS1 است. این نوع کاغذ دارای نسبت تصویر 4 به 3 و تراکم پیکسلی 150 ppi است و همراه با یک درگاه USB ارائه شده است. جالب است بدانید که باتری به کار رفته در این کالا از نوع لیتیوم یونی است و می تواند تا سه هفته شارژدهی کامل داشته باشد.

کاغذ دیجیتالی سونی مدل DPTS1 - ظرفیت 4 گیگابایت

مشاهده کالا

کاغذ دیجیتالی اکسون مدل AX6507 کد 007

کاغذ دیجیتالی اکسون مدل AX6507 کد 007 محصولی با نمایشگر 8.5 اینچی است که وزن آن به 70 گرم می رسد. اگرچه این مدل هم همانند دیگر نمونه های کاغذ دیجیتال قابلیت پشتیبانی از فایل های متنوع را ندارد اما به عنوان چک نویس گزینه ای کاربردی به شمار میرود. این نوع کاغذ هوشمند نمایشگری از نوع ال سی دی دارد و مصرف انرژی آن به شدت پایین است.

کاغذ دیجیتالی اکسون مدل AX6507 کد 007

مشاهده کالا

منبع: ewritable

پاسخ به سوالات متدوال

تفاوت کاغذ دیجیتال و کتابخوان در چیست؟

به طور کلی کاغذ دیجیتالی برای نوشتن طراحی شده است اما کتابخوان با وجود امکان یادداشت برداری اساساً برای خواندن کتاب کاربرد دارد. بعلاوه کتابخوان ها امکان ذخیره سازی اطلاعات را دارند اما برخی از کاغذهای دیجیتالی این امکان را ندارند و باید اطلاعات قبلی پاک گردد تا فضای مجدد برای نوشتن ایجاد گردد.

قیمت خرید کاغذ دیجیتال چقدر است؟

اگر در پی یک کاغذ دیجیتال (در سال 1402) ساده با حداقل امکانات ممکن هستید می توانید محصولی در رنج قیمتی 100 الی 400 هزار تومان را بخرید. اما اگر گزینه هایی با قابلیت ذخیره سازی و اتصال به کامپیوتر مدنظر شماست، گزینه هایی در رنج قیمتی 1 الی 2 میلیون تومان می تواند انتخابی ایدئال باشد.

منبع: دیجیکالا مگ

به "راهنمای خرید کاغذ دیجیتال و نکات مهم در انتخاب آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید کاغذ دیجیتال و نکات مهم در انتخاب آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید