شعرهایی که مخاطب را گریزان میکند

به گزارش موسیقی با امیر، بیوک ملکی یکی از مسائل اصلی شعر کودک و نوجوان را نبود نقد می داند و می گوید: وقتی نقد نباشد شعر به حال خود رها می گردد و هر نوع اثری اجازه چاپ می گیرد و انبوهی از شعرهایی چاپ می گردد که مخاطب را از خواندن گریزان می نماید.

شعرهایی که مخاطب را گریزان میکند

این شاعر ادبیات کودک و نوجوان در گفت وگو با موسیقی با امیر، درباره اعتقادی مبنی بر نبود و یا کمبود خلاقیت و نوآوری در نوشتن کتاب های کودک و نوجوان با بیان این که یکی از مسائل اصلی در زمینه شعر کودک و نوجوان نبود نقد است، اظهار کرد: البته نقد هست اما تاثیرگذار نیست و ما منتقد جدی ای نداریم. منتقد هم باید با اصول نقد آشنا باشد و هم شعر را خوب بشناسد تا بتواند یک شعر را نقد کند. معمولا یکی از این موارد در منتقدهای ما نیست؛ یا سواد شعری لازم را ندارند، یا شعر را می شناسند ولی اصول نقد را نمی دانند. شما اگر نقدها را خوانده باشید نتیجه ای که از 90 درصد آن ها می گیرید، این است که ما اصلا شعر کودک و نوجوان نداریم. خب این حرف علمی، دقیق و منصفانه نیست.

او سپس گفت: از طرفی هم وقتی نقد نباشد شعر به حال خود رها می گردد و هر نوع اثری اجازه چاپ می گیرد و انبوهی از شعرهایی چاپ می گردد که مخاطب را از خواندن گریزان می نماید؛ مثل امروز که تا حدی در چنین وضعیتی هستیم. اگر نقد خوب و علمی باشد، در هر زمینه ای، نه فقط شعر، در اقتصاد، در سیاست و در هر مورد دیگر، آن جامعه رشد می نماید. آن ها که کارشان خطاست، یا کار خود را اصلاح می نمایند یا خود به خود کنار گذاشته می شوند و آن ها که کارشان درست است هم خودشان به ادامه راه شان تشویق می شوند، هم مخاطبان شان آن ها را بیشتر و بهتر می شناسند و بیشتر سمت شان می فرایند.

ملکی اضافه نمود: البته از آن طرف نقدشونده هم باید نقدپذیر باشد. اگر شاعر است، اگر وزیر است، اگر رئیس جمهور است و... آن طرف هم باید اگر ضعفی دارد بپذیرد و آن را رفع کند؛ این مسئله نباید یک طرفه باشد که متاسفانه در جامعه ما چنین نیست.

او در ادامه اعلام نمود: به دلیل فقر در حوزه نقد ادبی، معرفی نشدن کارهای خوب به مخاطب، کارهای متوسط و بیشتر ضعیف، پیشخان کتابفروشی ها را پر نموده اند و این تف سربالاست برای جامعه ای که مدعی فرهنگ است.

بیوک ملکی سپس درباره این که آیا خلاقیت حد و مرزی هم باید داشته باشد، گفت: باید دید منظور از حد و مرز چیست. ما اگر کاری که ارائه می دهیم کاری باشد که فقط خودمان آن را بفهمیم، یا حتی خودمان هم نفهمیم و اسمش را بگذاریم خلاقیت که نمی گردد، اما برای هر نوع خلاقیتی که تازگی داشته و برای مخاطبش جذاب باشد، طبیعی است که حد و مرزی نیست؛ حتی در ادبیات کودک و نوجوان که البته در این زمینه تا حدودی دست خالق آثار بسته تر است چون باید با توجه به توانایی و درک مخاطب خود از اثر، کارش را ارائه دهد.

این شاعر در خاتمه اظهار کرد: حدود دو سال است کتابی آماده چاپ دارم به نام ای گل روییده بر تنهایی دیوار که هنوز آن را به ناشری نداده ام.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "شعرهایی که مخاطب را گریزان میکند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شعرهایی که مخاطب را گریزان میکند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید