عوارض زخم بستر و روش های درمان آن چیست؟

به گزارش موسیقی با امیر، زخم بستر بر اثر فشار بر روی نقاط خاصی از پوست و گوشت بدن به وجود می آید و عوارض ناشی از آن با توجه به سن و سلامت بدن افراد فرق دارد. به همین علت ممکن است عوارض زخم بستر در بعضی افراد به صورت شدیدتری بروز کند و به بیماری های جدی تری مثل عفونت تبدیل شود.

عوارض زخم بستر و روش های درمان آن چیست؟

این بیماری معمولاً وقتی ایجاد می شود که فرد بدون حرکت روی تخت خواب یا صندلی قرار بگیرد. توجه داشته باشید که تشخیص زودهنگام و مداخلات درمانی صحیح می تواند از توسعه این زخم ها جلوگیری کند و روند درمان را به خوبی پیش ببرد.

خدمات پزشکی در منزل موسیقی با امیر شامل تمامی خدمات درمانی و پزشکی است که در روند بهبود زخم بستر بسیار کمک کننده است. در صورت نیاز به این خدمات، روی لینک درمان زخم بستر در منزل کلیک کنید.

نکات کلیدی

  • در مواردی که زخم بستر جدی تر باشد، زخم چرک می کند و باز می شود.
  • به طور معمول، عوارض زخم بستر با تب کردن بیمار بروز پیدا می کنند.
  • مصرف غذاهای قوی و پروتئینی به ساخت و ترمیم عضله کمک می کند.

زخم بستر در چه شرایطی ایجاد می شود؟

وقتی که روی نقطه خاصی از بدن، به طور مرتب و مداوم فشار وارد می شود، نتیجه آن ایجاد زخم بستر روی بدن است. در واقع، این فشار باعث کشیده شدن پوست و آسیب دیدن آن شود.

بیشتر وقت ها زخم بستر جایی از بدن ایجاد می شود که منتهی به استخوان هستند. در این نواحی از بدن، فشاری که از بیرون وارد می شود در راستای فشار استخوان بر گوشت و پوست قرار می گیرد و می تواند احتمال ایجاد زخم را بیشتر کند.

استعلام هزینه خدمات درمان زخم بستر در منزل

زخم بستر در کدام بخش های بدن ایجاد می شود؟

زخم بستر با توجه به مدت زمانی که شخص روی قسمت مشخصی از بدن خوابیده یا نشسته است، ایجاد می شود. نواحی که در بیشتر مواقع در معرض ایجاد زخم بستر هستند عبارتند از:

  • نواحی پشت (باسن، کمر)
  • پاها (مچ، شانه، لگن)
  • پشت سر

بیشتر بخوانید: آیا زخم بستر کشنده است؟ علائم و روش های درمانی زخم بستر چیست؟

علائم زخم بستر چیست؟

در صورت مشاهده علائم زخم بستر بر روی هر ناحیه از بدن بیمار یا سالمند، بهتر است سریع به پزشک مراجعه کنید. برخی از علائم رایجی که جزو عوارض زخم بستر هستند را برایتان شرح می دهیم:

  • تغییرات غیرعادی در رنگ پوست و بافت آن

در بیشتر موارد ممکن است رنگ آن قسمت از پوست به سمت بنفش و یا حالتی از کبودی دیده شود. شاید این فشار گذرا باشد و بعد از نیم ساعت رنگ کبودی از بین برود؛ اما اگر ماندگار شد، یکی از نشانه های مهم زخم بستر است.

  • تورم و ورم کردن غیرعادی

پیش می آید که بافت بخش آسیب دیده تغییر می کند و متورم می شود. التهاب و تورم در این قسمت بهبود نمی یابد و برای درمان آن لازم است که اقدامات پزشکی انجام شود.

  • عفونت زخم، چرک و کورک

در مواردی که زخم بستر جدی تر باشد، زخم چرک می کند و باز می شود. بیرون آمدن مایع از درون زخم و یا داشتن علائمی مثل تب، نشانه عفونی شدن زخم بستر هستند.

این علائم در هر نقطه از بدن که ایجاد شوند، عوارض زخم بستر هم با توجه به نوع و عمق زخم متفاوت خواهد بود.

ثبت سفارش خدمات درمان زخم بستر در منزل

عوارض زخم بستر چیست؟

به طور معمول، عوارض زخم بستر با تب کردن بیمار بروز پیدا می کنند. در واقع مهم ترین عارضه زخم بستر، عفونت کردن آن است. وقتی زخم عمیق تر و یا عفونی تر شود، این عفونت را به خون انتقال می دهد.

در این موارد، بیمار دچار بیماری های شدید تری می شود که می توانند منجر به خطرات جبران ناپذیری شوند. برای مثال، سلولیت نوعی عفونت است که در پوست خودش را نشان می دهد و یکی از عوارض زخم بستر است.

همچنین زخم بستر می تواند به مننژیت که عفونی شدن نخاع و مغز است، یا عفونت استخوان و قلب هم منجر شود. به همین دلیل است که باید از این زخم به خوبی مراقبت کنید تا دچار عفونت یا آسیب های جدی تری نشود.

روش های درمان خانگی زخم بستر چیست؟

توصیه می شود در صورت مشاهده هرگونه علائم زخم بستر بر روی بدن شخص یا بروز عوارض زخم بستر، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

اگر در مراحل اولیه زخم بستر برای درمان اقدام کنید، فرایند درمان سریع تر انجام می شود و به عوارض بدتری نخواهد رسید. با این حال اقداماتی را که می توانید در مراحل شروع زخم بستر برای بیمار و در داخل خانه انجام بدهید، به شرح زیر است:

  • اگر زخم باز شده باشد، باید به صورت مداوم آن را با آب و مایع ضدعفونی کننده شستشو دهید.
  • سپس محل زخم را پانسمان کنید تا زودتر خوب شود. برای این کار می توانید از پرستار و یا پزشک در منزل کمک بگیرید.
  • پانسمان انواع مختلفی دارد که با توجه به شدت و محل زخم بستر، می توانید از پانسمان فومی یا هیدروکلوئیدی و پماد زخم بستر استفاده کنید. پانسمان زخم بستر با کامفیل هم روش درمانی دیگری است که بسیار موثر است.
  • همچنین در مراحل اولیه زخم بستر بسیار مهم است که بیمار را مدام جابه جا کنید تا فشار از روی یک نقطه خاص بر روی بدن برداشته شود. در این مرحله می توانید از تشک مخصوص هم کمک بگیرید.
  • مصرف غذاهای قوی و پروتئینی به ساخت و ترمیم عضله کمک می کند. پس مصرف سوپ هایی که با گوشت و پروتئین پخته شده اند را جدی بگیرید.

جراحی زخم بستر چگونه انجام می شود؟

معمولاً پزشک زمانی جراحی را پیشنهاد می کند که نوع زخم بستر به عمیق ترین مرحله خودش رسیده باشد. جراحی به این صورت است که به کمک بافت سالم از بخشی از بدن بیمار و پیوند آن به محل زخم، روند بهبود زخم و عضله سازی را سریع تر می کنند.

سخن پایانی

عوارض زخم بستر در مراحل اولیه این بیماری می تواند به راحتی درمان شود. حتی در صورت باز شدن زخم هم با تمیز کردن و رسیدگی مداوم به آن، زخم بستر در زمان کوتاهی بهبود پیدا می کند.

اما در مواردی که زخم بستر حادتر می شود و زخم عمیقی شکل می گیرد، زخم دچار عفونت شده و این مورد خطرناک است.

می توان با انجام کارهایی مثل جابه جای کردن بیمار و یا استفاده از تشک استاندارد، از ایجاد زخم بستر جلوگیری کرد. توصیه می کنیم در صورت بروز زخم بستر به پزشک مشورت کنید و برای تمیز کردن و رسیدگی مرتب به زخم، از پرستار در منزل کمک بگیرید.

سوالات متداول

زخم بستر چه زمانی به وجود می آید؟

وقتی بیمار مدت طولانی در بستر باشد، فشار به نقطه خاصی از بدن وارد می شود و در آن نقطه، زخم ایجاد می شود.

چه زمانی برای زخم بستر به پزشک مراجعه کنیم؟

بهتر است از همان مراحل اولیه و مشاهده علائم، به پزشک متخصص مراجعه کرده و راهنمایی بگیرید.

عوارض زخم بستر قابل درمان هستند؟

یکی از عوارض زخم بستر عفونت است. عفونت را باید قبل از رسیدن به سطح خون و آلودگی بخش های دیگر بدن کنترل کرد.

چطور از ایجاد زخم بستر جلوگیری کنیم؟

با جابه جایی مداوم بیمار، تغذیه مناسب و جلوگیری از ایجاد فشار بر یک نقطه خاص از بدن می توان از بروز این عارضه ییشگیری کرد.

منبع: آچاره

به "عوارض زخم بستر و روش های درمان آن چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض زخم بستر و روش های درمان آن چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید