مهمترین علائم افسردگی ؛ مراقب باشید خورشید شما را افسرده نکند

به گزارش موسیقی با امیر، نتایج یک مطالعه در 2023 نشان داد که نور خورشید می تواند منجر به تغییرات خلقی در افراد گردد و علائم افسردگی در آنها را تشدید کند.

مهمترین علائم افسردگی ؛ مراقب باشید خورشید شما را افسرده نکند

به گزارش موسیقی با امیر، در حالی که تابستان به علت برخورداری از نور خورشید به عنوان زمانی پرنشاط مطرح است و اینطور عنوان می گردد که عامل افزایش خلق و خوی خوب و شاد در افراد است، اما اثرات اختلال عاطفی فصلی (SAD) در آفتابی ترین ماه های سال هم می تواند در افراد رخ دهد.

دبورا سرانی، روانشناس و نویسنده کتاب زندگی با افسردگی در شرح بیشتر به Healthline گفت: SAD یک اختلال خلقی است که در آن افسردگی در همان بازه زمانی اتفاق می افتد، اما بیشتر در زمان هایی از سال مشاهده می گردد که نور خورشید کم می گردد.

این استاد دانشگاه آدلفی در نیویورک البته به بروز این افسردگی در تابستان هم اشاره نمود و اضافه نمود: با وجودی که اغلب مردم SAD را در ماه های زمستان تجربه می نمایند اما در بعضی موارد اختلال تابستانی معکوس هم رخ می دهد. مدت هاست که الگوهای فصلی مسئول مسائل مربوط به سلامت روان مطرح شده و در این باره تحقیقات بیشتری برای درک نقش مغز در تغییرات آب و هوای فصلی در حال اجرا است.

سرانی تاکید نمود: نور خورشید برای فراوری هورمون ملاتونین ضروری است و داشتن ملاتونین بسیار کم (SAD تابستان) یا ملاتونین بیش از حد (SAD زمستان) می تواند باعث تغییرات خلقی، مسائل خواب، غمگینی و سایر علائم SAD گردد.

به گفته این روانشناس، تغییر آب و هوا به عنوان عامل خطر مهم برای آغاز انواع آسیب ها به سلامت روان از جمله افسردگی، اختلال دوقطبی، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و... مطرح است.

استیو میچیو، مدیرعامل سازمان سلامت روان در آمریکا هم درباره مطالعات نو از اختلال خلقی تابستان بیان کرد: تحقیقات نشان می دهد نور خورشید، گرما و رطوبت بیش از حد می تواند منجر به تقویت افسردگی در افراد گردد.

نتایج منتشر شده یک مقاله در نشریه JAMA Psychiatry نشان می دهد که مراجعات به بخش اورژانس در روزهای گرم در مقایسه با روزهای خنک تر در تابستان 8 درصد بیشتر و از جمله آنها تشدید اختلالات روانی از جمله استرس، اضطراب، اسکیزوفرنی، اختلال مصرف مواد، اختلالات خلقی، آسیب به خود و... بوده است.

البته این تحقیق تاکید نموده که گرما ممکن است تنها یک عامل یاری نماینده باشد و فاکتورهای انسانی زیادی وجود دارد که باید مورد تحقیق قرار بگیرند تا اثبات گردد که گرمای شدید عامل اصلی در ایجاد SAD است.

علائم اختلال عاطفی فصلی تابستان

علائم عمومی افسردگی عبارتند از زودرنجی، غمگینی، تغییرات خلق و خو، مسائل تمرکز، خواب زیاد یا خیلی کم، احساس درد و دردهای فیزیکی، تغییر اشتها، اضطراب و بی قراری. اما در افسردگی زمستانی، افراد افزایش اشتها، میل به کربوهیدرات، افزایش وزن و پرخوابی را تجربه کردند و به تاکید منبع معتبر مؤسسه ملی سلامت روان (NIMH) ممکن است منزوی تر شوند. در افسردگی تابستانی، احتمال کاهش اشتها و بی خوابی در افراد بیشتر می گردد و به تاکید NIMH آنها ممکن است بیقراری، اضطراب و رفتارهای خشونت آمیز هم داشته باشند.

توصیه هایی برای کاهش اختلال عاطفی فصلی

  • محدود کردن قرار گرفتن در معرض نور خورشید
  • خنک نگه داشتن بدن، به خصوص در شب
  • روان درمانی و مصرف داروهای ضد افسردگی با تجویز پزشک
  • تحرک یا پیاده روی روزانه در ساعات اولیه صبح یا ساعت های پایانی روز
  • رژیم غذایی سالم همراه با میوه ها و سبزیجات
  • رایحه درمانی
  • صدادرمانی برای جبران تحریک پذیری
  • گفت وگو با یک متخصص بهداشت روان
منبع: همشهری آنلاین

به "مهمترین علائم افسردگی ؛ مراقب باشید خورشید شما را افسرده نکند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهمترین علائم افسردگی ؛ مراقب باشید خورشید شما را افسرده نکند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید