چگونه از قابلیت Sidecar استفاده کنیم؛ آیپد به عنوان نمایشگر دوم مک

به گزارش موسیقی با امیر، یکی از مهم ترین دلایل جذابیت زیاد محصولات اپل، زیست بوم فوق العاده این محصولات است. به همین دلیل زمانی که چند گجت اپل در اختیار دارید، می توانید از قابلیت های کاربردی مشترک بین آن ها بهره ببرید. یکی از مشخصه های بسیار کاربردی آیپد برای کامپیوترهای مک، مشخصه ای به نام Sidecar است که به شما اجازه می دهد از آیپد به عنوان نمایشگر دوم کامپیوتر مک بهره ببرید. در ادامه به کاربردهای این قابلیت و نحوه بهره گیری از آن می پردازیم.

چگونه از قابلیت Sidecar استفاده کنیم؛ آیپد به عنوان نمایشگر دوم مک

قابلیت Sidecar اپل چیست؟

همانطور که گفتیم، این معینه به شما اجازه می دهد آیپد را به کامپیوتر مک وصل کنید که یا همان محتوای مانیتور در نمایشگر آیپد نشان داده گردد یا نمایشگر آیپد در امتداد مانیتور مورد استفاده قرار بگیرد. برای بهره گیری از این قابلیت، هم می توانید از کابل استفاده کنید و هم اینکه به صورت بی سیم تبلت را به کامپیوتر وصل کنید.

به لطف این معینه، می توانید با استفاده از انگشت ها یا قلم اپل پنسل، به امکانات بیشتری برای کارهای موردنظر خود دسترسی داشته باشید تا انجام کارهای خلاقانه ای امکان پذیر گردد.

کدام دستگاه ها از قابلیت Sidecar پشتیبانی می نمایند؟

قبل از اینکه به سراغ امکانات قابلیت Sidecar برویم، در ادامه به دستگاه هایی که از این معینه پشتیبانی می نمایند، می پردازیم.

فهرست های آیپدهای سازگار با قابلیت Sidecar:

  • آیپد پرو (تمام مدل ها)
  • آیپد (نسل 6 به بعد)
  • آیپد مینی (نسل 5 به بعد)
  • آیپد ایر (نسل 3 به بعد)

فهرست مک های سازگار با قابلیت Sidecar:

  • مک بوک پرو (2016 به بعد)
  • مک بوک (2016 به بعد)
  • مک بوک ایر (2018 به بعد)
  • آی مک (2017 به بعد)
  • آی مک پرو
  • مک مینی (2018 به بعد)
  • مک پرو (2019 به بعد)
  • مک استودیو

نکاتی که قبل از استفاده از آیپد به عنوان نمایشگر ثانویه باید بدانید

  • کامپیوتر مک شما باید از macOS Catalina یا نسخه های جدیدتر استفاده کند.
  • آیپد باید مجهز به iPadOS 13 یا نسخه های جدیدتر باشد.
  • در هر دو دستگاه بلوتوث و وای فای باید فعال باشد.
  • مک و آیپد باید به یک شبکه وای فای و اپل آی دی یکسانی وصل باشند.
  • برای ارتباط پایدار، هر دو دستگاه باید در فاصله حداکثر 10 متری قرار بگیرند.
  • اگر از کابل USB استفاده می کنید، برای کامپیوتر مک باید دسترسی به دستگاه متصل به کابل را فعال نموده باشید.

چگونه قابلیت Sidecar را راه اندازی کنیم؟

فارغ از اینکه برای این قابلیت می خواهید به صورت بی سیم یا باسیم استفاده کنید، اپل از هر دو روش پشتیبانی می نماید. در ادامه به چگونگی راه اندازی این قابلیت با روش های متفاوت می پردازیم.

استفاده از AirPlay

اگر می خواهید آیپد را به طور بی سیم به مک وصل کنید، این کارها را باید انجام دهید.

ابتدا در کامپیوتر مک روی لوگوی اپل کلیک کنید و سپس System Settings را انتخاب کنید. در macOS Monterey و نسخه های قبلی، این گزینه System Preferences نام دارد.

در گام بعدی از پنل کناری گزینه Displays را انتخاب کنید و سمت راست بعد از کلیک روی گزینه + باید آیپد را از فهرست انتخاب کنید.

استفاده از کابل USB

اگر علاقه ای به ارتباط بی سیم بین آیپد و مک ندارید و می خواهید این دو را با کابل وصل کنید، پس این کارها را انجام دهید:

ابتدا با کابل USB-C، آیپد و مک را به یکدیگر وصل کنید. سپس در پنجره باز شده، گزینه Allow را انتخاب کنید. در مک ابتدا روی لوگوی اپل کلیک نموده و سپس گزینه System Preferences را انتخاب کنید.

در این صفحه بعد از انتخاب Displays، سمت راست iPad را بعد از کلیک روی گزینه + انتخاب کنید.

حالا در پنجره به نمایش درآمده، Trust را انتخاب کنید. اگر قبلا برای این دستگاه گزینه Trust را انتخاب نموده باشید، پس دیگر این گزینه برای شما نمایش داده نمی گردد.

چگونه قابلیت Sidecar را شخصی سازی کنیم؟

خوشبختانه شخصی سازی قابلیت Sidecar امکان پذیر است تا بتوانید از این معینه مطابق با احتیاجهای خود استفاده کنید. ابتدا مطابق معمول روی لوگوی اپل در کامپیوتر مک کلیک کنید و سپس System Settings را انتخاب کنید.

در بخش Displays گزینه آیپد را انتخاب کنید. حالا می توانید پارامترهای مختلفی را بر اساس فهرست زیر تنظیم کنید:

  • Use as: در این قسمت می توانید معین کنید که نمایشگر آیپد به نمایشگر اصلی تبدیل گردد، در امتداد مانیتور مک مورد استفاده قرار بگیرد یا اینکه محتوای مانیتور مک را نشان دهد و به اصطلاح حالت آینه فعال گردد. در صورت انتخاب گزینه آخر، دیگر نمی توانید با نمایشگر تبلت تعامل داشته باشید.
  • Show Sidebar: زمانی که از حالت extended (امتداد مانیتور مک) استفاده می کنید، می توانید معین کنید که پنل کناری سمت راست یا چپ نمایش داده گردد یا اینکه به طور کلی نمایش داده نگردد.
  • Show Touch Bar: همانطور که از نام این بخش پیداست، این گزینه مربوط به نمایش یا عدم نمایش تاچ بار در حالت extended است.
  • Enable double tap on the Apple Pencil: این گزینه قابلیت double-tap (دو بار ضربه) برای اپل پنسل را فعال یا غیرفعال می نماید.

چگونه از قابلیت Sidecar استفاده کنیم؟

بعد از آشنایی با مقدمات این کار، حالا دیگر وقت آن رسیده که به چگونگی بهره گیری از این معینه بپردازیم.

انتقال پنجره ها از مک به آیپد و برعکس

زمانی که از این قابلیت بهره می برید، به راحتی می توانید پنجره با با ماوس به آیپد انتقال دهید. انجام این کار بسیار ساده است و لازم نیست سایز آن را تغییر دهید. همین کار را برعکس هم می توانید انجام دهید تا اگر مثلا در آیپد مشغول انجام کاری هستید و به فضای بزرگتری احتیاج دارید، با این کار به راحتی چنین مسئله ای رفع می گردد.

استفاده از نوار کناری در آیپد

ممکن است پیش از این در آیپد از Sidebar یا همان نوار کناری برای تغییر تنظیمات نمایشگر استفاده نموده باشید. در این بخش می توانید مثلا داک یا کیبورد را مخفی و ظاهر کنید. زمانی که از قابلیت Sidecar استفاده می کنید، برای آگاهی از امکانات دکمه های نوار کناری، می توانید از تصویر زیر استفاده کنید که برای هرکدام از آن ها قابلیتشان را شرح داده است.

بهره گیری از اپل پنسل در آیپد

زمانی که از اپل پنسل استفاده می کنید، بعضی کارها را راحت تر و با سرعت بیشتری می توانید انجام دهید. بعلاوه اگر اپل پنسل شما از قابلیت Double-Tap پشتیبانی می نماید و این گزینه را در تنظیمات Sidecar فعال نموده اید، می توانید دو بار در بخش پایینی آیپد ضربه بزنید تا بین ابزارهای مختلف طراحی در برنامه موردنظر سوئیچ کنید.

فرمان های حرکتی

اگر اپل پنسل ندارید یا نمی خواهید از آن استفاده کنید، می توانید با بهره گیری از فرمان های حرکتی، کارهای مختلفی انجام دهید.

اسکرول: برای اسکرول کردن کافی است با دو انگشت به سمت بالا یا پایین اسکرول کنید.

کپی: برای کپی کردن متن انتخاب شده، باید سه انگشت خود را به یکدیگر نزدیک کنید.

کات: اگر حین تایپ کردن می خواهید بخشی از متن را کات کنید، دو بار باید سه انگشت را به یکدیگر نزدیک کنید.

پیست: به منظور پیست کردن متن، سه انگشت را از یکدیگر دور کنید.

Undo: اگر با سه انگشت روی نمایشگر دو بار ضربه بزنید یا به سمت چپ سوایپ کنید، Undo انجام می گردد.

Redo: در نهایت باید بگوییم که سوایپ به راست با سه انگشت، منجر به Redo می گردد.

قابلیت Sidecar در برابر Universal Control

Sidecar و Universal Control دو قابلیت جدیدی هستند که که اپل در سال های اخیر رونمایی نموده. قابلیت Sidecar همانطور که شرح دادیم، به زبان ساده به شما اجازه می دهد از آیپد به عنوان نمایشگر ثانویه کامپیوتر مک استفاده کنید. اما قابلیت Universal Control کنترل چند گجت اپل را از طریق یک کیبورد و ماوس امکان پذیر می نماید. بعلاوه می توانید فایل های مختلفی را بین آن ها drag and drop کنید.

با وجود اینکه هر دو معینه تجربه کاربری را بهبود می بخشند، اما اهداف متفاوتی را دنبال می نمایند. بنابراین زمانی که برای کنترل چند دستگاه می خواهید از یک ماوس و کیبورد استفاده کنید، باید به سراغ Universal Control بروید و اگر هم می خواهید برای مک به فضای بیشتری دسترسی داشته باشید، می توانید در کنار آن از آیپد استفاده کنید.

منبع: Guiding Tech

منبع: دیجیکالا مگ

به "چگونه از قابلیت Sidecar استفاده کنیم؛ آیپد به عنوان نمایشگر دوم مک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از قابلیت Sidecar استفاده کنیم؛ آیپد به عنوان نمایشگر دوم مک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید