4 دلیل اصلی افزایش صدای فن لپ تاپ! [کاهش صدای فن لپ تاپ]

به گزارش موسیقی با امیر، هنگامی که شما مدت زمان طولانی با لپ تاپ کار می کنید، مقدار حرارت و دمای لپ تاپ شما افزایش پیدا می نماید و با داغ شدن لپ تاپ سنسورها فعال شده و سیگنالی به فن ها ارسال می گردد تا جهت خنک شدن سیستم دور چرخش را بالا ببرند. البته حدی از این صدا در دستگاه های الکترونیکی طبیعی است. آنچه گاهی برای سیستم مشکل ساز است این است که لپ تاپ بدون کار سنگین یا روشن ماندن طولانی نیز با صدای بالایی همراه باشد. اگر شما هم در پی یافتن علت صدای زیاد فن لپ تاپ هستید و برایتان سوال است که چگونه می توان صدای فن لپ تاپ را کاهش داد؟ به پیشنهاد خبرنگاران خواندن این مقاله را از دست ندهید. در آخر، چنانچه احتیاج به کارشناسان IT و تعمیرکاران جهت تعمیر لپ تاپ و کامپیوتر در محل داشتید، تنها کافیست به وبسایت خبرنگاران مراجعه کنید و سفارش خود را به سادگی و در طی چند کلیک ثبت کنید.

4 دلیل اصلی افزایش صدای فن لپ تاپ! [کاهش صدای فن لپ تاپ]

نکات کلیدی

  • گاهی وقت ها صدای فن به دلیل جابه جا شدن آن از مکان اصلی اش است و این اتفاق در حین حرکت دادن لپ تاپ ممکن است رخ دهد.
  • وقتی چند برنامه سنگین را در لپ تاپ باز کنید، فعالیت پردازنده لپ تاپ بالا می رود و حرارت دستگاه افزایش پیدا می نماید. این مورد در بالا رفتن سروصدای فن تاثیر زیادی دارد.

10 روش موثر کاهش صدای فن لپ تاپ

1. برنامه های سنگین را ببندید

اگر برنامه های سنگین زیادی را باز نموده اید، واحد پردازشگر سیستم (CPU) فعالیت اش بیشتر می گردد و این افزایش سرعت عملکرد با فراوری گرما و حرارت همراه است. برای کاهش حرارت، فن ها با سرعت بیشتری آغاز به کار می نمایند و صدای فن بیشتر به گوش می رسد. برای رفع این مشکل می توانید با انتخاب همزمان (Ctrl+Alt+Del) و باز کردن صفحه Task Manager با انتخاب نرم افزار سنگین و گزینه End Task، اقدام به بستن برنامه های باز کنید.

2. کاهش صدای فن لپ تاپ با استفاده از تنظیمات

برای کاهش میزان صدای فن لپ تاپ به وسیله تنظیمات سیستم می توانید با استفاده از روش ذیل اقدام کنید:

  1. از صفحه دسکتاپ و منو استارت عبارت Control Panel را جستجو کنید.
  2. از صفحه تنظیمات بر روی Hardware and Sound و سپس گزینه Power Options را انتخاب کنید.
  3. اینک در این مرحله گزینه Change Plan Settings انتخاب نموده و سپس بر روی عبارت Change Advanced Power Settings کلیک کنید. در این مرحله بر روی جعبه Power Options کلیک کنید.
  4. بر روی تب Advanced Settings کلیک کنید.
  5. در این مرحله بر روی گزینه Processor Power Management کلیک کنید تا گزینه submenu برای شما باز گردد.
  6. از قسمت باز شده گزینه System Cooling Policy را باز کنید.
  7. از منو باز شده کشویی System Cooling Policy، با استفاده از پیکان موس می توانید میزان شدت کارکرد فن را کاهش دهید.

3. آنالیز موقعیت فن لپ تاپ

گاهی در اثر جابه جایی، تکان و حرکت لپ تاپ فن های آن از محل اصلی خارج می شوند و با ایجاد صدای بلند آغاز به فعالیت می نمایند. به منظور رفع مشکل جابه جایی فن ها بهتر است پنل پشتی لپ تاپ را باز نموده و از قرار گرفتن فن ها در محل اصلی شان اطمینان حاصل کنید.

4. سیستم عامل مک دارید؟ SMC و PRAM را ریست کنید

کاربرانی که از سیستم عامل مکینتاش استفاده می نمایند، با ریست کردن SMC (System Management Controller) که واحد کنترل مدیریت سیستم است می توانند مشکل فن ها را حل نمایند. اگر برای این بخش مسئله ای به وجود بیاید، فن ها دیگر به طور طبیعی کار نمی نمایند. علاوه بر آن با ریست کردن PRAM هم می توانید مشکل را بهبود بخشید.

در قسمت PRAM اطلاعاتی در مورد تاریخ، ساعت و … قرار گرفته است که شما با ریست کردن این بخش می توانید مشکل خود را رفع کنید. با انتخاب دکمه های (Control+Option+Shift+Off) و (Option+Command+P+R) به ترتیب می توانید SMC و PRAM را ریسک کنید.

5. تمیز کردن فن لپ تاپ یا تعویض و ارتقای آن

از دلایل عمده افزایش صدای فن لپ تاپ و از کار افتادن آن ها می تواند گرد وغبار باشد. همین ذرات ریز گردوخاک ها باعث کاهش گردش هوا و در نتیجه گرم شدن لپ تاپ می گردد و ممکن است حتی به سایر قطعات لپ تاپ هم آسیب برسانند. اما چاره کار چیست؟

برای رفع این مشکل بهتر است گاهی قطعات داخلی لپ تاپ خود را تمیز کنید. شما می توانید با استفاده از سشوار البته در حالت خنک گردوغبار فن ها را از داخل لپ تاپ خارج کنید. البته بهتر است برای تمیز کردن سیستم خود دقت لازم را به کار گیرید تا به قطعات داخلی سیستم آسیب نرسد. اگر برای انجام دادن این کار به میزان کافی حرفه ای نیستید؛ بهتر است آن را به سرویس کار واگذار کنید تا به قطعات داخلی آسیب وارد نگردد.

اگر مدت زمان طولانی است که از لپ تاپ خود استفاده می کنید و هیچ کدام از قطعات خنک نماینده سیستم خود را تعویض ننموده اید؛ ممکن است صدای ایجاد شده، حاصل فرسودگی و قدیمی شدن فن ها باشد. به منظور رفع شدن این مشکل می توانید با تعویض و ارتقای سیستم خنک نماینده لپ تاپ مشکل را رفع کنید.

6. استفاده از نرم افزار برای کاهش Hatron

برخی نرم افزارها علاوه بر کنترل سرعت فن لپ تاپ اطلاعات کامل و دقیقی در رابطه با سخت افزار سیستم به شما می دهند. پیشنهاد موسیقی با امیر برای کاربران ویندوز SpeedFan و برای کاربران مک SMC Fan Control است.

7. بروزرسانی سیستم عامل

اساسا بروزرسانی سیستم عامل لپ تاپ به منظور رفع مشکلاتی نظیر خرابی فن لپ تاپ توصیه نمی گردد؛ اما اگر با راهکارهای ارائه شده همچنان فن ها با صدای زیادی کار می نمایند، می توانید سیستم عامل خود را عوض کنید.

تجربه نشان داده است که نصب نسخه دسک تاپ ابونوتو لینوکس در تنظیم فعالیت فن و کاهش صدای فن لپ تاپ بسیار موثر تر از سایر نسخه های ویندوز نظیر ویندوز 7 یا ویندوز 10 می باشد؛ زیرا ابونوتو سبک است و برخی از برنامه ها همچون فایروال و آنتی ویروس ویندوز که سرعت پردازش سیستم را افزایش می دهند، در لینوکس وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع ارتقا ویندوز 7 به 10

8. استفاده از خمیر سیلیکون برای کاهش صدای فن لپ تاپ

اگر شما از نرم افزار های رندرینگ و گرافیکی مانند Photoshop و AUTOCAD استفاده می کنید، حتما باید از خمیر سیلیکون بهره ببرید؛ این خمیر های حرارتی به طرز شگفت آوری تاثیر مستقیم بر دمای سی پی یو ها دارند و بین 1 الی 20 درجه سانتی گراد دمای سی پی یو را کاهش می دهند. (راستی اگر می خواهید در مورد سی پی یوها اطلاعات بیشتری به دست بیاورید و با دو غول دنیای پردازنده ها یعنی سی پی یو اینتل و ای ام دی بیشتر آشنا شوید، ما این مقاله را به شما پیشنهاد می دهیم.)

همان طور که می دانید به هنگام افزایش دمای سی پی یو بازده و عملکرد آن کاهش می یابد و فن ها مجبورند تا با سرعت بیشتری کار نمایند؛ سرعت بیشتر فن ها منجر به ایجاد سرو صدا در لپ تاپ خواهد شد. بنابراین خمیر سیلیکون تا حد زیادی می تواند به کاهش گرمای لپ تاپ یاری کند.

9. افزودن هارد SSD به سیستم

به وضوح روشن است که SSD ها عملکرد بهتری به نسبت هارد دیسک های قدیمی دارند. امروزه SSD ها در در بازار لوازم دیجیتال جای HDD ها را گرفته اند و آن را از میدان خارج نموده اند. نکته قابل توجه تاثیر باورنکردنی SSD ها در سرعت سیستم و صدای فن لپ تاپ است. شما با اضافه کردن SSD به جای HDD به سیستم خود می توانید شاهد عملکرد بهتر سیستم خود باشید. بهبود عملکرد سیستم با اضافه کردن SSD منجر به کاهش صدای فن ها می گردد.

برای این کار فقط باید مطمئن شوید که لپ تاپ شما از سوکت های اتصالی SSD پشتیبانی می نماید یا خیر که در صورت پشتیبانی شما به راحتی می توانید حافظه SSD را به لپ تاپ خود اضافه کنید.

برای تعمیر انواع لپ تاپ و کامپیوتر از برترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

محاسبه قیمت برای شما

10. استفاده از پد های خنک نماینده به منظور کاهش صدای فن لپ تاپ

خرید پدهای خنک نماینده (cool pads) برای لپ تاپ می تواند گزینه مناسبی برای رفع مشکل گرما باشد و در نتیجه به کاهش صدای فن لپ تاپ منجر گردد. این پد ها ظاهر جذابی دارند و در قیمت ها و مدل های متفاوتی در بازار موجود هستند. مقایسه قیمت چند مدل کول پد یا همان پد خنک نماینده در شهریور 1401 از سایت دیجی کالا به صورت زیر است:

ردیفنام برندقیمت
1تسکو (TSCO)558000 تومان
2دیپ کول (Deep Cool)691000 تومان
3سادیتا (SADATA)141000 تومان
4کولرمستر (Cooler Master)1490000
5هترون (Hatron)274000

جمع بندی

امیدوار هستیم که این مقاله موسیقی با امیر برایتان مفید بوده باشد. خرسند می شویم که نظرتان را در مورد این مقاله برای ما بنویسید.

منبع: آچاره

به "4 دلیل اصلی افزایش صدای فن لپ تاپ! [کاهش صدای فن لپ تاپ]" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 دلیل اصلی افزایش صدای فن لپ تاپ! [کاهش صدای فن لپ تاپ]"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید