تنها راه محافظت از داده ها در اینترنت

به گزارش موسیقی با امیر، یکی دیگر از دلایل تکیه بر رمزگذاری ممکن است احراز هویت ایمن باشد. به عنوان مثال، با پیغام های ایمیل، پیغام ها را می توان بدون رمزگذاری تغییر داد و گیرنده نمی داند که آیا این پیغام ها به وسیله فرستنده به این روش ارسال شده است یا خیر.

تنها راه محافظت از داده ها در اینترنت

رمزگذاری، سپر حفاظت از داده های مهم و اطلاعات حساس در اینترنت است که مانع از افتادن آن به دست افراد غیر مجاز می گردد.

سیمران مان، کارشناس امنیت در انجمن ارتباطات و فناوری اطلاعات بیت کام در آلمان، گفت: با تکیه بر رمزگذاری، فایل های جداگانه، کل هارد دیسک یا حتی حافظه یک گوشی هوشمند یا تبلت از دسترسی غیرمجاز محافظت می شوند؛ علاوه براین افراد خارجی نمی توانند داده ها را بخوانند حتی اگر حافظه حذف شده و در دستگاه دیگری نصب گردد.

یکی دیگر از دلایل تکیه بر رمزگذاری ممکن است احراز هویت ایمن باشد. به عنوان مثال، با پیغام های ایمیل، پیغام ها را می توان بدون رمزگذاری تغییر داد و گیرنده نمی داند که آیا این پیغام ها به وسیله فرستنده به این روش ارسال شده است یا خیر.

رمزگذاری تضمین می نماید که فرستنده همان شخصی است که ایمیل را ارسال نموده است. کاربر دارای ویژگی های حفاظتی زیادی در اینترنت است.

ویتوریو برتوچی، کارشناس امنیتی در شرکت فناوری اطلاعات Okta، گفت: اگر وب سایت مورد بازدید به وسیله پروتکل HTTP کار می نماید و نه پروتکل رمزگذاری شده HTTPS، همه مرورگر ها به کاربر هشدار می دهند. مرورگر ها معمولاً در صورت اصرار کاربر برای دسترسی به یک پروتکل، به مراحل اضافی احتیاج دارند.

برنامه های رمزگذاری

اگر کاربر بخواهد رایانه یا لپ تاپ خود را ایمن کند، می تواند به برنامه های رمزگذاری تعبیه شده در بسیاری از سیستم عامل ها اعتماد کند؛ به گونه ای که برنامه Bitlocker در رایانه های مجهز به Microsoft Windows یا برنامه Filevault در دستگاه های Mac OS یا برنامه LUKS در سیستم عامل لینوکس وجود دارند. فرآیند رمزگذاری تنها به چند کلیک ماوس احتیاج دارد.

کریستوف دی لیو از مجله آلمانی Computer Bild در شرح این موضوع گفت: فرآیند رمزگذاری در رایانه های ویندوزی با کلیک بر روی پوشه مربوطه با دکمه سمت راست ماوس و سپس انتخاب گزینه های Properties و Advanced وگذاشتن یک تیک در مقابل آیتم رمزگذاری محتوا انجام می گردد.

در رایانه های مک، گزینه رمزگذاری داده ها را می توان در تنظیمات سیستم در منوی امنیت و حفاظت از داده در تب Filevault پیدا کرد. مدل های اخیر دستگاه های تلفن همراه سطح خوبی از امنیت را ارائه می دهند.

ویتوریو برتوچی شرح داد: هر آیفونی که با رمز عبور محافظت می گردد رمزگذاری شده است و تلفن های اندرویدی به طور استاندارد از نسخه 10 سیستم عامل موبایل به بعد رمزگذاری شده اند. برنامه های پیغام رسانی فوری اغلب شامل فناوری رمزگذاری سرتاسری می شوند، با این حال ادیز ترکان توصیه به احتیاط نموده و اضافه نمود: پین همواره به صورت رمزگذاری شده در گوشی هوشمند یا تبلت ذخیره نمی گردد.

ادیز ترکان گفت: نرم افزار رمزگذاری هنگام خاموش بودن کامپیوتر از فایل ها، پوشه ها و هارد دیسک ها به خوبی محافظت می نماید، اما زمانی که کامپیوتر به اینترنت متصل است، کاربر باید علاوه بر به روز رسانی منظم، کامپیوتر را در برابر حملات دزدی الکترونیکی ایمن کند. هنگام کار با شبکه های اینترنت باز یا نقاط دسترسی اینترنت در شبکه های Wi-Fi باید مراقب و محطاط بود.

علاوه بر برنامه های رمزگذاری از پیش نصب شده در سیستم عامل های مختلف، در حال حاضر بسیاری از برنامه های دیگر موجود هستند که می توانند برای محافظت از فایل ها یا دیسک های سخت استفاده شوند، مانند برنامه GPG4win برای پیغام های ایمیل، فایل ها و پوشه های فایل، یا برنامه Veracrypt که عمدتاً با رمزگذاری حامل های داده معین می گردد.

ویتوریو برتوچی توصیه کرد که ابتدا باید ابزار های تعبیه شده در سیستم عامل ها را امتحان کنید. از آنجایی که بخشی از سیستم عامل است، امکان خوانده نشدن اطلاعات کاربر با نصب به روزرسانی های آینده کاهش می یابد، علاوه بر این، سایر شرکت های رمزگذاری داده ها همان سطح پایداری داده ها را ارائه نمی نمایند.

مصرف منابع دستگاه

اساساً همه داده های ذخیره شده در رایانه نباید رمزگذاری شوند. سیمران مان اضافه نمود: رمزگذاری فقط مزایا ندارد، بلکه معایبی نیز دارد، زیرا منابع دستگاه مانند زمان محاسبات را مصرف می نماید که با دستگاه های کارآمدتر قابل مشاهده است، بنابراین نباید عملکرد رمزگذاری در همه دستگاه ها به صورت استاندارد فعال گردد، به علاوه بازیابی اطلاعات از یک رسانه داده رمزگذاری شده یا خراب سخت یا غیرممکن است.

منبع: باشگاه موسیقی با امیر

منبع: فرادید

به "تنها راه محافظت از داده ها در اینترنت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنها راه محافظت از داده ها در اینترنت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید