انتقال سهم ساوه از سد کوچری ظرف کمتر از دو سال آینده

به گزارش موسیقی با امیر، خبرنگاران/مرکزی معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: طرح انتقال سهم آب ساوه از سدکوچری کمتر از دو سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

انتقال سهم ساوه از سد کوچری ظرف کمتر از دو سال آینده

حمیدرضا جانباز چهارشنبه هشتم دیماه در جریان بازدید از فرایند اجرای طرح انتقال آب سد کوچری به شهر ساوه در منطقه حاجی آباد واقع در محور سلفچگان به دلیجان در تبادل نظر با موسیقی با امیر، اظهار کرد: خوشبختانه این پروژه علیرغم مسائل اقتصادی فعال است و در بخش لوله گذاری با تمهیدات اجرا شده از جمله تصفیه خانه مشترک، فرایند بهره برداری از آن تسریع می یابد.

وی با اشاره به اینکه این پروژه از جمله طرح های ویژه است، گفت: تامین لوله مورداحتیاج این پروژه که 65 درصد هزینه های آن است را تامین و بر روی اجرای کار متمرکز خواهیم شد. همان طور که دولت بخش آب را در لایحه بودجه سال 1401 دیده است در زمان آنالیز در مجلس نیز باید به طور ویژه دیده گردد تا این پروژه و سایر طرح های حوزه آب در سریعترین زمان ممکن به پایان برسد.

جانباز اضافه کرد: هم اکنون حدود 100 کیلومتر از لوله گذاری این طرح به جای مانده و تملک راستا نیز تهیه شده و جزو پروژه هدف وزارت نیروست و امیدواریم کمتر از دو سال آینده به بهره برداری برسد و مردم ساوه و روستاهای این راستا به آب سالم و شیرین دسترسی پیدا نمایند.

وی اعلام کرد: این پروژه یک هزار میلیارد تومان احتیاج اعتباری دارد که با تمهیدات پیش بینی شده بیش از 600 میلیارد تومان هزینه تامین لوله است که وزارت نیرو تامین خواهد نمود و هزینه اجرایی در دو سال آینده تامین خواهد شد.

وی در ادامه گفت: طرح هایی در اولویت بودجه قرار می گیرد که پیشرفت فیزیکی بالایی داشته باشد که این پروژه چون پیشرفت فیزیکی بالایی ندارد در ردیف بودجه قرار نگرفته اما شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی از تمام ظرفیت برای سرعت در پیشرفت فیزیکی استفاده نموده است.

جانباز با اشاره به اینکه 78 طرح آب رسانی در کشور در قالب طرح ویژه قرار گرفتند که طرح آب رسانی به ساوه یکی از این طرح هاست، گفت: از جمله الزامات طرح های آب رسانی تأمین لوله است که در کوشش هستیم لوله مورد احتیاج را تامین کنیم تا در کمتر از دوسال آینده به بهره برداری برسد. بعلاوه از ظرفیت تصفیه خانه های موجود برای تصفیه آب استفاده خواهیم کرد. این پروژه تصفیه خانه جداگانه ندارد که خود عاملی برای تسریع در اجرای پروژه است. البته یک سرمایه گذار هم در قالب فاینانس خارجی اعلام آمادگی نموده که اگر به موازات یکدیگر صورت گیرد قطعا فرایند بهره برداری با تسریع در فرایند اجرایی شدن، زودتر انجام خواهد گرفت.

معاون وزیر نیرو در مورد صرفه جویی در مصرف آب نیز گفت: بعضی از این تمهیدات از جنس مسائل فنی است که شامل کاهش هدررفت در شبکه های شهری در سامانه های انتقال و تصفیه و نیز تمهیدات مدیریتی در حوزه فشار آب به وسیله شبکه های هوشمند است که در دستور کار است تا در زمان کاهش فشار آب، هدررفت را کاهش دهیم.

وی اعلام کرد: اطلاع رسانی در فضای عمومی برای مصرف بهینه نیز از جمله ضروریات است که این اتفاقات خوب در کشور موجب شده که 57 درصد مشترکان کم مصرف و خوش مصرف باشند و پرمصرف ها کمتر از هشت درصد هستند. اقدامات فرهنگی در این زمینه می تواند یاری کند که الگوی مصرف رعایت گردد و با توجه به شرایط اقلیمی کشور احتیاج است که سرانه مصرف آب به پایین تر از سرانه موجود برسد چرا که بیشتر نقاط کشور با تنش آبی روبرو بودند و امیدواریم سال آینده مشکل جدی در تامین آب نداشته باشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "انتقال سهم ساوه از سد کوچری ظرف کمتر از دو سال آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقال سهم ساوه از سد کوچری ظرف کمتر از دو سال آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید