به حشرات نزدیک شو ؛ عکس های خارق العاده عکاس تبریزی از نزدیک ترین فاصله با حشرات

به گزارش موسیقی با امیر، حتما از تماشا این تصاویر شگفت زده خواهید شد. فکر می کنید که عکاس این تصاویر چه امکانات و ابزار حرفه ای در اختیار داشته که توانسته چنین عکس های بی نظیری از حشرات بگیرد؟

به حشرات نزدیک شو ؛ عکس های خارق العاده عکاس تبریزی از نزدیک ترین فاصله با حشرات

به گزارش موسیقی با امیر، بهتر است بدانید که عکاس خلاق این تصاویر، آنها را با دوربین معمولی خود گرفته است؛ او به عکاسی از سوژه های طبیعی علاقه زیادی دارد و برخلاف عکاسان خارجی که هزار و یک ابزار برای گرفتن عکس های اینچنینی دارند از کمترین امکانات ممکن برای این کار استفاده می نماید. آقای عکاس با خلاقیت و ابتکار دوربین معمولی اش را برای این کار تغییر داده و آن را به سمت حشرات نشانه رفته و عکس های بی نظیری می گیرد.

21 ساله بود که عکاسی را آغاز کرد. علاقه زیادش به دوربین و طبیعت او را به دنیای عکاسی کشاند. 9 سال بعد از این ماجرا بود که تصمیم گرفت عکاسی مدرن را یاد بگیرد. برای همین دست به کار شد و بدون اینکه از کسی یاری بخواهد یا برای یادگیری شیوه های تازه عکاسی به آکادمی برود سعی کرد خودش عکاسی مدرن را یاد بگیرد. او هر روز به سایت های خارجی سر می زد و عکس های عکاسان حرفه ای را با دقت می دید، بعد هر نکته ای را که در آن تصاویر حرفه ای می دید در عکاسی اش به کار می بست.

امید گلزار بعدها شیوه تازه ای را در عکاسی از طبیعت پیش گرفته و عکس های متفاوتی گرفت. او از بین تمام زیبایی های طبیعت، دنیای بزرگ و زیبای حشرات کوچک را برای عکاسی حرفه ای انتخاب نموده است. آقای گلزار در این باره می گوید: من مدتی عکاسی معمولی می کردم. اما بعد از مدتی تصمیم گرفتم شیوه عکاسی ام را عوض کنم و از سوژه های خاصی عکس بیندازم. سوژه های مورد علاقه من حشرات بودند. با آنکه امکانات لازم برای این نوع عکاسی را نداشتم عکاسی از حشرات را با همان امکانات کمی که داشتم آغاز کردم.

عکاس مبتکر

برای عکاسی در دنیای شگفت انگیز حشرات امکاناتی مانند لنزها و دوربین های مخصوص لازم بود که امید آنها را در اختیار نداشت. اما او با فکر خلاق و ذوق عکاسی، دوربین ساده اش را طوری تغییر داد که برای عکاسی از حشرات کوچک مناسب باشد: برای عکاسی ماکروگرافی لنز و فلاش مخصوصی وجود دارد که من آنها را در اختیار نداشتم؛ برای همین این فکر به ذهنم رسید که لنزهای آنالوگ خودم را به لنزهای ماکرو تبدیل کنم تا بتوانم با آنها حشرات کوچک را بزرگ نمایی کنم و عکس های واضحی با جزئیات بیشتر از آنها بیندازم.

امید برای تبدیل لنزهای آنالوگ به لنزهای ماکرو کارهایی را روی دوربین انجام داد تا دوربین برای عکسبرداری از حشرات آماده گردد. پس از تغییر لنزهای دوربین، جوان عکاس تمرین را آغاز کرد. او با دوربینش که حالا به لنزهایی برای عکسبرداری از سوژه های کوچک مجهز شده بود آن قدر از حشرات زیبا و جزئیات محل زندگی آنها عکس گرفت که حالا عکس هایش را مجلات خارجی هم برای چاپ می خواهند: من حدود شش ماه با لنزها و شیوه نورپردازی خاص عکسبرداری از حشرات تمرین کردم تا عکس هایم به این حد از کیفیت رسید و توانستم عکس های قابل قبولی داشته باشم. در این نوع عکاسی، نورپردازی اهمیت زیادی دارد.

به حشرات نزدیک شو

عکاس جوان برای عکاسی از حشرات، دوربین را در فاصله 10 سانتی متری از حشره می گیرد و بعد از تنظیم زاویه دوربین و انتخاب لنز مناسب از آنها عکاسی می نماید. او برای عکاسی از هر حشره لنز مخصوصی را به کار می گیرد چرا که معتقد است لنز مورد استفاده باید جزئیات بدن حشره را به طور واضح نشان دهد. اما این کار آسان نیست، چون حتما باید در وضعیتی از حشره عکس گرفت که کاملا آرام باشد: بعضی از حشرات خودشان آرام هستند و عکاسی از آنها زیاد سخت نیست. اما بعضی دیگر از آنها آرام نیستند. برای همین این حشرات راهم به شیوه خاصی آرام می کنم و بعد از آنها عکس می گیرم.

آقای عکاس زیاد دوست ندارد درباره شگرد مخصوص خودش حرف بزند چرا که برای رسیدن به این شیوه زحمات زیادی کشیده است: در این شیوه عکاسی با لنز معکوس، چون این لنزها عمق میدان کمی دارند باید تعداد بیشتری عکس گرفت تا این عمق میدان کم اصلاح گردد.

مق میدان همین جزئیات کار است که در این نوع عکاسی به وضوح به چشم می آید. من بیشتر از سر حشرات عکس می گیرم و ممکن است بین 50 تا 120 شات بگیرم و بعد آنها را با استفاده از یک نرم افزار در کامپیوتر ترکیب کنم و عکس نهایی را به دست بیاورم. گلزار از سختی های کار برایمان می گوید و اینکه به خاطر حمایت نشدن باید تمام وسایل و امکانات را خودش تهیه کند. اما با همه سختی ها خاطرات خوشی از عکاسی هایش دارد: اولین حشره ای که از آن عکس گرفتم مگس گل بود. خیلی ها از مگس بدشان می آید اما این مگس با مگس های معمولی فرق می نماید و در عکاسی ماکرو بسیار زیبا به نظر می رسد. حشرات چشم های زیبایی دارند و من به خاطر چشم های زیبای حشرات این نوع عکاسی را ادامه دادم. به نظر من زیبایی حشرات تمام شدنی نیست.

مدتی قبل یک نشریه آمریکایی از گلزار خواست عکس های حرفه ای اش را برای آنها بفرستد؛ عکس های عکاس جوان برای اولین بار در آن مجله به چاپ رسید. امید همه عکس هایش را در رایانه اش نگه می دارد. یک نسخه از همه آنها را نیز برای اطمینان در گوشی تلفن همراهش ذخیره می نماید: نقاشی ازحشرات قدمتی طولانی در تاریخ دارد؛ حتی تصاویر آنها بر دیواره های اهرام مصر حک شده است وعلت آن هم شایدمرگباربودن بعضی حشرات است البته شاید بسیاری از مردم که به وسیله حشرات کشته شده اند صرفا به علت کنجکاوی به سمت آنان کشیده شده باشند.

البته سختی کار عکسبرداری از حشرات به همین جا ختم نمی گردد. در این نوع عکاسی گاه ممکن است سوژه ها نه حشراتی معمولی که از نوع سمی و خطرناک باشند. به گفته گلزار در این سال ها چند بار پیش آمده که این حشرات موذی او را نیش بزنند. اما خوشبختانه مسئله ای برای او پیش نیامده و می گوید بدنش به نیش حشرات مقاوم است و هیچگاه این مساله او را از عکاسی حشرات منصرف ننموده است. او حشرات را دوست دارد و می گوید همین مگسی که همه از آن بدشان می آید از سوژه های خیلی خوب برای این نوع عکاسی است. او قبلا در طبیعت از حشرات عکس می گرفت اما حدود سه ماه است که حشرات را برای عکاسی به خانه می برد و در خانه از آنها عکس می گیرد. برای عکاسی در خانه او حشره را در یک ظرف در بسته می اندازد تا سالم بماندو بعد از عکاسی آن در طبیعت رها می نماید.

منبع: همشهری آنلاین

به "به حشرات نزدیک شو ؛ عکس های خارق العاده عکاس تبریزی از نزدیک ترین فاصله با حشرات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به حشرات نزدیک شو ؛ عکس های خارق العاده عکاس تبریزی از نزدیک ترین فاصله با حشرات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید