عبور مترو از جوار مسجد جامع اصفهان مشاور مطالعاتی دارد

به گزارش موسیقی با امیر، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، عبور مترو از جوار مسجد جامع اصفهان مشاور مطالعاتی دارد.

عبور مترو از جوار مسجد جامع اصفهان مشاور مطالعاتی دارد

یکی از گزینه های عبور خط 2 متروی اصفهان از زیر زیرگذر میدان امام علی (ع) است که این محدوده در حریم مسجد جامع عتیق اصفهان واقع شده است. دفاع قطار شهری از این گزینه به دلیل گودبرداری ها و خاکبرداری ها برای احداث زیرگذر میدان امام علی (ع) بوده که حالا به گفته آنها مترو می تواند از زیر آن رد شود.

سید محسن واعظی فر افزود: دانشگاه علم و صنعت تهران که دانشگاهی مرجع و معتمد میراث فرهنگی است به عنوان مشاور مطالعاتی طرح عبور مترو از جوار مسجد جامع عتیق انتخاب شد و آنها پس از ابلاغ قرارداد، کار مطالعات و بررسی را شروع کرده اند.

وی با اشاره به ارسال برخی گزارشات اولیه از سوی مشاور ادامه داد: این مطالعات از چندین سال قبل شروع شده بود اما امسال با عقد قرار داد، مطالعات و بررسی ها با هماهنگی میراث فرهنگی و شرح خدمات مشاور به طور تخصصی تر و عمیق تر از طریق دانشگاه علم و صنعت پیش می رود.

واعظی فر یادآور شد: انتخاب مشاور یک فرآیند طولانی بود تا کار مطالعات را به مشاوری بسپاریم که تخصص، توان و سابقه اجرای چنین مطالعاتی را داشته باشد.

وی با اشاره به برگزاری جلسات منسجم بین میراث فرهنگی و مشاور طرح مطالعاتی گفت: قراداد با دانشگاه علم و صنعت 6 ماهه است اما زمان اعلام نتایج این بررسی ها بستگی به عملکرد دانشگاه به عنوان مشاور دارد و پس از اعلام نتایج مطالعات، خروجی آن به پژوهشگاه میراث فرهنگی می رود.

واعظی فر یادآور شد: میراث فرهنگی اصفهان لیستی با حدود 80 ابنیه واجد ارزش به سازمان قطار شهری اصفهان معرفی کرده است و به این ترتیب دانشگاه علم و صنعت اثر حرکت زیر زمین هم در دوران حفاری و هم در دوران بهره برداری از مترو بر این ابنیه را بررسی خواهد کرد.

مدیر عامل سازمان قطار شهری اصفهان گفت: از محدوده میدان امام علی (ع) تا چهارراه ابن سینا در محدوده مسجد جامع عتیق واقع شده است و این ناحیه حساسیت برانگیز است.

واعظی فر ادامه داد: گزینه های زیادی برای عبور مترو از این محدوده وجود داشت ولی گزینه بهتری که میراث فرهنگی بر آن صحه گذاشت و از نظر آنها کمترین احتمال و یا تصور صدمه به آثار تاریخی را داشت، گزینه عبور مترو از زیر زیرگذر میدان امام علی (ع) بود.

گزینه های عبور مترو از محدوده اطراف مسجد جامع عتیق سه مورد بوده است. گزینه شماره یک و شماره 2 حداکثر 150 متر با مسجد جامع عتیق فاصله دارند اما به تعبیر باستان شناسان حفاری این دو گزینه همه در دل اصفهان کهن یعنی جویباره خواهد بود و گزینه شماره سه که هم اکنون مد نظر سازمان قطار شهری است در فاصله 30 متری مسجد و در حریم این اثر تاریخی و جهانی واقع شده است.

واعظی فر افزود: هم اکنون دستگاه حفار مترو به طرف میدان امام حسین (ع) حرکت کرده و در ماه آینده به این مکان می رسد، سپس به طرف ایستگاه آمادگاه می رود و بعد از آنجا به ایستگاه حافظ و به طرف میدان امام علی (ع) و در نهایت به ابن سینا می رسد که همین مکان محل خروج تی بی ام خواهد بود.

به گفته مدیر عامل سازمان قطار شهری اصفهان، دستگاه حفار مترو بهمن سال آینده و اگر روند تزریق بودجه خوب پیش نرود، اوایل سال 1404 به میدان امام علی (ع) و محدوده مسجد جامع عتیق می رسد.

وی گفت: عبور مترو از جوار و یا حتی زیر مسجد جامع عتیق گزینه ای انجام نشدنی نیست و به شرطی که تدابیر بسیار دقیقی در این رابطه وجود داشته باشد میتوان این کار را انجام داد.

واعظی فر با اشاره به اینکه مترو از زیر موزه لوور فرانسه و یا از جوار آکروپولیس آتن رد می شود در نتیجه علم این کار وجود دارد و باید مطالعات مربوطه را انجام بدهیم، گفت: راه و روش انجام چنین عملیاتی در جوار بناهای تاریخی با سایر مکان ها فرق و هزینه های بیشتری هم دارد در نتیجه بنا نیست یک روش اجرا در همه مکانها عملیاتی شود.

وی افزود: مردم مطمئن باشند به شکلی عمل خواهد شد که اثر حرکت قطار بر بناهای تاریخی از جمله در چهار باغ و مدرسه چهار باغ از صدای بلندگوها و اتوبوسی که از کنار این ابنیه رد میشد کمتر خواهد بود.

مدیر عامل سازمان قطار شهری اصفهان گفت: شیوه اجرا و برخورد در هر مکان اهمیت دارد و به همین دلیل هم با بکارگیری تمهیدات خاص در خط یک، از زیر چهار باغ رد شدیم و هیچ اثری بر روی مدرسه چهار باغ و دیگر ابنیه تاریخی نگذاشتیم.

واعظی فر با اشاره به معین بودن مسیر دستگاه حفار مترو (تی بی ام) برای عبور از جوار مسجد جامع عتیق گفت: در زیرگذر میدان امام علی (ع) یک ایستگاه خواهیم داشت که هم اکنون در حال اجراست و میراث فرهنگی پیشتر در این محدوده مطالعاتی را انجام داده است.

وی افزود: پیشتر در این مکان زیرگذر احداث شده و ما اکنون در عمق 30 متری کار خواهیم کرد، در نتیجه در این عمق موارد میراثی وجود ندارد.

مدیر عامل سازمان قطار شهری شرح داد: عملیات، زیر میدان و زیر فندانسیون زیرگذر میدان امام علی انجام می شود و ایستگاهی که ساخته می شود زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی واقع شده است.

وی یادآور شد: مطابق با تفاهمنامه ای که بین مترو و میراث فرهنگی وجود دارد، قرار شد از میدان امام علی (ع) تا چهارراه ابن سینا در محدوده مسجد جامع قرار بگیرد و مطالعات کاملی در این رابطه داشته باشیم تا این عملیات بدون هیچ عارضه ای برای مسجد جامع انجام شود.

منبع: همگردی

به "عبور مترو از جوار مسجد جامع اصفهان مشاور مطالعاتی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عبور مترو از جوار مسجد جامع اصفهان مشاور مطالعاتی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید