لاهوتی: رشد صادرات ربطی به دولت ندارد

به گزارش موسیقی با امیر، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: رشد آمار صادرات در 2 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ناشی از افت صادرات سال گذشته بر اثر کرونا است.

لاهوتی: رشد صادرات ربطی به دولت ندارد

به گزارش گروه اقتصادی موسیقی با امیر، محمد لاهوتی در مورد دلایل رشد صادرات دو ماهه نخست سال جاری، گفت: در مورد میزان رشد صادرات دو آمار متفاوت توسط دو مقام مسول اعلام شده است، بطوری که بر اساس ادعای وزیر صنعت، معدن و تجارت صادرات کشور در 2 ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 80 درصد رشد داشته است، اما براساس اعلام رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران میزان رشد صادرات در بازه زمانی مذکور 46 درصد بوده است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران اضافه نمود: فارغ از اینکه کدامیک از این آمار ها در مورد رشد صادرات صحیح است، از دو زاویه دلایل رشد صادرات در سال جاری قابل بررسی است که اولی تاثیر مصوبات اواخر سال گذشته درباره رفع تعهد ارزی صادرکنندگان و مشخص تکلیف رفع تعهد ارزی سال های 1397 تا 1400 است.

وی با بیان اینکه اگرچه هنوز مشکلاتی درباره بازگشت ارز حاصل از صادرات سال 1397 باقی است، گفت: این مصوبات شرایط نسبتا خوبی را برای بازگشت ارز حاصل از صادرات ایجاد کرد و تصویر پیش رو مقابل صادرکنندگان برای بازگشت ارز مشخص است.

وی با اشاره به رشد صادرات در 2 ماهه سال جاری گفت: با مرور شرایط تجارت در سال گذشته باید به این نکته توجه شود که با ورود ویروس کرونا به کشور در اواخر سال 98 پس از مدتی و از اوایل سال 98 تا اواسط خرداد 99 تمام مرز های کشور بسته شد و به غیر از یک سری کالا های خاص، صادراتی انجام نشد.

لاهوتی با اشاره به کاهش آمار صادرات در 2 ماهه نخست سال گذشته به علت بسته بودن مرز ها بر اثر کرونا، گفت: با توجه به شرایط، تقریبا صادراتی هم صورت نگرفت بنابراین افزایش صادرات 2 ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ناشی از عدم صادرات بوده است.

وی اضافه نمود: با توجه به این موضوع بنابراین دولتمردان و سیاستگذاران با توجه به افزایش آمار صادرات نباید تصور کنند که این رشد تنها به دلیل ابلاغ دستورالعمل های برگشت ارز حاصل از صادرات و شرایط جدید رفع تعهد ارزی اتفاق افتاده است، بلکه بیشترین تاثیر بدلیل بسته بودن مرز ها در سال گذشته نسبت به سال جاری بوده که افزایش چشمگیر را نشان می دهد.

لاهوتی گفت: لذا مسولان باید بدانند که برای توسعه صادرات در سال جاری و ماه های آینده حتما سیاست هایشان باید متناسب با حمایت از صادرات و پشتیبانی از تولید و رفع موانع کماکان باقی بماند.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته با بهبود شرایط کرونا مرز های کشور برای عبور و خروج کالا از خرداد و تیر باز شد، گفت: بنابراین اگر سیاست های پشتیبانی از تولید و مانع زدایی ها در صادرات ادامه پیدا نکند ممکن است مجددا با کاهش صادرات در ماه های آینده روبرو شویم.

لاهوتی بیان داشت: لذا حمایت و تسهیل شرایط صادراتی، اجرایی شدن مشوق های صادرکنندگان، حل مشکل اقتصادیاتی سال 97 صادرکنندگان موضوعات مهمی است که باید دستگاه های متولی و در راس آن ها وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت که بنابر ابلاغیه 177 کلیه مسئولیت ها و اختیارات به ایشان واگذار شده در کنار دستگاه های دیگر در جهت افزایش صادرات اقدام کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "لاهوتی: رشد صادرات ربطی به دولت ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاهوتی: رشد صادرات ربطی به دولت ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید