معرفی انجدان رومی و خواص درمانی آن

به گزارش موسیقی با امیر، گیاهی است علفی و پایا با ساقه ای ضخیم و استوانه ای به ارتفاع حدود یک و نیم متر گاهی موارد بیشتر، برگ های آن ضخیم، گوشتدار و تقسیم شده به برگچه های لوزی شکل، دندانه دار و نامساوی و رنگ برگ ها سبز تیره و

معرفی انجدان رومی و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی:

Levisticum officinale Koch، نام فرانسه Liveche و نام انگلیسی آن Lovage می باشد. نام های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، زیره کوهی، گلپرکاذب، کرفس الجبل، کاشِم و کاشِن نامیده شده است.

تیره گیاه:

جعفری Umbelliferae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است علفی و پایا با ساقه ای ضخیم و استوانه ای به ارتفاع حدود یک و نیم متر گاهی موارد بیشتر، برگ های آن ضخیم، گوشتدار و تقسیم شده به برگچه های لوزی شکل، دندانه دار و نامساوی و رنگ برگ ها سبز تیره و براق می باشد. گلهایش مجتمع به صورت چتر مرکب، کوچک و زردرنگ هستند. میوه آن بیضویِ دراز، زرد رنگ گاهی موارد مایل به قهوه ای و پس از رسیدن بسیار معطر می باشد.

طبیعت:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن خیلی گرم و خشک است.

رویش جغرافیایی:

در اغلب نواحی معتدله اروپا، آسیا و آمریکا و در ایران بیشتر در استان های کرمان، هرمزگان و فارس انتشار دارد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در ریشه و میوه:

در ریشه گیاه رزین، اسانس (شامل ترپینئول، اترها، اسید استیک، اسید والرینیک، بنزوئیک اسید، میریستیک اسید، پینن، دیپانتن و غیره)، انواعی از قندها و مالیک اسید وجود دارد. در میوه آن هم اسانسی با ترکیب شیمیایی شبیه اسانس ریشه یافت شده است.

بخش مورد استفاده:

ریشه و تخم (میوه)

نحوه مصرف:

معمولاً ریشه و تخم انجدان را به صورت دم کرده یا جوشانده استفاده می کنند و در طب سنتی برای درمان بیماری ها نحوه و میزان مصرف را پزشک تشخیص داده و تجویز می کند.

بیشتر بخوانید:انجدان رومی

خواص درمانی:

قاعده آور و تنظیم کننده عادت ماهیانه، محرک عضلات روده و اشتهاآور، ضد اسپاسم و بهبود دهنده عملکرد کلیه ها، ضد استسقاء و رفع کننده نارسایی های کبدی و کلیوی، تصفیه کننده خون و هضم کننده غذا، مقوی معده و بادشکن، افزاینده خونریزی های زنانه و تقویت کننده عمومی بدن می باشد. در ضمنً برای رفع ورم کلیه، ورم مثانه، روماتیسم، یرقان، نقرس و کم خونی هم مفید است.

تذکر:

زیاده روی در مصرف آن برای مثانه مضر است و اشخاص گرم مزاج هم باید از مصرف آن خودداری کنند.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول. با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: حافظ نوین، اول.

منبع: راسخون

به "معرفی انجدان رومی و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی انجدان رومی و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید