میکروچیپ مقدار گیری هورمون استرس

به گزارش موسیقی با امیر، میکروچیپ جدیدی از طریق محققان ساخته شده است که می تواند سطح هورمون استرس را از یک قطره خون در بدن ارزیابی کند.

میکروچیپ مقدار گیری هورمون استرس

موسیقی با امیر| دانشمندان همواره در پی سریع ترین و ایمن ترین راه برای تشخیص آنچه در بدن اتفاق می افتد بوده اند؛ این بدان معناست که می توان مسائل را زودتر مشاهده کرد و به طور موثرتری مدیریت کرد.

به این منظور، میکروچیپ تازهی از طریق محققان ساخته شده است که می تواند سطح هورمون استرس را از یک قطره خون در بدن ارزیابی کند. با همان فرآیند های ساخته شده برای ساخت تراشه های رایانه ای، بسیار ارزان تر و ساده تر از آزمایش های پیچیده آزمایشگاهی است که امکان جایگزینی آن را دارد.

به گزارش موسیقی با امیر؛هورمون استرس خاصی که این تحقیق بررسی می کند کورتیزول است که با تنظیم بسیاری از جنبه های مختلف سلامت جسمی و روانی مرتبط است. به نام مثال، سطح بالای کورتیزول می تواند منجر به ضعف در خواب و حملات هراس (پنیک) شود.

مهندس برق و کامپیوتر، رضا محمودی، از دانشگاه راتگرز می گوید: استفاده از نانوحسگر ها به ما این امکان را می دهد که مولکول های کورتیزول را مستقیماً بدون نیاز به سایر مولکول ها یا ذرات که به نام برچسب استفاده میشوند، تشخیص دهیم.

از برچسب های فلورسنت اغلب برای برچسب گذاری مولکول ها برای شناسایی آسان استفاده می شود، اما این نانوحسگر ها - نازک تر از موی انسان - قادرند بدون آن ها عمل کنند. در عوض آن ها از فرایندی به نام امپدانس یا مقاومت در برابر جریان الکتریکی استفاده می کنند، در این حالت بین دو الکترود انباشته عمودی.

برای آزمایش اندازه عملکرد خوب، میکروچیپ قبل از استفاده برای تجزیه و تحلیل نمونه خون 65 فرد مبتلا به آرتریت روماتوئید، در آزمایشات مختلفی قرار گرفت. اندازه تشخیص کورتیزول تقریباً به اندازه استاندارد طلای فعلی، آزمایش سنجش ایمنی جاذب مرتبط با آنزیم (ELISA) قابل اعتماد بود.

این میکروچیپ ها نه تنها می تواند که سطح کورتیزول را به سرعت و با کمترین اندازه کنترل کنند، بلکه می توانند برای دریافت چندین تست در طول روز مورد استفاده قرار گیرند. آزمایشات به طور بالقوه می تواند در خانه و بدون مراجعه به کلینیک یا بیمارستان انجام شود.

مهندس برق و کامپیوتر مهدی جوانمرد، از دانشگاه راتگرز، می گوید: سنسور تازه ما یک پاسخ دقیق و قابل اعتماد ایجاد می کند که امکان بازخوانی مداوم سطح کورتیزول را برای تجزیه و تحلیل در زمان واقعی فراهم می کند.

این میکروچیپ توانایی زیادی دارد که با اندازه گیری غیر تهاجمی کورتیزول در مایعات دیگر مانند بزاق و ادرار سازگار شود.

تجزیه و تحلیل در زمان واقعی به این معنی است که می توان مسئله ای را در همان لحظه مشاهده کرد که در غیر اینصورت اثرات آن از بین می رود. از دستگاهی مانند این هم می توان برای نظارت بر اثربخشی درمان ها استفاده کرد - مثلاً آیا دارویی سطح هورمون را کنترل می کند یا نه.

کورتیزول یک اندازه گیری واقعا مفید برای اندازه استرس در بدن است، اما زمینه توسعه این نوع حسگر ها و آزمایشات برای جستجوی سایر نشانگر های زیستی هم وجود دارد. ما چندین روش مشابه را در سال های اخیر دیده ایم، از جمله نمونه ای برای اختلالات خلقی.

هنوز این تکنیک و میکروچیپ خاص، در ابتدای راه است و لازم است قبل از آماده شدن برای پخش، روی نمونه های خون بیشتری آزمایش شود، اما به آینده ای اشاره دارد که می توان عملکرد های کلیدی بدن را بسیار راحت و ارزان کنترل کرد.

مهدی جوانمرد می گوید: اینکه نیازی به برچسب های مولکولی نیست، بدین معناست که نیازی به ابزار های بزرگ حجیم مانند میکروسکوپ های نوری و صفحه ریدر ها هم نیست؛ بنابراین ابزار بازخوانی چیزی است که می توانید در نهایت در به اندازه یک جعبه کوچک جیبی باشد یا حتی روزی روی مچ بند قرار بگیرید.

این تحقیق در Science Advances منتشر شده است.

منبع: فرادید

به "میکروچیپ مقدار گیری هورمون استرس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میکروچیپ مقدار گیری هورمون استرس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید